189
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سیزدهم

۳۵۸۶.شرح الأخبارـ از امام حسين عليه السلام ـ: هر كس ما اهل بيت را به دل دوست بدارد و با زبان و دستش همراه ما بجنگد ، با ما در بهشت، در رَفيقِ اَعلا ۱ خواهد بود .
و هر كس ما را به دل دوست بدارد و با زبانش همراه ما بجنگد ، ولى از جنگيدن با سلاح به همراه ما ناتوان باشد ، با ما در بهشت است ، امّا در درجه اى فروتر .
و هر كس به دل ما را دوست بدارد و از اين كه با دست و زبان بجنگد ، ناتوان باشد، با ما در بهشت است ، امّا از درجه قبلى هم فروتر .
و هر كس به دل ما را دشمن بدارد و با دست و زبان ، عليه ما بكوشد ، در ژرف ترين دَرَكات آتش [دوزخ ]است .
و هر كس به دل و زبان با ما دشمنى كند ، امّا اقدام عملى انجام ندهد، در آتش است ، امّا بالاتر از درجه قبلى.
و هر كس به دل ما را دشمن بدارد و دست و زبان خويش را از ما نگاه دارد ، در آتش است ، امّا بالاتر از درجه قبلى .

۳۵۸۷.شرح الأخبارـ از امام حسين عليه السلام ـ: هر كس ما (اهل بيت) را با دلش دوست بدارد و با زبان و دستش از ما دفاع كند ، با ما در رَفيقِ اعلا خواهد بود .
و هر كس ما را به دل دوست بدارد و با زبانش از ما دفاع كند، ولى نتواند با دستش از ما دفاع كند ، با ما در بهشت است ، امّا در درجه اى پايين تر .
و هر كس ما را به دل دوست بدارد، ولى از اين كه با زبان و دستش از ما دفاع كند ، ناتوان باشد، با ما در بهشت است ، امّا از درجه قبلى هم پايين تر .
و هر كس با دلش ما را دشمن بدارد و با زبان و دستش عليه ما يارى دهد ، در ژرف ترين جايگاه آتش [دوزخ] است .
و هر كس ما را به دل ، دشمن بدارد و با زبانش عليه ما يارى دهد ، ولى با دستش عليه ما كارى نكند ، در آتش است ، امّا اندكى بالاتر از درجه قبلى .
و هر كس ما را به دل دشمن بدارد ، امّا با زبان و دستش عليه ما كارى نكند ، در آتش است ، امّا بالاتر از درجه قبلى .

1.منظور از «رَفيق اَعلا» ، برترين جايگاه بهشت (اَعلى علّيين) است كه گروه پيامبران در آن، جا دارند .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سیزدهم
188

۳۵۸۶.شرح الأخبار عن الحسين بن عليّ عليهماالسلام :مَن أحَبَّنا أهلَ البَيتِ بِقَلبِهِ ، وجاهَدَ مَعَنا بِلِسانِهِ ويَدِهِ ؛ فَهُوَ مَعَنا فِيالجَنَّةِ فِي الرَّفيقِ الأَعلى ۱ .
ومَن أحَبَّنا بِقَلبِهِ ، وجاهَدَ مَعَنا بِلِسانِهِ ، وضَعُفَ عَن أن يُجاهِدَ مَعَنا بِيَدِهِ ؛ فَهُوَ مَعَنا فِيالجَنَّةِ دونَ تِلكَ .
ومَن أحَبَّنا بِقَلبِهِ ، وضَعُفَ عَن أن يُجاهِدَ مَعَنا بِلِسانِهِ ويَدِهِ ؛ فَهُوَ مَعَنا فِي الجَنَّةِ دونَ ذلِكَ .
ومَن أبغَضَنا بِقَلبِهِ ، وأعانَ عَلَينا بِلِسانِهِ ويَدِهِ ؛ فَهُوَ فِي الدَّركِ الأَسفَلِ مِنَ النّارِ .
ومَن أبغَضَنا بِقَلبِهِ ولِسانِهِ ، وكَفَّ عَنّا يَدَهُ ؛ فَهُوَ فِي النّارِ فَوقَ ذلِكَ .
ومَن أبغَضَنا بِقَلبِهِ ، وكَفَّ عَنّا لِسانَهُ ويَدَهُ ؛ فَهُوَ فِي النّارِ فَوقَ ذلِكَ . ۲

۳۵۸۷.شرح الأخبار عن الحسين بن عليّ عليهماالسلام :مَن تَوالانا بِقَلبِهِ ، وذَبَّ عَنّا بِلِسانِهِ ويَدِهِ ؛ فَهُوَ مَعَنا فِي الرَّفيقِ الأَعلى .
ومَن تَوالانا بِقَلبِهِ ، وذَبَّ عَنّا بِلِسانِهِ ، وضَعُفَ أن يَذُبَّ عَنّا بِيَدِهِ ؛ فَهُوَ مَعَنا فِي الجَنَّةِ دونَ ذلِكَ .
ومَن تَوالانا بِقَلبِهِ ، وضَعُفَ أن يَذُبَّ عَنّا بِلِسانِهِ ويَدِهِ ؛ فَهُوَ مَعَنا فِي الجَنَّةِ دونَ ذلِكَ .
ومَن أبغَضَنا بِقَلبِهِ ، وأعانَ عَلَينا بِلِسانِهِ ويَدِهِ ؛ فَهُوَ فِي الدَّركِ الأَسفَلِ مِنَ النّارِ .
ومَن أبغَضَنا بِقَلبِهِ ، وأعانَ عَلَينا بِلِسانِهِ ، ولَم يُعِن عَلَينا بِيَدِهِ ؛ فَهُوَ فِي النّارِ فَوقَ ذلِكَ .
ومَن أبغَضَنا بِقَلبِهِ ، ولَم يُعِن عَلَينا بِلِسانِهِ ولا بِيَدِهِ ؛ فَهُوَ فِي النّارِ فَوقَ ذلِكَ . ۳

1.الرَّفيق : جماعة الأنبياء الذين يسكنون أعلى علّيّين (النهاية : ج ۲ ص ۲۴۶ «رفق») .

2.شرح الأخبار : ج ۱ ص ۱۶۵ ح ۱۲۰ ، الخصال : ص ۶۲۹ ح ۱۰ عن محمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه عن الإمام عليّ: نحوه وراجع : تحف العقول : ص ۱۱۸ .

3.شرح الأخبار : ج ۳ ص ۱۲۱ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سیزدهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5961
صفحه از 519
پرینت  ارسال به