441
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سیزدهم

۵ / ۳

آنچه بر مُحرم ، حرام است

۳۷۹۵.دعائم الإسلامـ از امام حسين عليه السلام ـ: مُحرم ، از صيد كردن ، آميزش جنسى ، بوى خوش ، پوشيدن جامه دوخته و چيدن مو و ناخن، منع شده است و اگر پس از احرام و پيش از وقوف در عرفه ، به عمدْ جماع كند ، حجّش را باطل ساخته و بايد قربانى اى كه آورده ، ذبح كند و سال بعد نيز حج بگزارد .
زن هم اگر مُحرم بود و با مردش همراهى كرد ، چنين حكمى دارد ؛ امّا اگر مرد ، زن را به زور ، وادار به آميزش كرد و يا در حال خواب به نزدش آمد و يا زن ، مُحرم نبود ، چيزى بر او نيست» .

۵ / ۴

عمره در ماه هاى حج

۳۷۹۶.الكافىـ به نقل از ابراهيم بن عمر يمانى ـ: از امام صادق عليه السلام پرسيدند : مردى در ماه هاى حج (شوّال ، ذى قعده و ذى حجّه) به عمره آمد و سپس به شهر خود، باز گشت .
فرمود : «اشكال ندارد و اگر در همان سال، حج بگزارد كه حجّ اِفراد (بدون عمره) مى شود ، قربانى لازم ندارد ؛ چه ، حسين بن على عليه السلام يك روز پيش از تَرويه ۱ از مكّه به سوى عراق بيرون آمد ، در حالى كه براى عمره به مكّه آمده بود» .

۳۷۹۷.الكافىـ به نقل از معاوية بن عمّار ـ: به امام صادق عليه السلام گفتم : چگونه ميان [عمره ]تمتّع و مُفرده فرق بگذارم ؟
فرمود : «عمره تمتّع به حج مرتبط است [و عمره گزار تا زمان حج بايد در مكّه بماند] ؛ ولى عمره مفرده چون تمام شد ، عمره گزار مى تواند به هر كجا برود و حسين بن على عليه السلام در ذى حجّه ، عمره گزارد و سپس ، روز تَرويه به سوى عراق رفت ، در حالى كه مردم به سوى مِنا مى رفتند و عمره[ ى مفرده] در ذى حجّه (ماه حج) براى كسى كه اراده حج ندارد ، اشكالى ندارد» .

1.تَروِيَه ، روز هشتم ذى حجّه است و حاجيان در آن روز ، آب و توشه خود رابراى ماندن در مِنا و عرفات برمى دارند .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سیزدهم
440

۵ / ۳

ما يَحرُمُ عَلَى المُحرِمِ

۳۷۹۵.دعائم الإسلام عن الإمام الحسين عليه السلام :أنَّ المُحرِمَ مَمنوعٌ مِنَ الصَّيدِ وَالجِماعِ وَالطّيبِ ولُبسِ الثِّيابِ المَخيطَةِ وأخذِ الشَّعرِ وتَقليمِ الأَظفارِ ، وأنَّهُ إن جامَعَ مُتَعَمِّدا بَعدَ أن أحرَمَ وقَبلَ أن يَقِفَ بِعَرَفَةَ فَقَد أفسَدَ حَجَّهُ وعَلَيهِ الهَديُ ۱ وَالحَجُّ من قابِلٍ .
وإن كانَتِ المَرأَةُ مُحرِمَةً فَطاوَعَتهُ فَعَلَيها مِثلُ ذلِكَ ، وإنِ استَكرَهَها أو أتاها نائِمَةً أو لَم تَكُن مُحرِمَةً فَلا شَيءَ عَلَيها . ۲

۵ / ۴

الاِعتِمارُ في أشهُرِ الحَجِّ

۳۷۹۶.الكافي عن إبراهيم بن عمر اليماني عن أبي عبد اللّه [الصادق] عليه السلام :أنَّهُ سُئِلَ عَن رَجُلٍ خَرَجَ في أشهُرِ الحَجِّ مُعتَمِرا ثُمَّ رَجَعَ إلى بِلادِهِ . قالَ : لا بَأسَ ، وإن حَجَّ في عامِهِ ذلِكَ وأفرَدَ الحَجَّ فَلَيسَ عَلَيهِ دَمٌ ؛ فَإِنَّ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليه السلام خَرَجَ قَبلَ التَّروِيَةِ ۳ بِيَومٍ إلَى العِراقِ وقَد كانَ دَخَلَ مُعتَمِرا . ۴

۳۷۹۷.الكافي عن معاوية بن عمّار :قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام : مِن أينَ افتَرَقَ المُتَمَتِّعُ وَالمُعتَمِرُ ؟ فَقالَ : إنَّ المُتَمَتِّعَ مُرتَبِطٌ بِالحَجِّ ، وَالمُعتَمِرَ إذا فَرَغَ مِنها ذَهَبَ حَيثُ شاءَ ، وقَدِ اعتَمَرَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام في ذِي الحِجَّةِ ثُمَّ راحَ يَومَ التَّروِيَةِ إلَى العِراقِ وَالنّاسُ يَروحونَ إلى مِنىً ، ولا بَأسَ بِالعُمرَةِ في ذِي الحِجَّةِ لِمَن لا يُريدُ الحَجَّ . ۵

1.الهَدْيُ : وهو ما يُهدى إلى البيت الحرام من النَّعَمِ لتُنحر (النهاية : ج ۵ ص ۲۵۴ «هدا») .

2.دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۳۰۳ ، بحار الأنوار : ج ۹۹ ص ۱۷۴ ح ۲۲ .

3.يوم التَّروِيَةِ : هو اليوم الثامن من ذي الحِجّة ، سمّي به لأنّهم كانوا يرتوون فيه من الماء لما بعده (النهاية : ج ۲ ص ۲۸۰ «روى») .

4.الكافي : ج ۴ ص ۵۳۵ ح ۳ ، تهذيب الأحكام : ج ۵ ص ۴۳۶ ح ۱۵۱۶ ، بحار الأنوار : ج ۵۷ ص ۸۵ ح ۱۴ .

5.الكافي : ج ۴ ص ۵۳۵ ح ۴ ، تهذيب الأحكام : ج ۵ ص ۴۳۷ ح ۱۵۱۹ ، بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۸۵ ح ۱۵ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سیزدهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5615
صفحه از 519
پرینت  ارسال به