343
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هشتم

۲۴۰۵.تاريخ دمشقـ به نقل از ابو حمزه حَضرَمى ـ: مردى از ياران پيامبر خدا صلى الله عليه و آله آمد و به يزيد گفت : خداوند ، تو را بر دشمن خدا و فرزند دشمن پدرت چيره كرد . پس اين جوان را بكُش تا اين نسل ، منقطع شود ؛ چرا كه تا آن گاه كه اينان زنده اند ، تو آنچه را كه دوست مى دارى ، نخواهى ديد . [اگر زين العابدين را بكُشى ،] آخرين فرد درگير با خلافت را از ميان ، بر مى دارى . تو آنچه را پدرت از پدرش كشيده و آنچه را كه از او به تو رسيده است ، ديده اى و نيز آنچه را مسلم بن عقيل كرد . پس ريشه اين خانه را ببُر كه اگر اين جوان را بكُشى ، نسل حسين ، قطع مى شود ، و گر نه اگر يك تن هم از اين خاندان بماند ، انتقام آنان را از تو مى جويد . آنان ، خاندانى حيله گرند و مردم ، بويژه اراذل عراق ، به آنان ميل دارند و مى گويند : اين ، فرزند پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و پسر على و فاطمه است!» . او را بكُش ، كه او گرامى تر از صاحب اين سر نيست .
يزيد گفت : نه برخاستى و نه نشستى (سخن درستى نگفتى) و تو ، ناتوان و خوارى . من ، آنان را رها مى كنم . هر گاه يكى از آنان سر [به شورش] بر آورْد ، شمشيرهاى خاندان ابو سفيان ، او را مى گيرد .

۷ / ۱۶

خاندان پيامبر صلّي الله عليه و آله در زندان يزيد

۲۴۰۶.الخرائج و الجرائحـ به نقل از عمران بن على حلبى ، از امام صادق عليه السلام ـ: هنگامى كه على بن الحسين عليه السلام و همراهانش را نزد يزيد بن معاويه ـ كه لعنت هاى خدا بر هر دوشان باد ـ آوردند ، آنان را در خانه اى مخروبه با ديوارهايى سست ، جاى دادند .
يكى از اسيران گفت : ما را در اين خانه ، جاى داده اند تا بر ما فرو ريزد .
نگهبانانِ گمارده بر ايشان هم ـ كه از قِبطيان مصر بودند ـ ، گفتند : به اينان بنگريد كه مى ترسند اين خانه بر آنان فرو ريزد ، در حالى كه برايشان بهتر از آن است كه فردا ، بيرونشان ببرند و نگاهشان بدارند و گردن هايشان را يكى پس از ديگرى بزنند .
على بن الحسين عليه السلام به زبان قِبطى فرمود : «به اذن خدا ، هيچ يك از اين دو نخواهد شد» و همين گونه نيز شد .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هشتم
342

۲۴۰۵.تاريخ دمشق عن أبي حمزة الحضرمي :لَقَد جاءَ رَجُلٌ مِن أصحابِ رَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله فَقالَ لَهُ [أي لِيَزيدَ] : قَد أمكَنَكَ اللّه ُ مِن عَدُوِّ اللّه ِ وَابنِ عَدُوِّ أبيكَ ، فَاقتُل هذَا الغُلامَ يَنقَطِع هذَا النَّسلُ ، فَإِنَّكَ لاتَرى ما تُحِبُّ وهُم أحياءُ ، آخِرُ ۱ مَن يُنازِعُ فيهِ يَعني عَلِيَّ بنَ حُسَينِ بنِ عَلِيٍّ ، لَقَد رَأَيتَ ما لَقِيَ أبوكَ مِن أبيهِ وما لَقيتَ أنتَ مِنهُ ، وقَد رَأَيتَ ما صَنَعَ مُسلِمُ بنُ عَقيلٍ ، فَاقطَع أصلَ هذَا البَيتِ ، فَإِنَّكَ إن قَتَلتَ هذَا الغُلامَ انقَطَعَ نَسلُ الحُسَينِ خاصَّةً ، وإلّا فَالقَومُ ما بَقِيَ مِنهُم أحَدٌ طالِبُكَ بِهِم ، وهُم قَومٌ ذَوو مَكرٍ ، وَالنّاسُ إلَيهِم مائِلونَ وخاصَّةً غَوغاءُ أهلِ العِراقِ ، يَقولونَ : اِبنُ رَسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ، ابنُ عَلِيٍّ وفاطِمَةَ ! اُقتُلُه ، فَلَيسَ هُوَ بِأَكرَمَ مِن صاحِبِ هذَا الرَّأسِ .
فَقالَ : لا قُمتَ ولا قَعَدتَ ، فَإِنَّكَ ضَعيفٌ مَهينٌ ، بَل أدَعُهُم كُلَّما طَلَعَ مِنهُم طالِعٌ أخَذَتهُ سُيوفُ آلِ أبي سُفيانَ . ۲

۷ / ۱۶

آلُ الرَّسولِ صلّي الله عليه و آله فِي حَبسِ يَزيدَ

۲۴۰۶.الخرائج والجرائح عن عمران بن عليّ الحلبي عن أبي عبد اللّه [الصادق] عليه السلام :لَمّا اُتِيَ بِعَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلام ومَن مَعَهُ إلى يَزيدَ بنِ مُعاوِيَةَ ـ عَلَيهِمَا لَعائِنُ اللّه ِ ـ جَعَلوهُم في بَيتٍ خَرابٍ واهِي الحيطانِ . ۳
فَقالَ بَعضُهُم : إنَّما جُعِلنا في هذَا البَيتِ لِيَقَعَ عَلَينا .
فَقالَ المُوَكَّلونَ بِهِم مِنَ الحَرَسِ بِالقِبطِيَّةِ ۴ : اُنظُروا إلى هؤُلاءِ يَخافونَ أن يَقَعَ عَلَيهِم هذَا البَيتُ ، وهُوَ أصلَحُ لَهُم مِن أن يَخرُجوا غَدا ، فَتُضرَبَ أعناقُهُم واحِدا بَعدَ واحِدٍ صَبرا .
فَقالَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام بِالقِبطِيَّةِ : لا يَكونانِ جَميعا بِإِذنِ اللّه ِ . فَقالَ : وكانَ كَذلِكَ . ۵

1. هكذا جاءت العبارة في تاريخ دمشق والأمالي للشجري ، ولعلّ كلمة «وهو» سقطت بعد كلمة «أحياء» .

2. تاريخ دمشق : ج ۶۹ ص ۱۶۰ ؛ الأمالي للشجري : ج ۱ ص ۱۷۵ وراجع : سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۳۱۹ .

3. وَهَى الحائِطُ : إذا ضَعُفَ وهَمَّ بالسقوط (الصحاح : ج ۶ ص ۲۵۳۱ «وهى») .

4. القِبطُ : أهلُ مِصر (الصحاح : ج ۳ ص ۱۱۵۰ «قبط») .

5. الخرائج والجرائح : ج ۲ ص ۷۵۳ ح ۷۱ ، دلائل الإمامة : ص ۲۰۴ ح ۱۲۵ عن يحيى بن عمران الحلبي ، بصائر الدرجات : ص ۳۳۸ ح ۱ عن مُحَمَّد بن عليّ الحلبي وكلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۱۷۷ ح ۲۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3708
صفحه از 436
پرینت  ارسال به