181
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم

۱ . حالت عزا به خود گرفتن چهره شهرها ؛
۲ . سياهپوش كردن مساجد ، حسينيه ها ، تكايا و معابر در آغاز محرّم ؛
۳ . پوشيدن لباس سياه و نرسيدن به آراستگى ظاهر (مثل : نتراشيدن ريش و نچيدن موها و . . . و برخى ، پوست بدن خود را سياه مى كردند و در معابر ، به حركت در مى آمدند) ؛
۴ . روضه خوانى در دهه اوّل محرّم و روز عاشورا در منازل و مساجد و تكايا ؛
۵ . حركت كردن دسته هاى عزادارى در معابر ، در دهه نخست محرّم (شامل دسته هاى : سينه زن ، زنجيرزن ، تيغ زن و سنگ زن) ؛
۶ . آويختن پرچم عزا بر سَردَر منازل ؛
۷ . مرثيه خوانى و نوحه خوانى در مجالس سوگوارى ؛
۸ . شام دادن به عزاداران ؛
۹ . جمع شدن دسته ها در مكانى (مثل تكيه) خارج از شهر ؛
۱۰ . حركت دادنِ شبيه هاى شخصيت هاى كربلا (مانند امام حسين عليه السلام و فرزندان و خانواده ايشان) در معابر كه گاه با ظاهرى خونين و ساكت ، در جمع مردم به حركت در مى آمدند و گاه ، با حمل كودكان نيمه لُخت و سوار بر شتر به صورت وارونه ، اسارت كودكان اهل بيت عليهم السلام را تداعى مى كردند ؛
۱۱ . حمل نمادينِ تابوت امام حسين عليه السلام در حالى كه شمشير ، عمامه و سلاح هاى ديگر ، روى آن قرار داشت و حركت دادن چند اسب بى سوار به نشان اسبان امام عليه السلام و يارانش كه بر روى آنها ، انواع سلاح ها و عمامه ها گذاشته شده بود ؛
۱۲ . حمل عِمارى (نخل گردانى) كه شبيه هاى طفلان امام حسين عليه السلام درون آنها نشسته بودند و حركت دادن چند شتر كه عمارى ها روى آنها قرار گرفته بود ؛
۱۳ . نمايش پوستين گوسفندِ تازه ذبح شده بر روى شتر ، در حالى كه تيرهايى بر


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
180

ميان آيين هاى بومى و ملّى نيز كشانده شد و آيينى ملّى ـ مذهبى را رقم زد . آيين سوگوارى ، از حوزه جغرافيايى ايران به مناطق ديگر نيز نفوذ كرد ۱ و براى مثال ، در ميان شيعيان هند ، رواج يافت و در آن جا به گونه اى شگفت ، رنگ و بوى محلّى به خود گرفت و سپس همپاى مهاجران هندى ، به كشورهايى چون اندونزى و حتّى كشورهاى امريكاى مركزى انتقال يافت .
اكنون ، فهرستى از شيوه هاى رايج عزادارى در پايتخت صفوى را ـ كه در سفرنامه ها و تأليفات آن دوران ، انعكاس يافته است ـ ، مى آوريم : ۲

1.نقل تاريخ جالبى از سفرنامه محمّد ربيع بن محمّد ابراهيم (سفير دولت صفوى در كشور سيام ، ? واقع در منطقه هندوچين كنونى) ـ كه به سفينه سليمانى معروف شده است ـ مى تواند يكى از مصاديق اين ادّعا باشد. كشور سيام كه امروزه بخشى از خاك تايلند به شمار مى آيد ، در اثر نفوذ تجّار ايرانى در حاكميت آن ، در رقابت هاى محلّى با ديگر حكومت ها ، معمولاً از دولت ايران كمك مى گرفت و روابط خيلى خوبى با دولت صفوى داشت . جناب سفير كه در عصر شاه سليمان به اين كشور سفر كرده ، در خاطرات سفر خود به اين ديار، به موضوع عزادارى محرّم در آن جا چنين اشاره مى كند : «محرّم سنه ۱۰۹۸ رسيد و اين پادشاه (پادشاه سيام) در بدو حال كه به مسند فرمان فرمايى آن ولايت به دستْ يارى مردم ايران ـ كه به مراسم تعزيه ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام مشغول مى بوده اند به نحوى كه به زودى به عرض خواهد رسانيد ـ نشسته ، مقرّر داشته بود كه هر سال ، مردم مغوليه (مردم مناطق هندوچين و كشور سيام) به رويّه و كيش خويش ، تعزيه دارند و در جنب خانه خود ، حسب الصلاح مرحوم آقا محمّد ، بت خانه شكسته ، مسجدى و فضايى ساخته و مقرّر داشته فرش و اسباب و شربت و شمع با چراغ و مايحتاجى كه در كار باشد ، با مبلغ نقد از سركار هر سال به ايشان بدهند و در اين سال ، به طريق اُولى در آن باب ، قدغن و اهتمام فرموده بود . لهذا مردم ايران [مقيم در آن ديار ]به تعزيه مشغول گرديدند و اين بندگان را هر روز ، تكليف كرده ، به آن مسجد مى بردند و خطيب بر منبر رفته و لعن بر بت پرستان و كافران ، به آواز بلند مى كرد و در سنوات سابقه خود ، در شب ها بر روى فيل ، سواره مى ايستاد و سير و تماشا مى كرد و به نوعى كه رسمى است ديرين و قاعده هايى است متين در اوّل و آخر ، فاتحه سلامت پيشواى دنيا و دين ، ولى نعمت حقيقى ، و استفنا و استعدام دشمنان اهل بيت را خوانده و بعد از آن فاتحه ، در باب استهداى او مى خوانند (سفينه سليمانى : ص ۷۴ ـ ۷۵) .

2.مى توان گفت آداب و شيوه هاى رايج پايتخت ، دليلى بر تنوّع شيوه ها در ديگر نقاط است ، هر چند ممكن است برخى ازآنها فقط ويژه پايتخت باشند .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5666
صفحه از 514
پرینت  ارسال به