181
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سیزدهم

۳ / ۴

از سرچشمه هاى علوم اهل بيت عليهم السلام

۳۵۷۵.بصائر الدرجاتـ به نقل از جُعَيد هَمْدانى ، ۱ كه از كسانى بود كه با امام حسين عليه السلام به سوى كربلا راهى شد ـ: به امام حسين عليه السلام گفتم : فدايت شوم ! به چه چيزْ، حكم مى كنيد ؟
فرمود : «اى جُعَيد! به حُكم خاندان داوود عليه السلام حكم مى كنيم . پس چون در چيزى در مانديم ، روح القُدُس به ما ياد مى دهد» .

۳ / ۵

دوستى اهل بيت عليهم السلام

۳۵۷۶.عيون أخبار الرضا عليه السلامـ به سندش ، از امام حسين عليه السلام ـ: مهاجران و انصار ، گِرد پيامبر خدا صلى الله عليه و آله جمع شدند و گفتند : بى گمان ، اى پيامبر خدا! زندگى ات و نيز ميهمانانى كه گروه، گروه بر تو در مى آيند ، هزينه دارد . اين دارايى ها با جانمان از آنِ تو ، و در آن ، به نيكى و اجر ، حكم بران . هر چه را خواستى ، عطا كن و هر چه را خواستى ، بى زحمت و سختى ، نگاه دار .
خداوند عز و جل روح الأمين را بر او نازل كرد و گفت : اى محمّد! «بگو : از شما اجرى نمى خواهم ، جز دوستى در باره خويشاوندان» ؛ يعنى پس از من ، با نزديكانم دوستى بورزيد .
وقتى بيرون آمدند ، منافقان گفتند : چيزى پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را به نپذيرفتن پيشنهاد ما وادار نكرد ، جز اين كه ما را بر دوستى با نزديكانش پس از خويش بر انگيزد و آن [آيه] ، جز افترايى ساخته شده در همان مجلس نبود !
اين ، سخنِ درشتى از آنان بود . خداى عز و جل هم اين آيه را نازل كرد : «يا مى گويند : آن را افترا بسته است . بگو : من ، آن را افترا نبسته ام . شما در برابر خدا ، اختياردار من نيستيد . او داناتر است به آنچه [به ناحق ]در آن فرو مى رويد . گواه بودن او ميان من و شما، كافى است ، و البته اوست آمرزنده مهربان» .
پيامبر صلى الله عليه و آله براى يارانش پيام فرستاد و فرمود : «آيا خبرى شده است ؟» .
گفتند : آرى . به خدا سوگند ، اى پيامبر خدا ! برخى از ما سخنِ درشتى گفته اند كه آن را ناخوش داريم .
پس پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، آيه را بر ايشان خواند و آنان ، گريستند و گريه شان شدّت گرفت . پس خداوند عز و جل ، نازل كرد : «و اوست كه توبه را از بندگانش مى پذيرد و از زشتكارى ها در مى گذرد و مى داند چه مى كنيد» .

1.اين روايت ، در الكافى و بصائر الدرجات ، از جعيد همدانى ، از امام سجّاد عليه السلام ، نقل شده است و البته جعيد ، از شهداى كربلا نبوده است .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سیزدهم
180

۳ / ۴

مِنْ مَبادِئ عُلومِ أهلِ البَيتِ عليهم السلام

۳۵۷۵.بصائر الدرجات عن جعيد الهمداني ۱ـ وكانَ مِمَّن خَرَجَ مَعَ الحُسَينِ عليه السلام بِ كَربَلاءَ ، قالَ ـ: قُلتُ لِلحُسَينِ عليه السلام : جُعِلتُ فِداكَ بِأَيِّ شَيءٍ تَحكُمونَ ؟
قالَ : يا جُعَيدُ نَحكُمُ بِحُكمِ آلِ داوُدَ ، فَإِذا عَيينا ۲ عَن شَيءٍتَلَقّانا بِهِ روحُ القُدُسِ . ۳

۳ / ۵

حُبُّ أهلِ البَيتِ عليهم السلام

۳۵۷۶.عيون أخبار الرضا عليه السلام بإسناده عن الحسين بن عليّ عليه السلام :اِجتَمَعَ المُهاجِرونَ وَالأَنصارُ إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَقالوا : إنَّ لَكَ يا رَسولَ اللّهِ مَؤونَةً في نَفَقَتِكَ وفيمَن يَأتيكَ مِنَ الوُفودِ ، وهذِهِ أموالُنا مَعَ دِمائِنا ، فَاحكُم فيها بارّا مَأجورا ، أعطِ ما شِئتَ وأمسِك ما شِئتَ مِن غَيرِ حَرَجٍ .
قالَ : فَأَنزَلَ اللّهُ عز و جل عَلَيهِ الرّوحَ الأَمينَ ، فَقالَ : يا مُحَمَّدُ «قُل لَا أَسْـئلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَى» ۴ يَعني أن تَوَدّوا قَرابتي مِن بَعدي .
فَخَرَجوا فَقالَ المُنافِقونَ : ما حَمَلَ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَلى تَركِ ما عَرَضنا عَلَيهِ إلّا لِيَحُثَّنا عَلى قَرابَتِهِ مِن بَعدِهِ ۵ ، إن هُوَ إلّا شَيءٌ افتَراهُ في مَجلِسِهِ !
وكانَ ذلِكَ مِن قَولِهِم عَظيما ، فَأَنزَلَ اللّهُ عز و جل هذِهِ الآيَةَ : «أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ إِنِ افْتَرَيْتُهُ فَلَا تَمْلِكُونَ لِى مِنَ اللَّهِ شَيْـئا هُوَ أَعْلَمُ بِمَا تُفِيضُونَ فِيهِ كَفَى بِهِى شَهِيدَا بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَ هُوَالْغَفُورُ الرَّحِيمُ» ۶ ، فَبَعَثَ عَلَيهِمُ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله فَقالَ : هَل مِن حَدَثٍ ؟
فَقَالوا : إي وَاللّهِ يا رَسولَ اللّهِ ، لَقَد قالَ بَعضُنا كَلاما غَليظا كَرِهناهُ .
فَتَلا عَلَيهِم رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله الآيَةَ ، فَبَكَوا ، وَاشتَدَّ بُكاؤُهُم ، فَأَنزَلَ عز و جل : «وَ هُوَ الَّذِى يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَ يَعْفُواْ عَنِ السَّيِّـئاتِ وَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ» ۷ . ۸

1.وردت هذه الرواية في الكافي : ج۱ ص۳۹۸ ح۴ و بصائر الدرجات : ص۴۷۱ ح۲ نقلاً عن جعيد الهمداني عن الإمام سجاد عليه السلام مع أنّه ليس في شهداء كربلا اسم جعيد الهمداني .

2.عيي بالأمر : لم يهتدِ لوجه مراده ، أو عجز عنه . وعيي في المنطق : حصر (القاموس المحيط : ج ۴ ص ۳۶۸ «عيّ») .

3.بصائر الدرجات : ص ۴۵۲ ح ۷ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۲۵ ص ۵۷ ح ۲۳ .

4.الشورى : ۲۳ .

5.في المصدر : «من بعد» ، والتصويب من بحار الأنوار والمصادر الاُخرى .

6.الأحقاف : ۸ .

7.الشورى : ۲۵ .

8.عيون أخبار الرضا۷ : ج ۱ ص ۲۳۵ ح ۱ ، بشارة المصطفى : ص ۲۳۲ ، الأمالي للصدوق : ص ۶۲۱ كلّها عن الريّان بن الصلت عن الإمام الرضا عن آبائه: ، تحف العقول : ص ۴۳۲ وفيهما «لا تؤذوا» بدل «أن تودّوا» ، بحار الأنوار : ج ۲۵ ص ۲۲۸ ح ۲۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد سیزدهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 5791
صفحه از 519
پرینت  ارسال به