193
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم

۲ . عموميت يافتن شعر عاشورايى در ميان اهل سنّت

در اين دوره ، شاعرانى از اهل سنّت ، همكيشان خود را در مصيبت عاشورا ، شريك مى دانند. قاضى سيّد هبة اللّه بن جعفر سناء المُلك ، معروف به ابن سناء المُلك (۵۵۰ ـ ۶۰۸ق) ، چنين سروده است :

در روز عاشورا آن را به نظم كشيدماز سر اندوه و غم؛
روزى كه سرخوردگى [و اندوهِ] كشندگانِ اوهمانند سرخوردگى و اندوه من است؛
روزى كه در آن و به خاطر اوهر شيعه و سنّى، غمگين است. ۱
و ابن ابى الحديد معتزلى (۵۸۶ ـ ۶۵۵ق) ، سروده است :

براى كشته شدن خاندان محمّد در كربلا، گريستمتا جايى كه يكايك اعضايم اشك ريخت.
به خدا سوگند، حسين و بدن او راكه در زير نيزه ها برهنه افتاده بود، از ياد نمى برم. ۲

۳. اميد به ثواب و پاداش اُخروى در سرودن شعر عاشورايى

انگيزه ثواب بردن و كسب پاداش اُخروى براى سرودن شعر عاشورايى ، در

1.أدب الطفّ : ج ۴ ص ۱۷ : وَنَظَمتُها فى يَومِ عاشوراءَ مِن هَمّى وَ حُزنى يَومٌ يُناسِبُ غُبنَ مَنقَتَلوهُ ظُلما مِثلَ غُبنى يَومٌ يُساءُ بِهِ وَ في هِ كُلُّ شِيعِىٍّ وَ سُنّى .

2.الروضة المختارة (شرح القصائد العلويّات السبع) : ص ۱۴۵ ، الدرّ النضيد : ص ۲۰۸ ، أدب الطفّ :ج ۴ ص ۵۵ : وَ لَقَد بَكَيتُ لِقَتلِ آلِ مُحَمَّدٍبِالطَفِّ حَتّى كُلُّ عُضوٍ مَدمَعُ تَاللّه ِ لا أنسَى الحُسَينَ وَ شِلوُهُ تَحتَ السَّنابِكِ بِالعَراءِ مُوَزَّعُ!


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
192

و حافظ رجب بُرْسى حِلّى .
شعر اين دوره ، بجز رثاى شهيدان و بازگو كردن مصيبت هاى كربلا ، داراى اين ويژگى هاست :

۱. تحوّل در ناسزاگويى به بنى اميّه و بنى عبّاس

با تحوّلاتى كه در دوره پيشين از آنها ياد شد، ادبيات انتقام جويى از عاملان و قاتلان امام حسين عليه السلام ، اندك اندك به سمت قيام امام مهدى عليه السلام و گرفتن انتقام خون شهيدان كربلا توسّط ايشان يا انتقام اُخروى، تغيير يافت. چنان كه ناسزاگويى بر عاملان و قاتلان امام عليه السلام نيز به عقوبت خواهى اُخروى براى آنان ، تنزّل يافت .
حافظ رجب بُرسى (۷۴۳ ـ ۸۱۳ ق) ، سروده است :

اندوه ها را جز نسيمى برطرف نمى كند؛نسيمى كه با آن، مردگان زنده مى شوند؛
نسيمى نبوى و علوى و مهدوىكه با تنفّسش بيمارِ آسيب ديده، شفا مى يابد. ۱
ابن عَرَندَس (م ۸۴۰ ق) نيز مى گويد:

براى انتقام گيرى[اش] جز رهبرىكه عدالتش شكست دين را جبران كند، نيست.
ملائكه از هر سو او را احاطه مى كنند
و اقبال و عزّت و پيروزى، پيش روى اوست. ۲

1.أدب الطفّ : ج ۴ ص ۲۴۵: ما يَكشِفُ الغَمّاءَ إلّا نَفحَةٌيُحيى بِهِ المَوتى نَسيمٌ نافِحُ نَبَوِيّةٌ عَلَوِيَّةٌ مَهدِيَّةٌ يُشفى بِرَيّاهَا العَليلُ البارِحُ

2.دانش نامه شعر عاشورايى : ج ۱ ص ۴۰۰: فَلَيسَ لِأَخذِ الثّارِ إلّا خَليفَةٌيَكونُ لِكَسرِ الدّينِ مِن عَدلِهِ جَبرُ تَحُفُّ بِهِ الأَملاكُ مِن كُلِّ جانِبٍ ويَقدُمُهُ الإِقبالُ وَالعِزُّ وَالنَّصرُ

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5711
صفحه از 514
پرینت  ارسال به