153
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم

نكته
پيش تر آورديم كه بعيد نيست عزادارى هاى نخستين تا هنگام كشته شدن قاتلان امام حسين عليه السلام توسّط مختار، متأثّر از فرهنگ اجتماعى عرب و با پيرايش و آرايش آن فرهنگ و ادب بوده باشد . اكنون مى افزاييم كه اگر اين عزادارى ، اندك همگونى اى با آن فرهنگ داشته باشد ، ابعاد آن ، بسى متفاوت است، حتّى به لحاظ زمانى . امام صادق عليه السلام فرمود :
مَا اختَضَبَت مِنّا امرَأَةٌ ولَا ادَّهَنَت ولَا اكتَحَلَت ولا رَجَّلَت حَتّى أتانا رَأسُ عُبَيدِ اللّهِ بنِ زِيادٍ ، وما زِلنا فى عَبرَةٍ بَعدَهُ. ۱ هيچ زنى از خاندان ما، مو رنگ ننمود و آرايش نكرد و سرمه به چشم نكشيد و شانه به سر نزد ، تا زمانى كه سرِ عبيد اللّه بن زياد آمد و ما هماره اشك مى ريختيم .
در فرهنگ عربى، دامنه سوگوارى، با مجازات قاتلان ، فرجام مى يافت ؛ امّا جريان عاشورا، با كشته شدن قاتلان شهداى كربلا ، پايان يافته تلقّى نشد ؛ چرا كه به واقع ، شهادت امام حسين عليه السلام ، ويژگى مهمّى داشت و آن ، آميخته شدن با دين و هدفگيرىِ «احياى فرهنگ دينى» با آن بود . از همين رو، يادكرد آن حادثه ، براى هميشه ، لازم شمرده شده است . اين حقيقت را افزون بر اين روايت ، از سيره امامان عليهم السلام نيز مى توان دريافت . امامان عليهم السلام ـ چنان كه ديديم ـ ، در استوارسازى اركان عزادارىِ سالار شهيدان كوشيده اند و آن را چونان آيينى بزرگ ، در اختيار نسل ها قرار داده اند .

مرحله سوم : عزادارى تا قبل از رسمى شدن آن در اواسط قرن چهارم هجرى

امام جواد عليه السلام در كودكى (سال ۲۰۳ ق) به امامت رسيد. دستگاه ستم پيشه عبّاسى ، از

1.ر. ك : ج ۹ ص ۴۲۶ح ۲۷۳۱ .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
152

همچنين بخش دومِ سيره امامان عليهم السلام را ـ كه به بزرگداشت روز عاشورا و اقامه عزا و چگونگى تعزيت در آن روز ، اختصاص دارد ـ ، بدين سان مى توان بر شمرد:
ـ بايد به ماه محرّم، اهمّيت داد .
ـ با آغاز ماه محرّم ، بايد به استقبال روز عاشورا رفت و حزن و اندوه را گسترانْد .
ـ در روز عاشورا ، بايد سوگوارى و حزن و اندوه را به اوج رساند .
ـ روز عاشورا به لحاظ اين كه يادآور بزرگ ترين مصيبت آل اللّه است ، بايد اهمّيت ويژه يابد .
ـ در صورت امكان ، بايد بر مزار امام حسين عليه السلام حاضر شد و گريست .
ـ روز عاشورا بايد با سلام دادن بر امام حسين عليه السلام و نفرين بر قاتلان ايشان ، آغاز شود و با نماز، گريه، اقامه ماتم در منازل ، اظهار جَزَع و گريه و زارى به صورت جمعى و در صورت امكان با حضور در مزار ايشان ادامه يابد . ۱
ـ تعطيلى روز عاشورا ، ضرورى است . ۲
ـ تشكيل مجالس در منازل و گريه بر اهل بيت عليهم السلام ، بااهميّت است .
ـ يادكرد حوادث روز عاشورا و مصائب امام عليه السلام ، هر چند به صورت فردى ، لازم است .
ـ بايد عاشورا را در ذهن ، تجسّم كرد .
ـ سزاوار است همانند صاحبان عزا ، لباس سوگ به تن كرد .
ـ بايد از خوردن و آشاميدن و لذايذ ديگر تا هنگام غروب ، خوددارى ورزيد .

1.ر. ك :ص ۱۳ (فصل سوم / سوگوارى در خانه).

2.چنان كه گذشت ، اين مطلب در سخنان امام باقر۷ و امام رضا۷ آمده است (ر. ك : ص ۱۱ «فصل سوم/ تعطيل كردن كارهاى روزانه») .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5750
صفحه از 514
پرینت  ارسال به