141
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم

حركت به سوى شام و شركت در نبرد با قاتلان امام حسين عليه السلام ، ابتدا بر مزار امام عليه السلام و يارانش گِرد آمدند و سوگوارى كردند و سپس به حركت خود ، ادامه دادند ۱ . ۲

مرحله دوم : برپايى سوگوارى به گونه آيينى مذهبى از سوى ائمّه عليهم السلام

سوگوارى بر ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام در اين مرحله ، چونان آيينى مذهبى ، چهره مى گيرد . اين فرآيند ، در سه مرحله ، شكل نهايى مى يابد:

الف ـ زمينه سازى (روزگار امام زين العابدين عليه السلام )

در اين مرحله ، زمينه سازى لازم براى شكل گيرى سنّت سوگوارى و آيين عزادارى انجام مى شود و بستر مناسبى براى به وجود آمدن آيينى مذهبى ، رقم مى خورد . امام زين العابدين عليه السلام را بايد نقش آفرين اصلى اين مرحله دانست .
حادثه كربلا ، افزون بر غم و اندوهى كه در جامعه اسلامى بر جاى نهاد ، به لحاظ عقيدتى و سياسى نيز تحوّل شگفتى به وجود آورد. سيّد الساجدين عليه السلام پس از شهادت امام حسين عليه السلام و در چنين فضايى وحشت زا ، در مدينه ساكن شد و رسالت امامت را ادامه داد. اين روزگار ، بى گمان ، سياه ترين، تاريك ترين و خفقان آميزترين و در عين حال ، بيدارگرترين و تنبّه آفرين ترين روزگار تاريخ شيعه است .
امام زين العابدين عليه السلام با آهنگ كلّى رسالتِ امامت ، براى بيدارى جامعه اسلامى و جهل زدايى از آنان و رهايى بخشيدن آنان از دام تبليغاتى بنى اميّه ، جهادى گسترده و

1.ر . ك : تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۵۸۹ .

2.پيش تر آورديم كه حادثه كربلا، براى جهان اسلام، بسيار تكان دهنده و اندوه آفرين بود ؛ امّابراى خاندان ? بنى هاشم ، چنان اثرى بر جاى گذارد كه تا مرگ ابن زياد ، يكسر در سوگ و ماتم بودند . اين كه اين واقعيت ، اثر گرفته از فرهنگ و ادب عرب بود كه تا مرگ قاتل ، سوگوارى را بر مقتول، ادامه مى دادند، بعيد نمى نمايد . به هر حال ، اهل بيت پيامبر صل الله عليه وآله در اين پنج شش سال، عزادارى را امرى عادى و متعارف ساختند . اين همه ، بستر حركتى فكرى، فرهنگى و جهادى را رقم زد ، به گونه اى كه پس از آن و با هدايت ها و ره گشايى امامان: ، به صورت آيينى مذهبى در آمد ، با درون مايه اى بس الهام بخش كه پس از اين ، خواهيم آورد .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
140

نشستند ۱ و دختران عقيل ۲ و زنان بنى هاشم ، ماتم سرا به پا كردند . ۳
همچنين بايد از عزادارى مردم مدينه به هنگام بازگشت خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله ، ۴ سوگوارى همسران امام عليه السلام ۵ و نيز سوگوارى نمادين امّ البنين براى فرزندانش در بقيع ، ياد كرد . ۶
بر همه اينها بايد مرثيه سرايى و سوگوارى خاندان عبد المطّلب ـ كه همه روزه در سال شهادت و تا سه سال بعد در سال روز شهادت امام حسين عليه السلام در مدينه انجام مى شد ۷ ودر آن ، برخى از صحابيان و تابعيان نيز شركت مى كردند ۸ ـ ، نيز پوشيدن لباس سوگوارى به وسيله اهل بيت امام عليه السلام ۹ وادامه دادن حزن و ماتم تا مرگ ابن زياد ۱۰ وهمراهى كردن برخى از اصحاب و تابعيان ، ۱۱ اضافه نمود .
اين همه ، چنان فضايى را ايجاد نمود كه «توّابين» به وجود آمدند . آنان به هنگام

1.ر . ك : ص ۱۰۹ (فصل چهارم / گريه برخى از صحابه و تابعيان) و ج ۹ ص ۳۷ (بخش دهم / فصل يكم / عبداللّه بن عباس) .

2.ر. ك : ج ۹ ص ۴۱۵ (فصل يكم / سوگوارى در مدينه / هنگام دريافت خبر).

3.ر. ك : ج ۹ ص۴۲۹(فصل يكم / نخستين سياهپوش سوگ امام حسين عليه السلام / زنان بنى هاشم).

4.ر . ك : ج ۹ ص ۴۲۱ (فصل يكم /سوگواري در مدينه / هنگام بازگشت اهل بيت امام:) .

5.الأمالى ، شجرى : ج ۱ ص ۷۵ ، تذكرة الخواصّ : ص ۲۶۵ و ر.ك : همين دانش نامه : ج ۹ ص۴۰۳ (فصل يكم / مرثيه سرايى رباب).

6.ر.ك : ج ۹ص ۴۲۵ (فصل يكم / سوگواري در مدينه/ مرثيه امّ البنين).

7.ر . ك : ج ۹ ص ۴۲۷ (فصل يكم / سوگواري در مدينه / نوحه سرايى سه ساله براى امام حسين عليه السلام).

8.كتاب المجالس و المسائرات : ص ۱۰۳ .

9.ر. ك : ج ۹ ص ۴۲۹ (فصل يكم / نخستين سياهپوش سوگ امام حسين عليه السلام / زنان بنى هاشم).

10.ر. ك : ج ۹ ص ۴۲۷ (فصل يكم / سوگواري در مدينه/ تداوم سوگوارى اهل بيت امام عليه السلام تا كشته شدن ابن زياد).

11.ر. ك : ص ۱۰۹ (فصل چهارم / گريه برخى از صحابه و تابعيان) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5470
صفحه از 514
پرینت  ارسال به