479
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم

۲۹۸۹.قرب الإسنادـ به نقل از حنّان بن سَدير ـ: به امام صادق عليه السلام گفتم : در باره زيارت قبر حسين عليه السلام چه مى فرمايى ؟ از يكى از شما ، به ما رسيده كه آن ، برابر با يك حج و عمره است » .
امام عليه السلام فرمود : «اين حديث ، چه قدر ضعيف است ! با همه آن ، برابر نيست ؛ ۱ امّا او را زيارت كنيد و بر او جفا نكنيد كه او ، سَرور جوانان شهيد و سَرور جوانان بهشتى و شبيه يحيى بن زكريّاست و آسمان و زمين ، بر هر دو ، گريسته اند » .

۲ / ۵

زيارت نكردن امام حسين عليه السلام ، نافرمانى از اهل بيت: است

۲۹۹۰.تهذيب الأحكامـ به نقل از حلبى ـ: به امام صادق عليه السلام گفتم : فدايت شوم ! در باره كسى كه مى تواند حسين عليه السلام را زيارت كند ، امّا آن را وا مى گذارد ، چه مى گويى ؟
امام عليه السلام فرمود : «پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و ما را نافرمانى كرده و كارى را كه به سود اوست ، سبُك شِمرده است . هر كس حسين عليه السلام را زيارت كند ، خداوند ، در پى حاجت هاى اوست و آنچه از كارهاى دنيا كه او را انديشناك كرده ، برايش كفايت مى شود [ و حل مى گردد ] . اين زيارت ، روزى را به سوى بنده مى كِشد و آنچه را هزينه كرده ، جبران مى كند و گناهان پنجاه ساله اش آمرزيده مى شود و در حالى به سوى خانواده اش باز مى گردد كه هيچ گناه و خطايى نيست ، جز آن كه از نامه عملش محو مى شود .
و اگر در سفرش بميرد ، فرشتگان ، فرود مى آيند و او را غسل مى دهند و درى به سوى بهشت ، برايش گشوده مى شود كه روحش ، از آن وارد مى شود تا آن گاه كه محشور شود ، و اگر سالم برسد ، درى از روزى بر او گشوده مى شود و برايش در برابر هر درهمى كه هزينه كرده ، ده هزار درهم مى دهند و آن را برايش مى اندوزند ، و چون محشور شود ، به او گفته مى شود : براى تو در برابر هر درهمى ، ده هزار درهم است . خداوند ، سود تو را در نظر داشته و آن را نزد خود ، برايت اندوخته است » .

1.علّامه مجلسى قدس سره مى گويد : «شايد مراد امام ۷ اين باشد كه با حج و عمره واجب ، برابر نيست و روشن تر ، آن است كه امام ۷ در مقام تقيّه ، چنين فرموده است» . براى توضيح بيشتر ، ر . ك : همين دانش نامه : ج ۱۱ ص ۱۰۱ (فصل چهارم / پژوهشى در باره ارزش زيارت امام حسين عليه السلام) .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
478

۲۹۸۹.قرب الإسناد عن حنان بن سدير :قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : ما تَقولُ في زِيارَةِ قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام فَإِنَّهُ بَلَغَنا عَن بَعضِكُم أنَّهُ قالَ : تَعدِلُ حَجَّةً وعُمرَةً؟
قالَ : فَقالَ : ما أضعَفَ هذَا الحَديثَ ، ما تَعدِلُ هذا كُلَّهُ ۱ ، ولكِن زوروهُ ولا تَجفوهُ ؛ فَإِنَّهُ سَيِّدُ شَبابِ الشُّهَداءِ ، وسَيِّدُ شَبابِ أهلِ الجَنَّةِ ، وشَبيهُ يَحيَى بنِ زَكَرِيّا عليه السلام ، وعَلَيهِما بَكَتِ السَّماءُ وَالأَرضُ . ۲

۲ / ۵

تَركُ زِيارَتِهِ يوجِبُ عُقوقَ أهلِ البَيتِ:

۲۹۹۰.تهذيب الأحكام عن الحلبي عن أبي عبد اللّه [الصادق] عليه السلام ، قال :قُلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداكَ ! ما تَقولُ فيمَن تَرَكَ زِيارَةَ الحُسَينِ عليه السلام وهُوَ يَقدِرُ عَلى ذلِكَ؟
قالَ : إنَّهُ قَد عَقَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله وعَقَّنا ، وَاستَخَفَّ بِأَمرٍ هُوَ لَهُ ، ومَن زارَهُ كانَ اللّهُ لَهُ مِن وَراءِ حَوائِجِهِ ، وكُفِيَ ما أهَمَّهُ مِن أمرِ دُنياهُ ، وإنَّهُ يَجلِبُ الرِّزقَ عَلَى العَبدِ ، ويُخلِفُ عَلَيهِ ما يُنفِقُ ، ويُغفَرُ لَهُ ذُنوبُ خَمسينَ سَنَةً ، ويَرجِعُ إلى أهلِهِ وما عَلَيهِ وِزرٌ ولا خَطيئَةٌ إلّا وقَد مُحِيَت مِن صَحيفَتِهِ .
فَإِن هَلَكَ في سَفرَتِهِ نَزَلَتِ المَلائِكَةُ فَغَسَّلَتهُ ، وفُتِحَ لَهُ بابٌ إلَى الجَنَّةِ يَدخُلُ عَلَيهِ روحُها حَتّى يُنشَرَ ، وإن سَلِمَ فُتِحَ لَهُ البابُ الَّذي يَنزِلُ مِنهُ رِزقُهُ ، ويُجعَلُ لَهُ بِكُل
دِرهَمٍ أنفَقَهُ عَشَرَةُ آلافِ دِرهَمٍ ، وذُخِرَ ذلِكَ لَهُ ، فَإِذا حُشِرَ قيلَ لَهُ : لَكَ بِكُلِّ دِرهَمٍ عَشَرَةُ آلافِ دِرهَمٍ ، إنَّ اللّهَ نَظَرَ لَكَ فَذَخَرَها لَكَ عِندَهُ . ۳

1.قال العلّامة المجلسي قدس سره : لعلّ المراد أنّها لا تعدل الواجبين من الحجّ والعمرة . والأظهر أنّه محمول على التقيّة (بحار الأنوار : ج۱۰۱ ص۳۵) . أقول : لمزيد التوضيح راجع : هذه الموسوعة : ج ۱۱ ص ۱۰۰ (الفصل الرابع / بحث حول قيمة زيارة سيّد الشهداء عليه السلام ) .

2.قرب الإسناد : ص ۹۹ ح ۳۳۶ ، كامل الزيارات : ص ۱۸۴ ح ۲۵۵ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۳۵ ح ۴۴ و ج ۴۵ ص ۲۱۱ ح ۲۷ وراجع : ثواب الأعمال : ص ۱۲۲ ح ۴۸ .

3.تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۴۵ ح ۹۶ ، كامل الزيارات : ص ۲۴۶ ح ۳۶۶ و ص ۵۵۴ ح ۸۴۳ ، بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۱۷۳ ح ۲۱ و ج ۱۰۱ ص ۲ ح ۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5242
صفحه از 514
پرینت  ارسال به