103
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد یازدهم

سؤال دوم ، روشن خواهد شد .

تبيين روايات برتر بودن زيارت امام حسين عليه السلام از حج

پيش از توضيح اين روايات ، توجّه به چند نكته ، لازم است :
نكته اوّل . اين گونه ارزش گذارى در روايات اهل بيت عليهم السلام ، اختصاص به زيارت امام حسين عليه السلام ندارد ، بلكه موارد متعدّدى يافت مى شود كه عملى يكهزار برابرِ حج ، بلكه بيشتر از آن ارزيابى شده است ؛ مانند : برآوردن حاجت مؤمن ، كه برتر از يكهزار حجّ پذيرفته ، شمرده شده ۱ و يا باز گرداندن مال حرام ، كه معادل هفتاد هزار حجّ پذيرفته است . ۲
همچنين ، موارد متعدّدى يافت مى شود كه پاداش عملى ، معادل پاداش يكهزار شهيد ، ارزيابى شده است ؛ مانند : اصلاح دادن ميان زن و شوهر ، ۳ شكيبايى بر مصيبت و بلا ، ۴ ثابت قدم ماندن بر دوستى اهل بيت عليهم السلام در دوران غيبت امام

1.امام صادق عليه السلام مى فرمايد : «قضاء حاجة المؤمن أفضل من ألف حجّة متقبّلة بمناسكها ، و عتق ألف رقبة لوجه اللّه ؛ برآوردن حاجت مؤمن ، برتر از هزار حجّ پذيرفته شده و آزاد كردن هزار بنده در راه خداست » (الأمالى ، صدوق: ص ۳۰۸ ح۳۵۳، بحار الأنوار : ج ۷۴ ص ۲۸۵ ح ۵) .

2.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد : «لرد دانق من حرام يعدل عند اللّه سبحانه سبعين ألف حجّة مبرورة ؛ هر آينه ، رد كردن يك دانگ (يكْ ششم درهم) حرام ، نزد خدا برابر است با هفتاد هزار حج پذيرفته» (عدّة الداعى : ص ۱۲۹، الدعوات: ص ۲۵ ح۳۶، بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۲۹۶ح ۱۶) .

3.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد :«من مشى فى إصلاح بين امرأة و زوجها أعطاه اللّه تعالى أجر ألف شهيد قتلوا فى سبيل اللّه حقّا ؛ هر كس براى آشتى دادن ميان زن و شوهرى گام بردارد ، خداوند به او پاداش هزار شهيد را مى دهد كه در راه خدا ، با حقيقت ، كشته شده باشند» (ثواب الأعمال: ص ۳۴۱ ح ۱، أعلام الدين : ص ۴۲۱) .

4.امام صادق عليه السلام مى فرمايد : «من ابتلى من المؤمنين ببلاء فصبر عليه ، كان له مثل أجر ألف شهيد ؛ هر مؤمنى به گرفتارى اى دچار شود و بر آن شكيبايى ورزد ، براى او پاداش هزار شهيد خواهد بود» (الكافى : ج ۲ ص ۹۲ح ۱۷) .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد یازدهم
102

حج نمى شود؟!

علّت اختلاف روايات در ارزيابى زيارت امام حسين عليه السلام

در تبيين اختلاف روايات ارزيابى فضيلت زيارت سيّد الشهدا عليه السلام و سنجش آن با حج و عمره ، به دو علّت ، مى توان اشاره كرد :

۱ . اختلاف كيفيت زيارت ها

ممكن است بگوييم كه اختلاف روايات ، ناظر به اختلاف كيفيت زيارت هاست ، بدين معنا كه هر چه معرفت زائر ، بيشتر باشد و آداب زيارت را بهتر رعايت كند و هدف آن را بيشتر تأمين نمايد ، طبعا زيارت او از كيفيت بهترى برخوردار خواهد بود و ارزش بيشترى دارد . بر اين اساس، ممكن است كه زيارت زائرى ، برابر با يك حج ، ارزش گذارى شود و زيارت زائرى ديگر ، معادل ده حج ، و زيارت فردى ديگر ، يكصد حج و زيارت ديگرى ، يكهزار حج و همين طور تا بيش از يكهزار حج گزاردن .

۲ . مفهوم عددى نداشتن اعداد

با تأمّل در متن احاديث ياد شده ، مشخّص مى شود كه عدد در آنها ، مفهوم عددى ندارد ؛ ۱ بلكه مقصود از آن ، كثرت است . به همين جهت ، در شمارى از اين احاديث وقتى راوى از برترى زيارت امام حسين عليه السلام بر حج ، شگفت زده مى شود ، امام عليه السلام بر تعداد آن مى افزايد .
بنا بر اين ، مقصود در همه اين روايات ، آن است كه فضيلت زيارت امام حسين عليه السلام ، بسى بيشتر از فضيلت حج و عمره است . دليل اين مطلب ، در پاسخ به

1.يعنى مقصود از هر يك از اين اعداد ، نفى عددهايى نيست كه با اين عدد ، اختلاف دارند .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد یازدهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5150
صفحه از 482
پرینت  ارسال به