317
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم

۳ / ۷

على بن حسن اشرف ۱

۲۹۳۴.أعيان الشيعة :از او (على بن حسن اشرف) است :

كرامتمندان، فرزندان محمّدِ پيامبر صلى الله عليه و آلهبهترينِ پيشينيان و آيندگان اند.
جماعتى هستند كه خداوند ، مردم را به وسيله نياى آنها هدايت كردو توشه هايشان را به ميهمان ، ايثار مى كنند.
هر گاه نيزه به دستشان بيفتدشمشيرها را به شكست و فرو رفتنِ در نيام ، وا مى دارند.
در كنار طَف ، در گرامى ترين جايگاه اندو در آن ، بر هراس جانكاه دشمن ، شكيبايى پيشه كرده اند .
گرداگردِ حسين عليه السلام ، به خاك افتاده اندچنان كه گويى مرگشان ، بر پايه قرارى بوده است.

۳ / ۸

فضل بن محمّد ۲

۲۹۳۵.المَجدىّ:از ابو عبّاس فضل بن محمّد بن فضل ، در رثاى جدّش عبّاس عليه السلام ، سقّاى تشنگان ، فرزند على بن ابى طالب عليه السلام ، شعرى ديده ام كه اين چنين است :

من از عبّاس عليه السلام ، جايگاهى را به ياد دارمدر كربلا كه سرهاى جماعت را با تيغ، مى بريد.
از حسين عليه السلام ، حمايت مى كرد و او را كه تشنه است، سيراب مى نموداو نه روى گردان بود و نه كمر ، خم كرد و صحنه را نيز ترك نكرد.
هيچ روزى ، صحنه اى چون صحنه رزم او نديدم.وى ، در كنار حسين عليه السلام بود و برخوردار از فضيلت و شرافت .
چه صحنه رزمى، كه فضايل وى ، آشكار شدند!و پسينيانِ وى ، هرگز كارهايش را تباه نكردند.

1.ابو الحسن على بن حسن بن على بن عمرِ اشرف بن على بن الحسين عليه السلام، از شاعران دانشمند بود. شيخ طوسى، او را از ياران امام جواد۷ دانسته است. وى از نياكان سيّدِ مرتضى است و دانشمندى فاضل بوده است. پدرش در سال ۳۲۵ به دنيا آمده؛ امّا از تاريخ ولادت و وفات وى، گزارشى در دست نيست.

2.ابو عبّاس فضل بن محمّد بن فضل بن حسن بن عبيد اللّه بن عبّاس بن على عليه السلام بوده است. وى در ميانه قرن سوم مى زيسته و هم روزگار متوكّل عبّاسى بوده است. از او، فرزندانى در قم و طبرستان وجود دارند. او به سال ۴۲۷ ق، در گذشت.


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
316

۳ / ۷

عَلِيُّ بنُ حَسَنٍ الأَشرَفُ ۱

۲۹۳۴.أعيان الشيعة :لَهُ :

إنَّ الكِرامَ بَنِي النَّبِيِّ مُحَمَّدٍخَيرِ البَرِيَّةِ رائِحٍ أو غادي
قَومٌ هَدَى اللّهُ العِبادَ بِجَدِّهِموَالمُؤثِرونَ الضَّيفَ بِالأَزوادِ
كانوا إذا نَهَلَ القَنا بِأَكُفِّهِمسَلَبُوا السُّيوفَ أعالِيَ الأَغمادِ
ولَهُم بِجَنبِ الطَّفِّ أكرَمُ مَوقِفٍصَبَروا عَلَى الرَّيَبِ الفَظيعِ العادي
حَولَ الحُسَينِ مُصَرَّعينَ كَأَنَّماكانَت مَناياهُم عَلى ميعادِ ۲

۳ / ۸

الفَضلُ بنُ مُحَمَّدٍ ۳

۲۹۳۵.المجدي :وَجَدتُ لِأَبِي العَبّاسِ الفَضلِ بنِ مُحَمَّدٍ بنِ الفَضلِ في جَدِّهِ العَبّاسِ السَّقّاءِ ابنِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام :

إنِّي لَأَذكُرُ لِلعَبّاسِ مَوقِفَهُبِكَربَلاءَ وهامُ القَومِ تُختَطَفُ
يَحمِي الحُسَينَ ويَسقيهِ عَلى ظَماولا يُوَلّي ولا يُثنى فَيُختَلَفُ
فَلا أرى مَشهَدا يَوما كَمَشهَدِهِمَعَ الحُسَينِ عَلَيهِ الفَضلُ وَالشَّرَفُ
أكرِم بِهِ مَشهَدا بانَت فَضائِلُهُوما أضاعَ لَهُ أفعالَهُ خَلَفُ ۴

1.أبو الحسن العسكريّ ، عليّ بن حسن بن عليّ بن عمر الأشرف بن علي بن حسين عليه السلام . كان من العلماء الشعراء.عدّه الشيخ من أصحاب الإمام الجواد عليه السلام . وهو من أجداد السيّد المرتضى قدس سره . لم نعثر على تاريخ ولادته ووفاته (راجع: رجال الطوسى : ص ۳۷۶ و سرَّ السلسلة العلويّة : ص ۵۳ و الإنتصار : ص ۱۱) .

2.أعيان الشيعة : ج ۸ ص ۱۸۷ ، أدب الطفّ : ج ۱ ص ۳۳۷ .

3.الفضل ، الشاعر الخطيب المكنى أبا العباس ، ابن محمد بن الفضل بن الحسن بن عبيد اللّه بن العباس ، كان في أواسط القرن الثالث ، وكان معاصرا للمتوكّل ، وله ولد بقم وطبرستان ، توفي سنة ۲۴۷ ه. (راجع : المجدي: ص ۲۳۲ و سرّ السلسلة العلويّة: ص ۹۰ و عمدة الطالب : ص ۳۵۷).

4.المجدي: ص ۲۳۲ ، أدب الطفّ : ج ۱ ص ۳۲۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5263
صفحه از 514
پرینت  ارسال به