207
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هشتم

اسيران زن بنى هاشم

۱ . زينب كبرا عليهاالسلام دختر امير مؤمنان عليه السلام . او پيام آور خون شهيدان ، حماسه سراى قيام ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام ، رسواكننده زورمداران و تزويرگران ستم گستر ، جلوه وقار ، راز حيا ، تبلور سربلندى و سرفرازى ، و اُسوه استوارى و عبادت و شكيبايى است .
زينب عليهاالسلام ، در ميان خاندان پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، از چنان جايگاه بلند و مَنزلت والايى برخوردار است كه قلم را توانِ بيان والايى ها ، ارجمندى ها و شكوهمندى هايش نيست .
فقيه و مورّخ و مصلح بزرگ ، علّامه سيّد محسن امين عاملى ، شخصيت آن بانو را بدين سان ، ترسيم كرده است :
زينب عليهاالسلام ، از بافضيلت ترينِ زنان بوده و فضلش ، پُرآوازه تر از آن است كه ياد گردد و روشن تر از آن است كه به نوشته آيد.
جلالت شأن ، منزلت والا ، قوّت استدلال ، برترى عقل ، استوارى قلب ، فصاحت زبان و بلاغت بيان ، از سخنرانى هايش در كوفه و شام ـ كه گويى از زبان پدرش امير مؤمنان عليه السلام ايراد مى گرديد ـ دانسته مى شود ، و نيز از احتجاجش بر يزيد و ابن زياد ، بدان گونه كه آن دو را خاموش ساخت ، تا آن جا كه به بدگويى و ناسزا گفتن و مسخره كردن و دشنام دادن ـ كه سلاح افراد ناتوان از دليل آوردن است ـ پناه بردند و از زينب كبرا عليهاالسلام ، شگفت نيست كه اين گونه ... باشد ؛ چرا كه او شاخه اى از شاخه هاى درخت پاك [ رسالت] است .
او با پسرعمويش عبد اللّه بن جعفر بن ابى طالب ، ازدواج كرد و على زينبى ، عون ، محمّد ، عبّاس و امّ كلثوم را برايش به دنيا آورد .
او «اُمّ المصائب» ناميده شده است و شايسته چنين نامى نيز هست. او مصيبت درگذشت جدّش پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، مصيبت درگذشت مادرش زهرا عليهاالسلام و رنج هاى او ، و محنت هاى پدرش امير مؤمنان على عليه السلام و مصيبت كشته شدن او ، و محنت و شهادت برادرش حسن عليه السلام و مصيبت بزرگ كُشته شدن برادرش حسين عليه السلام را از ابتدا تا انتها ، شاهد بود و ... ، از كربلا به اسارت برده شد. ۱
زينب عليهاالسلام از آغاز قيام ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام ، همراه برادر شد و در تمام دوران قيام ، همدل و همراه و رازدارش بود . گفتگوهاى او با برادرش در شب عاشورا ، حضورش در كنار بدن پسر برادرش على اكبر عليه السلام در روز عاشورا ، و رثاى جانسوز او در كنار قامت خونين برادر و خطاب او به پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در روز يازدهم محرّم ، از صفحات زرّين و جاودانه زندگانى سرشار از جلالت ، شكيبايى و والايىِ اوست .
او پس از حادثه عاشورا ، شكوهمند و استوار ، سرپرستى قافله اسيران را به عهده گرفت . در كوفه ، چون مردم ، فرزندان پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را بدان سان ديدند و اشك بر رخسار افشاندند ، زينب عليهاالسلام چنين لب به سخن گشود :
اى كوفيان! اى اهل مكر و حيله ! و اى دغلكاران بى وفا! هان كه اشكتان ، هرگز خشك نشود و صداى [ناله]تان ، هيچ گاه فرو خفته مباد! مَثَل شما ، مَثَل زنى است كه «رشته خود تابيده اش را پس از محكم كردن ، از هم مى گسست ...» . ۲ واى بر شما! آيا مى دانيد چه جگرى از محمّد صلى الله عليه و آله سوزانديد و چه عهدى شكستيد و چه زنان عزيزى از او را [به اسارت] خارج كرديد و چه حرمتى از او شكستيد و چه خونى از او ريختيد؟! ۳
او به راستى ، زبان على عليه السلام به كام داشت و چون در قالب جملاتى هيجانبار سخن گفت ، مردمانى كه بارهاى بار ، خطابه هاى مولا عليه السلام را شنيده بودند ، كلام و خطابه هاى على عليه السلام را به عيان مى ديدند ، و كسى گفت: «به خدا سوگند ، زنِ باحيايى چنين سخنور ، نديده بودم . گويى زبان على عليه السلام در كام دارد» .
و چون ابن زياد ، مست از جام كبر و نخوت و درنده خويى ، به آل اللّه ، دشنام داد ، با كلماتى جاودانه ، هِيمنه دروغين او را در هم شكست و از جمله گفت :
به جانم سوگند ، بزرگم را كُشتى و خاندانم را هلاك كردى و شاخه ام را بُريدى و ريشه ام را از بيخ و بُن درآوردى . اگر اين ، دلِ تو را خُنَك مى كند ، اينك دلت خُنَك شد! ۴
و آن گاه كه يزيد با تكيه بر جايگاه خلافت و در جمع بزرگان قوم ونمايندگان ملل، براى نشان دادن قدرت حاكميتش و زهرِ چشم گرفتن از ديگران ، با سفاهت ، سخن گفت و از جمله ، كشته شدن پاكْ نهادان را به خداوند نسبت داد ، زينب عليهاالسلام ، شكوهمند و پُرخروش به پا خاست و با سخنان خود ، بر گوش يزيد كوبيد . از جمله ، در آن سخنرانى خود گفت :
اى فرزند آزادشدگان [مكّه]! آيا اين ، عدالت است كه زنان و كنيزانت را در پسِ پرده مى نهى و دختران پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را به اسارت مى كشى؟! پرده شان را دريدى و صورت هايشان را آشكار نمودى و دشمنان ، آنان را از اين شهر به آنان شهر مى برند . ۵
او با اين جملات كوتاه و كوبنده ، از يك سو ، پيشينه «برده جنگى بودن» و «آزاد شدگىِ» نياكان يزيد و اسلام آوردن آنها را در زير برقِ شمشير حق و در نتيجه ، ناشايستگى شخص او را براى خلافت ، نشان داد و از سوى ديگر ، ستم پيشگى او را در جايگاه خلافت و ستم گسترى اش را در حاكميت . سرانجام نيز با استناد به آيات شريف قرآن ، به گونه اى بس گويا و لطيف ، نشان داد كه جايگاهى كه او براى خود ، تصاحب كرده ، بدان سان كه او پنداشته و يا كوشيده كه به پندارها بشناساند ، كرامت و موهبت الهى نيست ؛ بلكه فرورفتگى كفرآلود در اعماق اِنكار و نيز فزون سازى كفر است و از آن سو ، شهادت ، كرامتى است براى آل اللّه و ... .
خطابه هاى زينب كبرا عليهاالسلام در اوج فصاحت ، بلاغت ، موقعيت شناسى و تأثيرگذارى است . بر پايه برخى گزارش ها ۶ ، او وقتى به مدينه نيز باز گردانده مى شود ، از پيگيرىِ رسالت شهيدان ، باز نمى ايستد و روشنگرى بر ضدّ حاكميت ستمگر بنى اميّه را آغاز مى كند و مى گسترد . از اين رو ، حاكم مدينه ، پس از رايزنى با يزيد، او را از مدينه تبعيد مى كند . ۷
گفتنى است كه تاريخ ولادت و وفات زينب كبرا عليهاالسلام در منابع معتبر ، يافت نشد . البتّه در برخى منابع متأخّر ، نقل هاى مختلفى در باره تولّد ايشان آمده است (مانند : پنجم جمادى اوّل سال پنجم ، شعبان سال ششم و محرّم سال پنجم) . ۸ تاريخ وفات ايشان نيز پانزدهم رجب سال ۶۲ گفته شده است . ۹
۲ . اُمّ كلثوم ، دختر امير مؤمنان عليه السلام . ۱۰ وى ، «زينب صغرا» نيز ناميده شده ۱۱ و پدرش امير مؤمنان عليه السلام است ؛ ولى ظاهرا مادرش فاطمه زهرا عليهاالسلام نيست ؛ زيرا اُمّ كلثومى كه دختر فاطمه زهرا عليهاالسلام است ، بنا بر مشهور ، در زمان حيات امام حسن عليه السلام از دنيا رفته است . ۱۲
۳ . فاطمه دختر امام على عليه السلام . ۱۳ وى كه «فاطمه صغرا» نيز ناميده شده ، ۱۴ همسر ابو سعيد بن عقيل بوده كه در جريان كربلا به شهادت رسيده است . ۱۵ وى از راويان حوادث كربلاست. ۱۶
احتمال دارد خطبه منسوب به فاطمه بنت الحسين عليه السلام از او باشد ، چنان كه محتمل است كنيه او اُمّ كلثوم بوده و امّ كلثومِ حاضر در كربلا ، همو باشد . وفات وى و سكينه بنت الحسين عليه السلام ، سال ۱۱۷ هجرى گزارش شده است . ۱۷
۴ . فاطمه دختر امام حسن عليه السلام . ۱۸ وى همسر امام زين العابدين عليه السلام ۱۹ و مادر امام باقر عليه السلام ۲۰ و مادرْ بزرگِ ساير امامانِ اهل بيت عليهم السلام است . از امام صادق عليه السلام روايت شده كه در باره او مى فرمايد :
كانَت صِدّيقةً ، لَم تُدرَك فى آلِ الحَسَنِ امرَأَةٌ مِثلُها . ۲۱
چنان شخصيت راستگو و درست كردارى بود كه در ميان خاندان حسن عليه السلام زنى چون او ديده نشده است .
۵ . فاطمه ، دختر امام حسين عليه السلام . ۲۲
۶ . سَكينه ، دختر امام حسين عليه السلام . ۲۳
۷ . رَباب ، همسر امام حسين عليه السلام . ۲۴ وى ، مادر على اصغر عليه السلام است و بر پايه گزارش هاى معتبر ، در كربلا حضور داشته است . ۲۵
گفتنى است كه احتمالاً رُقَيّه ، يكى ديگر از دختران امام على عليه السلام ۲۶ كه همسر مسلم بن عقيل عليه السلام نيز بوده ، ۲۷ در كربلا حضور داشته است . توضيحات لازم در باره رقيّه دختر امام حسين عليه السلام ، ضمن يادكردِ فرزندان امام حسين عليه السلام ارائه شد ۲۸ . ۲۹

1. أعيان الشيعة : ج ۷ ص ۱۳۷ .

2. نحل ، آيه ۹۲ .

3. ر . ك : ص ۱۲۳ ح ۲۲۷۷ .

4. ر . ك : ص ۱۵۶ ح ۲۲۹۴ .

5. ر . ك : ص ۳۱۸ ح ۲۳۹۵ .

6. منبع اين گزارش ، كتاب أخبار الزينبات ، منسوب به عُبَيدِلى است ؛ ولى اعتبار اين كتاب و انتسابش به عُبَيدِلى مورد ترديد است (ر . ك : ميراث حديث شيعه : دفتر ۱۶ ص ۷) .

7. ر . ك : أخبار الزينبيات : ص ۱۱۸ .

8. . ر . ك : رياحين الشريعة : ج ۳ ص ۳۳ .

9. أخبار الزينبيّات : ص ۱۲۲ . نيز ، ر . ك : ميراث حديث شيعه : دفتر ۱۶ ص ۲۱ .

10. شرح الأخبار: ج ۳ ص ۱۹۸؛ مقاتل الطالبيّين: ص ۱۱۹ . نيز ، ر . ك : الملهوف: ص ۱۹۸ و۲۱۰ ، مثير الأحزان: ص ۸۸ و۹۷ ، تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۵۵ ، الأخبار الطوال: ص ۲۲۸ ، مقتل الحسين عليه السلام ، خوارزمى : ج ۲ ص ۳۸.

11. مجموعة نفيسة : ص ۹۴ (تاج المواليد).

12. الطبقات الكبرى: ج ۸ ص ۴۶۴، أنساب الأشراف : ج ۲ ص ۴۱۲ ، اُسد الغابة : ج ۷ ص ۳۷۸.

13. الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : ج ۱ ص ۴۷۹ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۳۰۳ ، تاريخ دمشق : ج ۷۰ ص ۳۵ . ر . ك : تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۴۶۱ ؛ الأمالى ، صدوق : ص ۲۳۱ ش ۲۴۲ .

14. تهذيب الكمال : ج ۳۵ ص ۲۶۱.

15. تاريخ دمشق : ج ۷۰ ص ۳۶ ، نسب قريش : ص ۴۶ (در اين منبع «محمّد بن أبى سعيد» آمده است) ؛ المجدى : ص ۱۸، لباب الأنساب: ج ۱ ص ۳۳۴ . ر . ك : همين دانش نامه : ج ۷ ص ۱۷۹ ح ۱۸۸۰ .

16. ر . ك : ص ۳۴۳ (فصل هفتم / خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله در زندان يزيد) و ص ۳۷۷ (فصل هشتم / آماده شدن خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله براى بازگشت به مدينه) و .. . .

17. تاريخ دمشق : ج ۷۰ ص ۳۹ ، تهذيب الكمال: ج ۳۵ ص ۲۶۲ .

18. الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة): ج ۱ ص ۴۷۹، تاريخ دمشق: ص ۷۰ ح ۲۶۱ . از او بيشتر به كنيه نام مى برند و كنيه مشهور او ، امّ عبد اللّه است (ر . ك : الكافى: ج ۱ ص ۴۶۹، الإرشاد: ج ۲ ص ۱۵۵، مجموعة نفيسة: ص ۱۱۵ (تاج المواليد) ، دلائل الامامة : ص ۲۱۷، المجدى: ص ۲۰ ؛ الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة): ج ۱ ص ۲۲۶، أنساب الأشراف: ج ۳ ص ۳۰۵ ، نسب قريش : ص ۵۰ و ۵۹ ، سرّ السلسلة العلويّة : ص ۳۲) . كنيه هاى ديگرى كه براى وى گفته اند ، اينهاست : ۱) اُمّ محمّد (ر . ك : الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة): ج ۱ ص ۴۷۹، تاريخ دمشق: ج ۷۰ ص ۲۶۱، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۳۰۳ ؛ مجموعة نفيسة: ص ۱۸۴ (تاريخ مواليد الأئمّة) . ۲) اُمّ الحسن (ر . ك : دلائل الإمامة: ص ۲۱۷، مجموعة نفيسة : ص ۱۱۵ و ۱۸۴ ( تاريخ مواليد الائمّة) .

19. الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة): ج ۱ ص ۲۲۶، تاريخ دمشق : ج ۷۰ ص ۲۶۱، أنساب الأشراف: ج ۳ ص ۳۰۵ و ۳۶۲ ؛ المجدى : ص ۲۰ .

20. الإرشاد: ج ۲ ص ۱۵۵ ؛ سرّ السلسلة العلويّة: ص ۳۲، نسب قريش : ص ۵۹، أنساب الأشراف: ج ۳ ص ۳۶۲.

21. الكافي: ج ۱ ص ۴۶۹ ح ۱ .

22. ر . ك : الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة): ج ۱ ص ۴۷۹، الأغانى : ج ۱۶ ص ۱۵۰ و ج ۲۱ ص ۱۲۶ ، سير أعلام النبلاء: ج ۳ ص ۳۰۳، تذكرة الخواصّ : ص ۲۶۴، جواهر المطالب : ج ۲ ص ۲۷۸ ؛ شرح الأخبار: ج ۳ ص ۱۹۸ . نيز ، ر .ك : همين دانش نامه : ج ۱ ص ۳۵۱ (بخش يكم / فصل ششم / فاطمه) . قضاياى متعدّدى را از او در دوران اسارت نقل مى كنند. در اين باره ، ر . ك : ج ۷ ص ۳۱۱ (فصل يكم / تاراج كردن خيمه ها و غارت اموال دختران پيامبر صلى الله عليه و آله ) و ص ۳۴۹ (فصل دوم / سرخ شدن آسمان) و ج ۸ ص ۱۳۱ (فصل ششم / سخنرانى فاطمه صغرا در ميان كوفيان) و ص ۲۷۱ (فصل هفتم / خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله در مجلس يزيد) و ص ۲۹۳ (فصل هفتم / مشاجره زينب عليهاالسلام با يزيد) و ... .

23. ر . ك : الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : ج ۱ ص ۴۷۹ ، مقاتل الطالبيّين: ص ۱۱۹، سير أعلام النبلاء: ج ۳ ص ۳۰۳ ؛ شرح الأخبار: ج ۳ ص ۱۹۹ نيز ، ر . ك : همين دانش نامه : ج ۸ ص ۱۰۹ ح ۲۲۶۷ و ص ۱۱۳ ح ۲۲۶۹ و ص ۲۷۱ (فصل هفتم / خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله در مجلس يزيد) و ص ۳۰۳ ح ۲۳۸۸ و ص ۳۵۵ (فصل هفتم / رؤياى سكينه) و ص ۳۶۳ (فصل هشتم / دادن اجازه عزادارى براى شهيدان) و ج ۱ ص ۳۶۳ (بخش يكم / فصل ششم : فرزندان / سكينه) .

24. ر . ك : الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة): ج ۱ ص ۴۷۹ ، الثقات ، ابن حبّان : ج۲ ص ۳۱۱ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۳۰۳، تذكرة الخواصّ : ص ۲۶۰ ، جواهر المطالب : ج ۲ ص ۲۹۵ . نيز ، ر . ك : همين دانش نامه : ج ۱ ص ۲۸۳ (بخش يكم / فصل پنجم / رَباب) .

25. وى در كربلا ، مورد خطاب امام عليه السلام واقع شده است (ر . ك : ج ۶ ص ۵۳ ح ۱۶۰۲) .

26. تاريخ الطبرى: ج ۵ ص ۱۵۴، تهذيب الكمال: ج ۲۰ ص ۴۷۹ ، المعارف ، ابن قتيبه : ص ۲۱۰ .

27. نسب قريش : ص ۴۵ . نيز ، ر . ك : همين دانش نامه : ج ۴ ص ۳۲۹ (بخش هفتم / فصل چهارم / شهادت مسلم بن عقيل) .

28. ر . ك : ج ۱ ص ۳۰۷ (بخش يكم / فصل ششم : فرزندان) .

29. زنان ديگرى هم گفته شده اند؛ مانند اُمّ الحسن، دختر امير مؤمنان عليه السلام كه تنها در شرح الأخبار(ج۳ ص۱۹۸) از وى ياد شده است . او همسر جَعْدة بن هُبَيره ، خواهرزاده امام على عليه السلام است كه پس از او ، همسر جعفر بن عقيل شد (ر . ك : الطبقات الكبرى: ج ۳ ص ۲۰ ، تاريخ الطبرى: ج ۵ ص ۱۵۴ ، مروج الذهب : ج ۳ ص ۷۳ ، المعارف ، ابن قتيبه : ص ۲۱۱ ، أنساب الأشراف: ج ۲ ص ۴۱۴ ، نسب قريش: ۴۵ ، الإرشاد : ج ۱ ص ۳۵۴) .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هشتم
206
  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد هشتم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    10
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4208
صفحه از 436
پرینت  ارسال به