137
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم

ارجمند و گران قدر باشند ـ .
آنچه اكنون به گزارش آن خواهيم پرداخت ، سير تاريخى اين عزادارى با استناد به منابع، مآخذ و مستندات بسيار است تا از يك سو ، واقعيّت اين جريان ، نشان داده شود و از سوى ديگر ، پاسخى به پرسش و يا چرايىِ مطرح شده در سطور گذشته باشد .

مراحل تاريخى عزادارى براى امام حسين عليه السلام

عزادارى امام حسين عليه السلام را مى توان در چندين مرحله تاريخى ، مورد بررسى، نقد و تحليل قرار داد كه عبارت اند از :
۱ . از شهادت امام عليه السلام تا هلاكت قاتلان ايشان ؛ ۱
۲ . برپايى سوگوارى به گونه آيينى مذهبى از سوى امامان عليهم السلام ، كه خود ، مراحلى را گذرانده است :
الف ـ زمينه سازى براى سنّت سوگوارى به وسيله امام زين العابدين عليه السلام ،
ب ـ پى ريزى اركان عزادارى به وسيله امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام ،

1.لازم است يادآور شويم كه بر اساس سنّت رايج در ميان عرب ، چنانچه كسى به قتل مى رسيد، وابستگان او تا زمان مرگ قاتل و يا گرفتن انتقام از مسبّبان آن ، مراسم سوگوارى برپا نمى كردند و آن را به تأخير مى انداختند تا بدين وسيله ، روحيّه انتقامگيرى در بين وابستگان، حفظ و منجر به گرفتن انتقام شود ؛ زيرا گمان داشتند كه سوگوارى و گريه، باعث فروكش كردن حسّ انتقام و خشم نسبت به قاتلان مى شود. جواد على در كتاب المفصّل فى تاريخ العرب (ج ۵ ص ۱۵۶) مى نويسد: «عرب، بر كشته هايش ناله و گريه نمى كرد تا اين كه انتقام آنان را بگيرد و فقط وقتى كه قاتلِ كشته هايش كشته مى شد، بر آنان ناله و گريه مى نمود» كه مى توان براى اين گفته وى ، «ممنوعيت گريه بر كشتگان كفّار قريش در جنگ بدر» را شاهد آورد ؛ امّا اهل بيت پيامبر صل الله عليه وآله و خاندان بنى هاشم، بر خلاف سنّت عرب جاهلى، در اين دوران ، عزادارى كردند . البتّه از اين كه آمده است: «تا كشته شدن قاتلان، از زينت كردن و آراستن ظاهر ، خوددارى كردند» ، چنين بر مى آيد كه رفتار آنان در اين مدّت ، متأثّر از همان سنّت عربى بوده كه بر زنده نگه داشتن حادثه قتل ، اهتمام مى ورزيده اند ، هر چند با انجام دادن تغييراتى در اين سنّت ؛ يعنى خوددارى نكردن از گريه و سوگوارى .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
136

تحليلى درباره سير تاريخى عزادارى امام حسين عليه السلام ۱

حادثه كربلا و ماجراى قيام خونين و شگفت ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام كه در آغازين روزهاى سال ۶۱ هجرى و تنها نيم قرن پس از رحلت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله روى داد، براى جامعه اسلامىِ آن روز ، تكان دهنده، حيرت زا و اندوه آفرين بود، به گونه اى كه بر اساس برخى منابع تاريخى ، آن سال را «عامُ الحُزن (سال اندوه)» ناميدند . ۲
توجّه پيشوايان الهى به اين جريان و تأكيد آنان بر زنده نگه داشتن آن در قالب هاى گوناگونِ : گزارشِ چگونگى وقوع آن، گريستن براى آن ـ تا جايى كه در احاديث آمده كه حتّى پيامبر صلى الله عليه و آله ۳ و امام على عليه السلام ۴ پيش از وقوع آن ، بر آن ، گريه و زارى نموده اند ـ و ... ، همه وهمه ، نشانگر اين است كه اين حادثه ، فراتر از يك «مصيبت»، «تراژدى» يا «جريانى غم آگين» است و نبايد عزادارى، رثا و غم گسارى بر آن، در محدوده مصيبت خوانى و رثاگويىِ معمول و مرسوم ، باقى بمانَد .
بدون هيچ ترديدى ، ترغيب به عزادارى و تشويق به برپايى مراسم سوگوارى براى ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام و گريه و زارى بر آن معلّم شهادت و يارانش ، بسى فراتر و ژرف تر است از يادكردِ حادثه اى غم آگين و رثا بر فقدان عزيزان ـ هر چند هم كه

1.اين تحليل ، توسّط گروه سيره و تاريخ پژوهشكده دار الحديث ، تهيّه شده است . از فاضل ارجمند، آقاى محمّدحسين صالح آبادى كه تهيّه كننده موادّ ونويسنده اوّليه آن بودند ـ و نيز محقّق ارجمند حجّة الإسلام و المسلمين محمّدعلى مهدوى راد ـ كه ساماندهى نهايىِ آن را به عهده گرفتند ـ ، صميمانه سپاس گزاريم .

2.مقتل الحسين ، خوارزمى : ج ۲ ص ۴۰ ،التذكرة ، قُرطُبى : ج ۲ ص ۴۵۳.

3.ر.ك : ص ۶۱ (فصل چهارم / گريه پيامبر صل الله عليه وآله و خاندانش) .

4.ر.ك : ص ۶۷ (فصل چهارم / گريه پدرش امام على عليه السلام).

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5440
صفحه از 514
پرینت  ارسال به