179
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم

عراق، شام، حلب و حتّى در شرق امپراتورى عثمانى ، حضور داشته اند و بنا به گزارشى از مارينو سالزتو ، وقايع نگار وِنيزى ، در آستانه قرن دهم هجرى ، چهار پنجم آسياى صغير (تركيه) ، شيعه بوده اند ۱ كه بايد به طور طبيعى و با توجّه به اين كه اقامه عزادارى ، سنّتى استوار گشته بود، مراسم عزادارى بويژه در شهرهاى حِلّه، كربلا و نجف ، انجام گرفته باشد .
جالب است كه ابن طولون ، وقايع نگار قرن دهم ، در ضمن گزارش حوادث سال هاى ۹۰۷ و ۹۲۴ ق ، از جريان عزادارى و چگونگى آن در شام ، خبر مى دهد . ۲
سوگوارى بر امام حسين عليه السلام در دوره صفوى ، چون از حمايت حكومت برخوردار بود ، بسى گسترده بود و به لحاظ شيوع ، تنوّع يافته بود و مردمانى كه در نهان و آشكار ، در درازناى تاريخ ، اين سنّت را حراست كرده بودند ، اكنون آشكارا و بدون توجّه به نقد مخالفان ، عزادارى مى كردند و گاه بر شيوه هاى پيشين مى افزودند ، به گونه اى كه بعضا پسندِ عالمان را به همراه نداشت و به تعبير ميرزا عبد اللّه افندى ، «اطوار غريب» ۳ بوده ؛ ولى در حدّى نبوده كه عالمان ، مردم را از آن ، باز دارند .
گسترش سوگوارى در سرزمين هاى مختلف، با گونه هاى متفاوت، آرام آرام به

1.اسلام در ايران : ص ۳۸۷ (به نقل از :سفيران ونيزى) .

2.ابن طولون در باره سال ۹۰۷ ق، چنين مى گويد: در روز عاشورا، گروهى از اوباش عجم ها وقلندران، جمع مى شدند و كارهاى شيعيان را ـ همانند خونين كردن صورت ـ انجام مى دادند، كه برخى از مردم در برابرشان ايستادند (مفاكهة الخلّان: ج ۱ ص ۲۴۴). همچنين در باره رويدادهاى سال ۹۲۴ ق ، مى گويد : در روز سه شنبه هفتم محرّم ، عجم ها در بازارهاى دمشق براى حسين ـ رضى اللّه عنه ـ مويه مى كردند و به صالحيّه مى رفتند و سنج و طبل داشتند پر از سكّه هاى دِرهم [كه به آنها آويخته بود] . صوفيان دمشق ، فريادشان بلند شد و پيش قاضى زين الدين رومى رفتند و از اين بدعت ، او را خبر دادند و او دستور داد كه آنها را دستگير نمايند . مأمورها گشتند و آنها را در بازار جقمق يافتند . آنها را دستگير كرده ، نزد قاضىِ ياد شده آوردند . او دستور داد كه سنج و ضرب آنها را [كه وسيله بدعت شمرده مى شد، ]شكستند و آنها از پيش قاضى بيرون آمده، فرار كردند (مفاكهة الخلّان فى حوادث الزمان : ج ۲ ص ۷۸) .

3.تحفه فيروزيّه : ص ۱۶۶(به نقل از : صفويّه در عرصه دين، فرهنگ و سياست : ج ۱ ص۴۶۵) .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
178

او همچنين آورده است :
مدّتى است شاه براى ايجاد نظم در اين مراسم ، مسئوليت آن را به بيگلربيگى سپرده ، تا هم حركت دسته ها را نظم دهد و هم چگونگى عزادارى را .
او از چگونگى حركت دسته هاى عزادارى ، ورود به ميدان ، آوردن اسب ها، بستن عمارى ها و نشاندن اطفال بر عمارى ها به صورت نمادين ، سخن به ميان آورده است . او يادآورى مى كند كه :
شاه به هنگام عزادارى ، به شش نفر از ملّايان كه به گونه اى خاص در كنار تالار شاه بر تخت هايى مى نشينند و حكايت شهادت امام حسين عليه السلام را نقل مى كنند، خلعت هاى شاهانه مى دهد ... . اين مراسم از پنج ساعت مانده به ظهر ، آغاز مى شود و تا ظهر عاشورا طول مى كشد. ۱
جمْلى كارِدْرى نيز كه به سال ۱۱۰۵ ق ، به هنگام سلطنت شاه سليمان صفوى به ايران آمده است، مراسم عزادارى محرّم را چنين گزارش مى كند :
مردم با حلول ماه محرّم ، با حالتى بسيار غم انگيز به عزا مى پردازند و اين مراسم ، ده روز طول مى كشد . در ميدان ها، كوى ها ، برزن ها و گذرگاه ها ، صندلى هايى مى گذارند و ملّايان بر آنها براى مردم از سخنان، منقبت و شهادت و مصائب كشته شدگان ، سخن مى گويند و مردم همه محلّات ، در حالى كه لباس هاى نشانگر سوگ به تن دارند ، به اين وعظ ها گوش فرا مى دهند. ۲
به هر حال ، در اين روزگار ، عزادارى ، گستره شايان توجّهى داشته است. براى مثال ، در دولت عثمانى، با وجود همه سختگيرى ها ، گزارشى از عزادارى هاى فرقه بَكتاشيه در روز عاشورا ، در بين اسناد دولتى بر جاى مانده است . ۳ شيعيان ، در

1.سفرنامه تاورنيه : ص ۴۱۲.

2.سفرنامه جملى كارِدرى : ص ۱۲۵.

3.معارف : ش ۱ (فروردين ـ تير ۱۳۷۲) ص ۶۲ ـ ۱۱۶ . بكتاشيه، طريقه اى از تصوّف است كه همچنان در آناتولى و بالكان، حضورى گسترده دارد (ر. ك: فرهنگ فرق اسلامى: ص ۱۰۵).

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5810
صفحه از 514
پرینت  ارسال به