35
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد نهم

۲۴۶۱.مسند ابن حنبلـ به نقل از شهر بن حَوشَب ـ: هنگامى كه خبر شهادت حسين بن على عليه السلام رسيد، از اُمّ سلمه، همسر پيامبر صلى الله عليه و آله ، شنيدم كه عراقيان را لعنت كرد و گفت: حسين را كشتند! خداوند ، آنان را بكشد! او را فريفتند و خوارش كردند. خدا ، لعنتشان كند! پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را ديدم كه فاطمه عليهاالسلام كاچى اى را در ديگى ـ كه براى ايشان تهيّه كرده و آن را در سينى اى گذاشته بود ـ ، آورد و در برابر ايشان گذاشت . پيامبر صلى الله عليه و آله به فاطمه عليهاالسلام فرمود: «پسرعمويت كجاست؟» .
فاطمه عليهاالسلام گفت : او در خانه است.
فرمود: «برو و صدايش كن و او را با دو پسرش بياور».
فاطمه عليهاالسلام آمد ، در حالى كه دو پسر خود را آورده بود و دست هر يك، در دست او بود و على عليه السلام ، پشت سرِ آن دو حركت مى كرد، تا اين كه بر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله وارد شدند و ايشان ، آن دو پسر را در دامن خود نشاند . على عليه السلام در سمت راست و فاطمه عليهاالسلام در سمت چپ ايشان نشست .
اُمّ سلمه گفت: پيامبر صلى الله عليه و آله كِسايى (عَبايى) خيبرى را ـ كه در مدينه و هنگام خواب، فرش ما بود ـ بر روى همه آنها كشيد و دو طرف كِسا را با دست چپ خود گرفت و دست راستش را ملتمسانه به سوى پروردگار عز و جل بلند كرد و فرمود: «خداوندا! [اينها ]خانواده ام هستند . پليدى را از آنان ببر و كاملاً پاكشان كن. خداوندا! [اينها ]خانواده ام هستند. پليدى را از آنان ببر و كاملاً پاكشان كن. خداوندا! [اينها ]خانواده ام هستند . پليدى را از آنان ببر و كاملاً پاكشان كن».

۲۴۶۲.مسند إسحاق بن راهَوَيه :اُمّ سلمه ـ كه خداوند از او خشنود باد ـ ، آخرين نفر از همسران پيامبر صلى الله عليه و آله بود كه در گذشت. او تا زمان كشته شدن حسينِ شهيد عليه السلام زيست و از فرط اندوه براى شهادت امام حسين عليه السلام ، از سخن گفتن ، باز ماند و بيهوش شد و بسيار اندوهگين گرديد و پس از آن، طولى نكشيد كه به سوى خداوند ، منتقل شد.


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد نهم
34

۲۴۶۱.مسند ابن حنبل عن شهر بن حوشب :سَمِعتُ اُمَّ سَلَمَةَ زَوجَ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله حينَ جاءَ نَعيُ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام لَعَنَت أهلَ العِراقِ ، فَقالت : قَتَلوهُ! قَتَلَهُمُ اللّهُ ، غَرّوهُ وذَلّوهُ ! لَعَنَهُمُ اللّهُ ، فَإِنّي رَأَيتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله جاءَتهُ فاطِمَةُ عليهاالسلام غَدِيَّةً بِبُرمَةٍ ۱
، قَد صَنَعَت لَهُ فيها عَصيدَةً ۲ ، تَحمِلُهُ في طَبَقٍ لَها ، حَتّى وَضَعَتها بَينَ يَدَيهِ .
فَقالَ لَها : أينَ ابنُ عَمِّكِ ؟ قالَت : هُوَ فِي البَيتِ ، قالَ : فَاذهَبي فَادعيهِ ، وَائتيني بِابنَيهِ .
قالَت : فَجاءَت تَقودُ ابنَيها ، كُلَّ واحِدٍ مِنهُما بِيَدٍ ، وعَلِيٌّ عليه السلام يَمشي في أثَرِهِما ، حَتّى دَخَلوا عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَأَجلَسَهُما في حِجرِهِ ، وجَلَسَ عَلِيٌّ عليه السلام عَن يَمينِهِ ، وجَلَسَت فاطِمَةُ عليهاالسلام عَن يَسارِهِ .
قالَت اُمُّ سَلَمَةَ : فَاجتَبَذَ ۳ مِن تَحتي كِساءً خَيبَرِيّا ، كانَ بِساطا لَنا عَلَى المَنامَةِ فِي المَدينَةِ ، فَلَفَّهُ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله عَلَيهِم جَميعا ، فَأَخَذَ بِشِمالِهِ طَرَفَيِ الكِساءِ ، وألوى بِيَدِهِ اليُمنى إلى رَبِّهِ عَزَّ وجَلَّ ، قالَ : اللّهُمَّ أهلي ، أذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهِّرهُم تَطهيرا ، اللّهُمَّ أهلُ بَيتي ، أذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهِّرهُم تَطهيرا ، اللّهُمَّ أهلُ بَيتي ، أذهِب عَنهُمُ الرِّجسَ وطَهِّرهُم تَطهيرا . ۴

۲۴۶۲.مسند إسحاق بن راهويه :كانَت اُمُّ سَلَمَةَ رَضِيَ اللّهُ عَنها آخِرَ مَن ماتَ مِن اُمَّهاتِ المُؤمِنينَ ، وعَمَرَت حَتّى بَلَغَها مَقتَلُ الحُسَينِ الشَّهيدِ عليه السلام ، فَوَجَمَت لِذلِكَ ، وغُشِيَ عَلَيها ، وحَزِنَت عَلَيهِ كَثيرا ، لَم تَلبَث بَعدَهُ إلّا يَسيرا ، وَانتُقِلَت إلَى اللّهِ . ۵

1.البُرْمَةُ : القِدْرُ (النهاية : ج ۱ ص ۱۲۱ «برم») .

2.عَصِيْدَة : هو دقيق يُلَتُّ بالسمن ويُطبخ (النهاية : ج ۳ ص ۲۴۶ «عصد») .

3.جَبَذْتُ الشيء : مثل جَذَبْتُه مقلوب منه (الصحاح : ج ۲ ص ۵۶۱ «جبذ») .

4.مسند ابن حنبل : ج ۱۰ ص ۱۸۶ ح ۲۶۶۱۲ ، فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۲ ص ۷۸۲ ح ۱۳۹۲ ، تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۱۴۲ ح ۳۴۵۱ ، شواهد التنزيل : ج ۲ ص ۱۱۰ ح ۷۴۱ ؛ العمدة : ص ۳۵ ح ۱۷ ، الطرائف : ص ۱۲۶ ح ۱۹۴ عن سهل وفيه «المثابة» بدل «المنامة» ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۲۷۰ ، تفسير فرات : ص ۳۳۵ ح ۴۵۶ ، المناقب للكوفي : ج ۲ ص ۱۵۱ ح ۶۲۷ ، بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۱۹۸ ح ۳۸ .

5.مسند إسحاق بن راهويه : ج ۴ ص ۱۶ ، سير أعلام النبلاء : ج ۲ ص ۲۰۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4936
صفحه از 457
پرینت  ارسال به