۳ . كراهت ؛ ۱
۴ . حُرمت (حرام بودن) . ۲
نكته قابل توجّه ، اين است كه دليلى وجود ندارد كه اثبات كند يكى از آداب عزادارى براى سيّد الشهدا عليه السلام در روز عاشورا ، روزه دارى است .
بنا بر اين ، تنها چيزى كه مى توان آن را به عنوان ادب عزادارى مطرح كرد ، امساك از خوردن غذا و آب تا عصر و استفاده از غذاهاى ساده، پس از عصر است ، چنان كه در روايت عبد اللّه بن سِنان آمده ۳ و جمعى از فقها به آن، فتوا داده اند . ۴
امّا اين كه جدا از اين ادب ، روزه عاشورا چه حكمى دارد ، خارج از چارچوب اين دانش نامه است و بايد در مباحث فقهى مورد بررسى قرار گيرد .
1.كشف الغطاء : ج ۲ ص ۳۲۴، العروة الوثقى : ج ۲ ص ۷۱.
2.الحدائق الناضرة: ج ۱۳ ص ۳۶۷ - ۳۶۹ ، مستند الشيعة: ج ۱۰ ص ۴۸۹ - ۴۹۳، جامع المدارك : ج۲ ص ۲۲۶ .
3.مصباح المتهجّد: ص ۷۸۷، المزار الكبير:ص ۴۷۳، بحار الأنوار: ج ۱۰۱ ص ۳۰۳ ح ۴.
4.مصباح المتهجّد: ص ۷۷۱، الدروس : ج ۱ ص ۲۸۱ .