347
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد نهم

هم در جوار رحمت الهى ، منتظر است كه ... براى او گريه بكنند تا تسلّىِ خاطر پيدا كند!
چند سال پيش ، در كتابى ديدم كه نويسنده ، مقايسه اى ميان حسين بن على عليه السلام و عيسى مسيح عليه السلام كرده بود . نوشته بود كه عمل مسيحى ها، بر عمل مسلمين (شيعيان) ترجيح دارد ؛ زيرا آنها روز شهادت عيسى مسيح را جشن مى گيرند و شادمانى مى كنند ؛ ولى اينها در روز شهادت حسين بن على عليه السلام ، مرثيه خوانى و گريه مى كنند ! عمل آنها بر عملِ اينها ترجيح دارد ؛ زيرا آنها شهادت را براى عيسى مسيح ، موفّقيت مى دانند ، نه شكست ، و چون موفّقيّت مى دانند ، شادمانى مى كنند ؛ امّا مسلمين ، شهادت را شكست مى دانند و چون شكست مى دانند ، گريه مى كنند ! خوشا به حال ملّتى كه شهادت را موفّقيّت بشمارد و جشن بگيرد ، و بدا به حال ملّتى كه شهادت را شكست بداند و به خاطر آن ، مرثيه خوانى بكند !
جواب، اين است كه اوّلاً دنياى مسيحى كه اين شهادت را جشن مى گيرد ، روى همان اعتقاد خرافى اى است كه مى گويد : «عيسى ، كشته شد تا بار گناه ما بريزد» ، و چون به خيال خودش سبك بال شده و استخوانش سبُك شده ، آن را جشن مى گيرد . در حقيقت ، او جشن سبُكىِ استخوان خودش را به خيال خودش مى گيرد ، و اين ، يك خرافه است . ثانيا ، اين همان فرق اسلام و مسيحيّتِ تحريف شده است كه اسلام ، يك دين اجتماعى و مسيحيّت ، دينى است كه همه آن چيزى كه دارد ، اندرزِ اخلاقى است . از طرف ديگر ، گاه به يك حادثه، از نظر فردى نگاه مى كنيم و گاه از نظر اجتماعى . از نظر اسلام ، شهادت حسين بن على عليه السلام از ديدگاه فردى ، يك موفّقيت بود . ۱
گفتنى است كه آنچه تحريف هدف عزادارى براى امام حسين عليه السلام است ، خلاصه كردن اين هدف ، در پاك سازى گناهان ، شبيه باور خرافىِ مسيحيان در باره مصلوب

1.همان : ص ۱۲۸ .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد نهم
346

اگر به جاى جهل زُدايى و احياى ارزش هاى اسلامى ، هدف عزادارى براى سالار شهيدان ، در پاك سازى گنهكاران از گناه ، خلاصه شود ، در واقع ، هدف شهادت امام عليه السلام و عزادارى براى ايشان ، تحريف شده است ؛ يعنى دقيقا همان تحريفى كه در آيين مسيحيت ، در باره عيسى عليه السلام تحقّق يافت . استاد شهيد مرتضى مطهّرى ، در اين باره مى گويد :
من نمى دانم كدام جانى يا جانى هايى ، جنايت را به شكل ديگرى بر حسين بن على عليه السلام وارد كردند، و آن ، اين كه هدف حسين بن على عليه السلام را مورد تحريف قرار دادند و همان چَرندى را كه مسيحى ها در مورد مسيح عليه السلام گفتند ، در باره حسين عليه السلام گفتند كه : حسين ، كشته شد براى آن كه بار گناه امّت را به دوش بگيرد ! براى اين كه ما گناه بكنيم و خيالمان راحت باشد ، حسين كشته شد! براى اين كه گناهكار تا آن زمانْ كم بود ، بيشتر بشود؟! ... . ۱
استاد مطهّرى ، در باره نوعى ديگر از تحريف هدف عزادارى و گريه بر امام حسين عليه السلام ، چنين مى گويد :
چرا ائمّه اطهار عليهم السلام (حتّى از پيغمبر اكرم روايت است) گفتند كه اين نهضت ، بايد زنده بماند ، فراموش نشود ، مردم براى امام حسين عليه السلام بگِريند ؟ هدف آنها از اين دستور ، چه بوده است ؟ ما آن هدف واقعى را مَسخ كرديم . گفتيم : فقط به خاطر اين است كه تسلّى خاطرى براى حضرت زهرا عليهاالسلام باشد! با اين كه ايشان در بهشت ، همراه فرزند بزرگوارشان هستند ، دائما بى تابى مى كنند تا ما مردمِ بى سر و پا ، يك مقدار گريه كنيم تا تسلّىِ خاطر پيدا كنند . آيا توهينى بالاتر از اين، براى حضرت زهرا عليهاالسلام پيدا مى كنيد ؟! ۲
خيال مى كنيم حسين بن على عليه السلام ، در آن دنيا منتظر است كه مردم برايش دلسوزى كنند يا ـ العياذ باللّه ـ حضرت زهرا عليهاالسلام بعد از هزار و سيصد سال ، آن

1.حماسه حسينى : ج ۱ ص ۱۲۷ .

2.همان : ص ۷۸ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد نهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4982
صفحه از 457
پرینت  ارسال به