81
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هشتم

دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هشتم
80

سخنى در باره محلّ دفن سر مقدّس سيّد الشهدا و سرهاى ديگر شهيدان

همان گونه كه ملاحظه شد ، گزارش هاى مربوط به محلّ دفن سر مقدّس سيّد الشهدا عليه السلام ، به پنج دسته تقسيم مى شوند :
دسته اوّل ، آنچه دلالت دارد كه سر امام عليه السلام در كنار قبر پدرش امير مؤمنان عليه السلام دفن شده است . بيشتر منابع معتبر روايى (مانند : الكافى ، تهذيب الأحكام وكامل الزيارات) ، در اين دسته قرار دارند . ۱
هر چند برخى از اين گزارش ها را مى توان توجيه كرد كه مقصود ، جايگاه گذاشتن سر مقدّس آن امام است ، ۲ ظاهرا دلالت مجموع آنها بر اين كه سر مقدّس امام عليه السلام در كنار مرقد پدر بزرگوارش دفن شده ، غير قابل ترديد است . از اين رو ، علّامه مجلسى با اشاره به اين گزارش ها مى گويد :
بدان كه از گزارش هاى گذشته ، به دست مى آيد كه سر امام حسين ـ كه درودهاى خدا بر او و دودمانش باد ـ و بدن هاى آدم و نوح و هود و صالح ـ كه درودهاى خدا بر آنان باد ـ در كنار امام على ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ دفن هستند . بنا بر اين ، شايسته است كه بعد از زيارت امام على عليه السلام ، همه آنها زيارت شوند . ۳
دسته دوم ، گزارش هايى كه حاكى اند كه سر سيّد الشهدا عليه السلام به كربلا برگردانده و به جسد ايشان ، ملحق شده است . ۴ گفتنى است حديثى از اهل بيت عليهم السلام كه بر اين معنا دلالت داشته باشد ، يافت نشد ؛ ليكن سيّد ابن طاووس مى گويد :
در باره سر حسين عليه السلام ، روايت شده كه [به كربلا]باز گردانده شد و در كنار بدن شريفش ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ دفن گرديد و عمل شيعيان هم ناظر به همين نكته است . ۵
در الإقبال نيز آمده است :
بدان كه به باز گرداندن سر مولاى ما حسين ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ به بدن شريفش ، قرآنِ بزرگ و والا ، گواهى مى دهد ، آن جا كه خداوند عز و جل فرموده است : « وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَ تَا بَلْ أَحْيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ؛ ۶ گمان مبر كه كشتگان در راه خدا ، مردگان اند ؛ بلكه زنده اند و در پيشگاه پروردگارشان روزى داده مى شوند» . ۷
البتّه استدلال او به اين آيه ، صحيح به نظر نمى رسد ؛ امّا آنچه به طايفه اماميّه نسبت داده ، از قُرطُبى ۸ و مَناوى ۹ نيز نقل شده است ؛ ۱۰ ليكن علّامه مجلسى مى گويد :
مشهور در ميان علماى شيعه ، اين است كه سر امام حسين عليه السلام با بدنش دفن شده و امام زين العابدين عليه السلام آن را به كنار جسد ، برگردانده است . اخبار فراوانى هم نقل شده كه سرِ مبارك ، در كنار قبر امير مؤمنان عليه السلام دفن شده است . ۱۱
سيّد مرتضى قدس سره نيز در پاسخ اين سؤال كه : «آنچه روايت شده كه سر امام حسين عليه السلام را به شام بردند ، صحيح است يا نه؟» ، مى گويد :
همه راويان و واقعه نگاران طَف ، آن را روايت كرده اند و بر آن ، اتّفاق نظر دارند . نيز روايت شده كه سر مبارك امام عليه السلام ، پس از برده شدن به شام ، برگردانده شد و با جسد شريفش در كربلا ، دفن گرديد .
اگر كسى به خاطر شِناعت و زشتى بيش از حدّ بردن سر بُريده امام عليه السلام به شام ، از اين كه اجازه چنين كارى از سوى خداوند داده شده ، شگفت زده شود ، بايد گفت : بردن سر بُريده به شام ، شنيع تر و زشت تر از كُشتن امام عليه السلام نيست و خداوند ، اجازه كشته شدن ايشان و [حتّى ]امير مؤمنان عليه السلام را نيز داده است . ۱۲
دسته سوم ، گزارش هايى كه دلالت دارند كه سر مقدّس سيّد الشهدا عليه السلام در دمشق ، دفن شده است . ۱۳
دسته چهارم ، گزارش هايى كه دلالت دارند كه سر مقدّس امام عليه السلام در مدينه و در قبرستان بقيع ، دفن شده است . ۱۴
دسته پنجم ، گزارش هايى كه از دفن سر امام عليه السلام در مصر (قاهره) حكايت دارند . ۱۵
تأمّل در گزارش هاى ياد شده ، ۱۶ نشان مى دهد كه احتمال اوّل (دفن شدن سر مقدّس امام عليه السلام در كنار قبر امير مؤمنان عليه السلام ) ، با عنايت به اين كه در منابع معتبر و از اهل بيت عليهم السلام نقل شده ـ با توجّه به اصل «أهل البيت أدرى بما فى البيت ؛ اهل خانه ، به آنچه در خانه است ، داناترند» ـ ، ظاهرا ارجح است ، مگر اين كه ثابت شود علماى اماميّه ، آن روايات را ديده و بر اساس دليل معتبرى كه در دست داشته اند ، از آنها اِعراض كرده اند ، كه اثبات اين موضوع ، مشكل به نظر مى رسد .

1. ر . ك : ص ۴۵ ( نجف ، كنار قبر امير مؤمنان عليه السلام ) .

2. درباره مكان هاى موسوم به «رأس الحسين عليه السلام » و «مقامُ رأس الحسين عليه السلام » ، ر .ك : ص۲۲۶ (فصل هفتم / توضيحى درباره مسير كاروان اسيران كربلا از كوفه به شام و از شام تا مدينه) .

3. بحار الأنوار : ج ۱۰۰ ص ۲۵۱ .

4. ر . ك : ص ۵۳ ( كربلا) .

5. ر.ك : ص ۵۳ ح ۲۲۲۱ .

6. آل عمران : آيه ۱۶۹ .

7. الإقبال : ج ۳ ص ۹۸ .

8. شيعيان مى گويند : سر ، چهل روز پس از شهادت ، به بدن در كربلا برگردانده شد و آن ، روز مشهورى در ميان آنهاست و زيارت در آن روز را «زيارت اربعين» مى نامند (التذكرة ، قرطبى : ج ۲ ص ۲۴۵) .

9. شيعيان مى گويند : سر ، پس از شهادت ، به بدن در كربلا باز گردانده شد (فيض القدير ، مناوى : ج ۱ ص ۲۰۵) .

10. در شرح شهاب الدين احمد بن حجر عسقلانى بر الهمزيّة فى مدح خير البريّة (ص ۲۷۱) ، اين چنين آمده است : نيز گفته شده كه [سر حسين عليه السلام]پس از گذشت چهل روز از كشته شدنش ، به جسد ايشان ، برگردانده شد .

11. بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۱۴۵ .

12. رسائل الشريف المرتضى : ج ۳ ص ۱۳۰ . نيز ، ر . ك : إعلام الورى : ج ۱ ص ۴۷۷ .

13. ر . ك : ص ۵۵ (دمشق) .

14. ر . ك : ص ۶۳ (مدينه) .

15. ر . ك : ص ۷۳ (مصر) .

16. براى مطالعه ارزيابى اى تاريخى از مجموع اين گزارش ها (و نيز گزارش هاى متفرّد ديگر) ، ر .ك : نگاهى نو به جريان عاشورا : ص۳۵۵ (مقاله «رأس الحسين و مقام هاى آن» ، به قلم مصطفى صادقى) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3776
صفحه از 436
پرینت  ارسال به