99
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد نهم

۲ / ۵

سِنان بن اَنَس ۱

۲۵۱۹.تاريخ الطبرىـ به نقل از حُمَيد بن مسلم ـ: مردم به سِنان بن اَنَس گفتند: تو ، حسين پسر على و پسر فاطمه دختر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را كُشتى. بزرگ ترين شخصيت عرب را كشتى! او آمده بود كه آنان را از حكومتشان بركنار كند . پس ، پيش اميرانت برو و پاداشت را از آنان طلب كن . اگر آنان همه بيت المالشان را هم به پاداش كشتن حسين عليه السلام به تو مى دادند، كم بود.
او كه مردى نترس و اهل شعر بود و عقلش پاره سنگ مى برد، به سمت اسبش روانه گشت و بر آن سوار شد و رفت تا بر درِ خيمه عمر بن سعد ايستاد و با بلنداى صدايش ، چنين سرود:

بارم را پر از سيم و زر كنكه من پادشاه عالى جاه را كشتم .
بهترينِ مردم از جهت پدر و مادر را من كشتمو او خوش نسب ترينِ آنها بود .
عمر بن سعد گفت: گواهى مى دهم كه تو ديوانه اى هستى كه هرگز بهبود پيدا نمى كنى. او را پيش من بياوريد.
وقتى او را نزد عمر بن سعد بردند، وى را با چوب دستى زد و سپس گفت: اى ديوانه! اين گونه حرف مى زنى ؟ بدان كه ـ به خدا سوگند ـ اگر ابن زياد ، اين حرف تو را بشنود، گردنت را مى زند.

ر.ك: ج ۷ ص ۲۶۹ (بخش هشتم / فصل نهم / قاتل امام عليه السلام در گزارش ها / سنان بن انس) .

1.ر . ك : ص ۲۵۱ (فصل ششم / سنان بن انس) .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد نهم
98

۲ / ۵

سِنانُ بنُ أنَسٍ ۱

۲۵۱۹.تاريخ الطبري عن حميد بن مسلم :قالَ النّاسُ لِسِنانِ بنِ أنَسٍ : قَتَلتَ حُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليه السلام وَابنَ فاطِمَةَ ابنَةِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله !! قَتَلتَ أعظَمَ العَرَبِ خَطَرا !! جاءَ إلى هؤُلاءِ يُريدُ أن يُزيلَهُم عَن مُلكِهِم ، فَأتِ اُمَراءَكَ فَاطلُب ثَوابَكَ مِنهُم ، لَو أعطَوكَ بُيوتَ أموالِهِم في قَتلِ الحُسَينِ عليه السلام كانَ قَليلاً ، فَأَقبَلَ عَلى فَرَسِهِ ، وكانَ شُجاعا شاعِرا ، وكانَت بِهِ لوثَةٌ ، فَأَقبَلَ حَتّى وَقَفَ عَلى بابِ فُسطاطِ عُمَرَ بنِ سَعدٍ ، ثُمَّ نادى بِأَعلى صَوتِهِ :

أوقِر ۲ رِكابي فِضَّةً وذَهَباأنَا قَتَلتُ المَلِكَ المُحَجَّبا
قَتَلتُ خَيرَ النّاسِ اُمّا وأباوخَيرَهُم إذ يُنسَبونَ نَسَبا
فَقالَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ : أشهَدُ أنَّكَ لَمَجنونٌ ما صَحَحتَ قَطُّ ، أدخِلوهُ عَلَيَّ ، فَلَمّا اُدخِلَ حَذَفَهُ ۳ بِالقَضيبِ ، ثُمَّ قالَ : يا مَجنونُ ، أتَتَكَلَّمُ بِهذَا الكَلامِ ! أما وَاللّهِ لَو سَمِعَكَ ابنُ زِيادٍ لَضَرَبَ عُنُقَكَ . ۴

راجع : ج ۷ ص ۲۶۸ (القسم الثامن / الفصل التاسع / ما روي فيمن قتل الإمام / سنان بن أنس) .

1.راجع : ص ۲۵۰ (الفصل السادس / سنان بن أنس) .

2.أَوْقر ركابي : أي حمّلها وِقرا [وهو الحِمْل] (النهاية : ج ۵ ص ۲۱۳ «وقر») .

3.حَذَفَهُ : أي ضَرَبَهُ ، والحَذْفُ يُستعمل في الرمي والضرب معا (النهاية : ج ۱ ص ۳۵۶ «حذف») .

4.تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۴۵۴ ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۵۷۳ ، اُسد الغابة : ج ۲ ص ۲۸ ، البداية والنهاية : ج ۸ ص ۱۸۹ وليس فيه صدره إلى «لوثة» .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4557
صفحه از 457
پرینت  ارسال به