61
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد نهم

۲۴۷۶.الفتوح:مردم با عبد اللّه بن زبير بيعت مى كردند، تا اين كه جمعيت فراوانى از حجازيان و مردم ديگر شهرها، با او دست بيعت دادند و يزيد، از اين ماجرا خبر نداشت تا اين كه وقتى ابن زبير فهميد كه پشتش با اين جمعيتى كه با وى بيعت كرده اند، محكم است، در آشكار و پنهان، به عيبجويى يزيد مى پرداخت و او را لعن مى كرد و هر سخن زشتى را در باره يزيد و بنى اميّه، بر زبان مى آورد.
آن گاه به منبر رفت و گفت: هان ، اى مردم ! شما شيوه بنى اميّه را در كنار گذاشتن قرآن و سنّت مى دانيد و نيز شيوه معاوية بن ابى سفيان را كه بدون رضايت مردم بر آنها حكمرانى مى كرد و بر خلاف نظر پيامبر صلى الله عليه و آله كه فرمود: «فرزند ، تابع پيمان ازدواج است و براى زناكار ، سنگ است»، زياد بن ابيه را برادر خود خواند و حُجر بن عَدى كِندى را به همراه جمعى ديگر از مسلمانان ، به قتل رساند و براى پسرش يزيد، در زمان حيات خود ، بيعت گرفت و عهد خود را ـ كه بيعت با حسين بن على براى حكمرانىِ پس از خود بود ـ ، شكست.
آن گاه اين يزيد بن معاويه، شما مى دانيد كه با حسين و برادران و فرزندان و عموزادگانش چه كرد؟! همه را كشت و باقى ماندگان آنها را به اسارت گرفت و با محمل هاى بدون جُل و بى آن كه حقّ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را در باره آنها مراعات كند، به شام برد، در حالى كه [خود] به يوزبازى و ميمون بازى و ميخوارگى و گناه و معصيت ، مشغول بود ... .

۱ / ۹

عبد اللّه بن عمر ۱

۲۴۷۷.صحيح البخارىـ به نقل از ابن ابى نُعْم ـ: من در حضور عبد اللّه بن عمر بودم كه مردى در باره [نجس يا پاك بودنِ] خون پشه از وى پرسيد . او جواب داد: تو از كدام طايفه اى؟
گفت: از اهالى عراقم .
ابن عمر گفت: به اين، نگاه كنيد كه از من در باره خون پشه مى پرسد، در حالى كه اينان ، پسر پيامبر صلى الله عليه و آله را كشتند! من از پيامبر صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمود: «آن دو (حسن و حسين)، دو دسته گل من در دنيايند».

1.ر . ك : ج ۴ پانوشت ص ۴۳۹ .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد نهم
60

۲۴۷۶.الفتوح :جَعَلَ النّاسُ يُبايِعونَ عَبدَ اللّهِ بنَ الزُّبَيرِ ، حَتّى بايَعَهُ خَلقٌ كَثيرٌ مِن أهلِ الحِجازِ وغَيرُهُم مِن أهلِ الأَمصارِ ، ويَزيدُ بنُ مُعاوِيَةَ لا يَعلَمُ بِشَيءٍ مِن ذلِكَ . حَتّى إذا عَلِمَ ابنُ الزُّبَيرِ أنَّهُ قَد قَوِيَ ظَهرُهُ بِهؤُلاءِ الخَلقِ الَّذينَ قَد بايَعوهُ ، أظهَرَ عَيبَ يَزيدَ سِّرا وجَهرا ، وجَعَلَ يَلعَنُهُ ، ويَقولُ فيهِ وفي بَني اُمَيَّةَ كُلَّ ما قَدَرَ عَلَيهِ مِنَ الكَلامِ القَبيحِ .
ثُمَّ إنَّهُ كانَ يَصعَدُ المِنبَرَ ، فَيَقولُ : أيُّهَا النّاسُ ، إنَّكُم قَد عَلِمتُم ما سارَت بِهِ فيكُم بَنو اُمَيَّةَ مِن نَبذِ الكِتابِ وَالسُّنَّةِ ، وما سارَ بِهِ مُعاوِيَةُ بنُ أبي سُفيانَ ، أنَّهُ تَأَمَّرَ عَلى هذِهِ الاُمَّةِ بِغَيرِ رِضاً ، وَادَّعى زِيادَ بنَ أبيهِ رَدّا مِنهُ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، وَالنَّبِيُّ صلى الله عليه و آله يَقولُ : «الوَلَدُ لِلفِراشِ ، ولِلعاهِرِ الحَجَرُ» ، فَادَّعى مُعاوِيَةُ زِيادا ، وزَعَمَ أنَّهُ أخوهُ ، وقَتَلَ حُجرَ بنَ عَدِيٍّ الكِندِيَّ ومَن مَعَهُ مِنَ المُسلِمينَ .
ثُمَّ إنَّهُ أخَذَ البَيعَةَ لِابنِهِ يَزيدَ في حَياتِهِ ، ونَقَضَ ما كانَ في عُنُقِهِ مِن بَيعَةِ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهماالسلام ، ثُمَّ هذا يَزيدُ بنُ مُعاوِيَةَ قَد عَلِمتُم ما فَعَلَ بِالحُسَينِ عليه السلام وإخوَتِهِ وأولادِهِ وبَني عَمِّهِ ، قَتَلَهُم كُلَّهُم ، وأسَرَ مَن بَقِيَ مِنهُم ، وحَمَلَهُم إلَى الشّامِ عَلى مَحامِلَ ، لَيسَ لَهُم وِطاءٌ ، ولا راعى فيهِم حَقَّ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، وهُوَ مَشغولٌ بِلَعبِ الفُهودِ وَالقُرودِ ، وشُربِ الخَمرِ وَالمَعاصي وَالفُجورِ ... . ۱

۱ / ۹

عَبدُ اللّهِ بنُ عُمَرَ ۲

۲۴۷۷.صحيح البخاري عن ابن أبي نعم :كُنتُ شاهِدا لِابنِ عُمَرَ ، وسَأَلَهُ رَجُلٌ عَن دَمِ البَعوضِ ، فَقالَ : مِمَّن أنتَ ؟ فَقالَ : مِن أهلِ العِراقِ ، قالَ : اُنظُروا إلى هذا يَسأَلُني عَن دَمِ البَعوضِ ، وقَد قَتَلُوا ابنَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ! وسَمِعتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه و آله يَقولُ : هُما رَيحانَتايَ مِنَ الدُّنيا . ۳

1.الفتوح : ج ۵ ص ۱۴۹ .

2.راجع : ج ۴ هامش ص ۴۳۸ .

3.صحيح البخاري : ج ۵ ص ۲۲۳۴ ح ۵۶۴۸ ، الأدب المفرد : ص ۳۸ ح ۸۵ ، مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۴۵۲ ح ۵۹۴۷ ، المعجم الكبير : ج ۳ ص ۱۲۷ ح ۲۸۸۴ ، مسند أبي يعلى : ج ۵ ص ۲۸۷ ح ۵۷۱۳ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۲۸۱ ، تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۱۲۹ ح ۳۴۲۰ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۴۲۵ نحوه ، كنز العمّال : ج ۱۳ ص ۶۷۳ ح ۳۷۷۱۹ ؛ الأمالي للصدوق : ص ۲۰۷ ح ۲۲۸ ، بحار الأنوار : ج ۴۳ ص ۲۶۲ ح ۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4649
صفحه از 457
پرینت  ارسال به