۲۴۸۹ . تنبيه الغافلين: به حسن [بصرى] گفته شد: اى ابو سعيد! حسين بن على ، كشته شد .
او به حدّى گريست كه پهلوهايش تكان مى خوردند . آن گاه گفت: چه خوار است امّتى كه پسر پدرى بي نَسَب در آن، پسر پيامبرش را بِكُشد !
منظورش عبيد اللّه بن زياد بود.
۲۴۹۰.تذكرة الخواصّـ به نقل از زُهْرى ـ: وقتى خبر كشته شدن حسين عليه السلام به حسن بصرى رسيد، به حدّى گريست كه گيجگاهش به لرزش در آمد . آن گاه گفت: چه خوار است امّتى كه پسر دخترِ پيامبرش را بكُشد! به خدا سوگند، سرِ حسين عليه السلام به بدنش باز گردانده مى شود و آن گاه ، جد و پدرش ، انتقام او را از ابن مرجانه مى گيرند.
۲۴۹۴.تهذيب الكمال عن محمّد بن خالد :قالَ إبراهيمُ ـ يَعنِي النَّخَعِيُّ ـ : لَو كُنتُ مِمَّن قاتَلَ الحُسَينَ عليه السلام ، ثُمَّ اُدخِلتُ الجَنَّةَ ، لَاستَحيَيتُ أن أنظُرَ إلى وَجهِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله . ۱
۱ / ۱۵
۲۴۹۱.تاريخ دمشقـ به نقل از حسن [ بَصرى] ـ: چشمم (/ چشمانم) همانند آن روز را نديده است كه سرِ حسين عليه السلام را در طَبَقى براى ابن زياد آوردند و او شروع به وَر رفتن با دندان هاى حسين عليه السلام كرد و مى گفت: زيبا و درخشان است! خَضاب كرده است!
قَيسُ بنُ عُبادٍ ۲
۲۴۹۲.المعجم الكبيرـ به نقل از حسن [ بصرى] ـ: با حسين بن على عليه السلام ، شانزده مرد از خاندانش كشته شدند . به خدا سوگند، در روى زمين، همانندى براى آنها نيست.
۲۴۹۵.عيون الأخبار لابن قتيبة :قالَ عُبَيدُ اللّهِ بنُ زِيادٍ لِقَيسِ بنِ عُبادٍ : ما تَقولُ فِيَّ وفِي الحُسَينِ ؟ فَقالَ : أعفِني أعفاكَ اللّهُ ! فَقالَ :
لَتَقولَنَّ .
قالَ : يَجيءُ أبوهُ يَومَ القِيامَةِ فَيَشفَعُ لَهُ ، ويَجيءُ أبوكَ فَيَشفَعُ لَكَ .
قالَ : قَد عَلِمتُ غَشَّكَ وخُبثَكَ ، لَئِن فارَقتَني يَوما لَأَضَعَنَّ بِالأَرضِ أكثَرَكَ شَعرا . ۳
۱ / ۱۴
ابراهيم نَخَعي ۴
۲۴۹۶.تذكرة الخواصّ عن الشعبي :كانَ عِندَ ابنِ زِيادٍ قَيسُ بنُ عُبادٍ ، فَقالَ لَهُ ابنُ زِيادٍ : ما تَقولُ فِيَّ وفي حُسَينٍ ؟
فَقالَ : يَأتي يَومَ القِيامَةِ جَدُّهُ وأبوهُ واُمُّهُ فَيَشفَعونَ فيهِ ، ويَأتي جَدُّكَ وأبوكَ واُمُّكَ فَيَشفَعونَ فيكَ ، فَغَضِبَ ابنُ زِيادٍ ، وأقامَهُ مِنَ المَجلِسِ . ۵
۲۴۹۳.المعجم الكبيرـ به نقل از ابراهيم ـ: اگر از قاتلان حسين بن على عليه السلام بودم و آمرزيده مى شدم و وارد بهشت مى شدم، شرم مى كردم كه از كنار پيامبر صلى الله عليه و آله عبور كنم و ايشان به صورت من بنگرد .
1.تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۳۹ ، تهذيب التهذيب : ج ۱ ص ۵۹۴ ، العقد الفريد : ج ۳ ص ۳۶۹ ، تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۲۳۷ .
2.قيس بن عباد [ة] بن قيس الضبعيّ البكريّ ، أبوعبداللّه البصريّ ، من أصحاب عليّ عليه السلام ، خليق ممدوح مشكور ، له إدراك وقيل صحابيّ و الأصحّ أنّه مخضرم. قدم المدينة في خلافة عمر ، كان من الفقهاء المحدّثين من أهل البصرة . قاتل مع ابن الأشعث في مواطنه حتّى إذا اهلكوا ، فجلس في بيته ، فبعث إليه الحجّاج فضرب عنقه في سنة (۸۰ ه ) (راجع : الطبقات الكبرى: ج ۷ ص ۱۳۱ و تهذيب الكمال: ج ۲۴ ص ۶۴ و الإصابة : ج ۵ ص ۴۰۲ و رجال الكشّي : ج ۱ ص ۳۰۹ و رجال الطوسي : ص ۸۰ ) .
3.عيون الأخبار لابن قتيبة : ج ۲ ص ۱۹۷ .
4.ابراهيم بن يزيد نخعى كوفى ، از بزرگان تابعيان و فقيهى بى تكلّف و مُفتى اهل كوفه بود . او از ترس حجاج ، در خفا مى زيست و در چهل و نُه سالگى و گفته شده در پنجاه و چند سالگى درگذشت .
5.تذكرة الخواصّ : ص ۲۵۷ .