447
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد چهاردهم

۸ / ۲۵

در وداع با دخترش سَكينه ، در حالى كه او را به سينه اش چسبانده بود

۰.
اى دخترم ، سكينه! بدان كه وقتى مرگ ، مرا در بر گرفتگريه هاى تو طولانى خواهد شد .
با اشك هاى حسرت بارت ، قلبم راتا زمانى كه جان در بدن دارم ، نسوزان .
آن گاه كه من كشته شدم ، تو سزاوارترىكه زنان براى گفتن تسليت ، به گِردت جمع شوند ، اى بهترينِ زنان !

۸ / ۲۶

در روز عاشورا ، در بيان فضايل خود و پَلشتى هاى دشمنانش

۰.
اين قوم ، كافر شدند و پيش از اين نيزاز پاداش پروردگار اِنس و جن ، روى گردان بودند .
پيش از اين ، على عليه السلام و نيز فرزندشحسن عليه السلام را، كه از دو طرف (پدر و مادر) كريم بود ، به كينه كشتند .
و اينك با كينه و خشم مى گويند : جمع شويدتا همگى بر حسين بتازيم .
واى بر اين قوم ، از دست اين مردم پَستكه براى كشتن اهل دو حرم ، لشكر آراسته اند !
آنها براى نابودى من ، به همديگر سفارش مى كنندو براى رضاى دو مُلحد (ابن زياد و يزيد) به راه افتاده اند .
در ريختن خون من، از خدا نمى ترسندبراى [رضايت] عبيد اللّه كه از نسل دو كافر است .
ابن سعد ، همچون دانه هاى پى در پىِ بارانبا لشكر قهرش مرا تيرباران كرد .
نه اين كه خلافى كرده باشمبلكه تنها به خاطر افتخارم به دو ستاره فروزان .
على بن ابى طالب ، بهترين فرد پس از پيامبر صلى الله عليه و آلهپيامبرى كه از طرف پدر و مادر ، قُرَشى است .
برگزيده خداوند از ميان مردم ، پدرم استو پس از آن، مادرم، و من ، فرزند دو برگزيده خدايم .
من نقره اى هستم كه از طلا گرفته شده امنقره اى كه فرزند دو طلاست :
مادرم فاطمه زهرا ، و پدرموارثِ پيامبران و سَرور اِنس و جن ؛
همو كه وقتى در جنگ هاى بدر و اُحُد و حُنَينپهلوانان به ميدان آمدند ، آنها را در هم كوبيد .
او (پدرم) در جنگ اُحُد ، داستانى داردبا پراكندن سپاه دشمن ، اندوه دل [مسلمانان] را شفا بخشيد .
سپس در جنگ احزاب و فتح مكّه، با حضور پدرمسپاه بزرگِ مشركان و يهوديان، براى هميشه مُردند .
همان صاحب خيبر كه با خيبريان به جنگ برخاستبا شمشيرى دو دَم و بُرَنده ؛
همو كه سپاهى را به هلاكت افكندكه در روز حُنَين ، به خونخواهى آمده بودند .
ببين اين امّت زشتكار ، با عترت آن دو [بزرگ] چه كردندو به خيال خود ، به خاطر خدا كردند .
عترت پيامبرِ برگزيده نيكوكار متّقىو عترت على ، دلاورِ روزهاى جنگ .
چه كسى عمويى مانند عمويم جعفر داردكه خداوند ، دو بال [در بهشت] به او بخشيده است ؟
چه كسى ميان مردم ، جَدّى همانند جدّ من داردو پدرى مانند پدر من ؟ من ، فرزند دو نامدارم .
پدرم ، خورشيد و مادرم ، ماه استو من ، ستاره و فرزندِ آن خورشيد و ماهم .
جدّم، فرستاده خدا و چراغ هدايت استو پدرم، كسى است كه در دو جا برايش بيعت گرفته شده است .
او پهلوان ، دلاور ، شير سِتَبر بيشهقوى پنجه ، بزرگوار و بخشنده است .
آرى! اين على ، دستگيره دينو صاحب حوض [كوثر] و نمازگزارنده به سوى دو قبله است
كه هفت سال كامل با پيامبر صلى الله عليه و آله نماز خوانده استدر حالى كه روى زمين ، هيچ نمازگزارى جز آن دو نبود .
بت ها را رها كرد و از هنگام ولادتچشم بر هم زدنى ، همراه قريش ، بت ها را سجده نكرد .
از نوجوانى ، فقط خدا را عبادت كرددر حالى كه قريش ، دو بت را پرستش مى كردند .
آنها لات و عُزّا را پرستش مى كردنددر حالى كه على ، به سوى دو قبله (بيت المقدّس و كعبه) نماز مى گزارد .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد چهاردهم
446

۸ / ۲۵

في وَداعِ ابنَتِهِ سُكَينَةَ وقَد ضَمَّها إلى صَدرِهِ

۰.
سَيَطولُ بَعدي يا سَكِينَةُ فَاعلَميمِنكِ البُكاءُ إذَا الحِمامُ ۱ دَهاني
لا تُحرقي قَلبي بِدَمعِكِ حَسرَةًمادامَ مِنِّي الرّوحُ في جُثماني
وإذا قُتِلتُ فَأَنتِ أولى بِالَّذيتَأتينَهُ يا خَيرَةَ النِّسوانِ . ۲

۸ / ۲۶

في بَيانِ فَضائِلِهِ ومَطاعِنِ أعدائِهِ يَومَ الطَّفِّ

۰.
كَفَرَ القَومُ وقِدما رَغِبواعَن ثَوابِ اللّهِ رَبِّ الثَّقَلَين
قَتَلوا قِدما عَلِيّا وَابنَهُ الــحَسَنَ الخَيرَ الكَريمَ الطَّرَفَين
حَنَقا ۳
مِنهُم وقالوا أجمِعوانَفتِكُ الآنَ جَميعا بِ الحُسَين

يا لَقَومٍ مِن اُناسٍ رُذَّلٍجَمَعُوا الجَمعَ لِأَهلِ الحَرَمَين
ثُمَّ ساروا وتَواصَوا كُلُّهُمبِاجتِياحي ۴ لِرِضاءِ المُلحِدَين
لَم يَخافُوا اللّهَ في سَفكِ دَميلِعُبَيدِ اللّهِ نَسلِ الكافِرَين
وَابنُ سَعدٍ قَد رَماني عَنوَةًبِجُنودٍ كَوُكوفِ ۵ الهاطِلَين
لا لِشَيءٍ كانَ مِنّي قَبلَ ذاغَيرَ فَخري بِضِياءِ الفَرقَدَين
بِعَلِيِّ الخَيرِ مِن بَعدِ النَّبِيِّوَالنَّبِيِّ القُرَشِيِّ الوالِدَين
خَيرَةُ اللّهِ مِنَ الخَلقِ أبيثُمَّ اُمّي فَأَنَا ابنُ الخَيرَتَين
فِضَّةٌ قَد خَلَصَت مِن ذَهَبٍفَأَنَا الفِضَّةُ وَابنُ الذَّهَبَين
فاطِمُ الزَّهراءُ اُمّي وأبيوارِثُ الرُّسلِ ومَولَى الثَّقَلَين
طَحَنَ الأَبطالَ لَمّا بَرَزوايَومَ بَدرٍ وبِاُحد وحُنَين
ولَهُ في يَومِ اُحدٍ وَقعَةٌشَفَتِ الغِلَّ بِفَضِّ العَسكَرَين
ثُمَّ بِالأَحزابِ وَالفَتحِ مَعاكانَ فيها حَتفُ ۶ أهلِ الفَيلَقَين
وأخو خَيبَرَ إذ بارَزَهُمبِحُسامٍ صارِمٍ ذي شَفرَتَين
وَالَّذي أردى جُيوشا أقبَلوايَطلُبونَ الوِترَ ۷ في يَومِ حُنَين
في سَبيلِ اللّهِ ماذا صَنَعَتاُمَّةُ السَّوءِ مَعا بِالعِترَتَين
عِترَةِ البَرِّ التَّقِيِّ المُصطَفىوعَلِيِّ القَرمِ ۸ يَومَ الجَحفَلَين ۹
مَن لَهُ عَمٌّ كَعَمّي جَعفَرٍوَهَبَ اللّهُ لَهُ أجنِحَتَين ۱۰
مَن لَهُ جَدٌّ كَجَدّي فِي الوَرىوكَشَيخي فَأَنَا ابنُ العَلَمَين
والدِي شَمسٌ واُمّي قَمَرٌفَأَنَا الكَوكَبُ وَابنُ القَمَرَين
جَدِّيَ المُرسَلُ مِصباحُ الهُدىوأبِي الموفي لَهُ بِالبَيعَتَين
بَطَلٌ قَرمٌ هِزَبرٌ ۱۱ ضَيغَمٌ ۱۲ماجِدٌ سَمحٌ قَوِيُّ السّاعِدَين
عُروَةُ الدّينِ عَلِيٌّ ذاكُمُصاحِبُ الحَوضِ مُصَلِّي القِبلَتَين
مَع رَسولِ اللّهِ سَبعا كامِلاًما عَلَى الأَرضِ مُصَلٍّ غَيرُ ذَين
تَرَكَ الأَوثانَ لَم يَسجُد لَهامَع قُرَيشٍ مُذ نَشا طَرفَةَ عَين
عَبَدَ اللّهَ غُلاما يافِعا ۱۳وقُرَيشٌ يَعبُدونَ الوَثَنَين
يَعبُدونَ اللّاتَ وَالعُزّى مَعاوعَلِيٌّ كانَ صَلَّى القِبلَتَين . ۱۴

1.الحِمَامُ : الموت (النهاية : ج ۱ ص ۴۴۶ «حمم») .

2.المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۱۰۹ وراجع : هذه الموسوعة : ج ۷ ص ۱۸۸ (القسم الثامن / الفصل التاسع / وداع الإمام عليه السلام النساء) .

3.الحَنَق : الغَيظ (الصحاح : ج ۴ ص ۱۴۶۵ «حنق») .

4.في المصدر : «باحتياجي» ، والتصويب من المصادر الاُخرى .

5.الوَكُوفُ : الغزيرة (النهاية : ج ۵ ص ۲۲۰ «وكف») .

6.الحَتف : الموت (الصحاح : ج ۴ ص ۱۳۴۰ «حتف») .

7.صاحبُ الوِتْر : الطالبُ بالثأر (النهاية : ج ۵ ص ۱۴۸ «وتر») .

8.القَرْمُ : الفَحلُ والسيّد (القاموس المحيط : ج ۴ ص ۱۶۳ «قرم») .

9.الجَحْفَلُ : الجيش (الصحاح : ج ۴ ص ۱۶۵۲ «جحفل») .

10.هكذا في المصدر ، وهو غير صحيح ؛ لأنّ الأجنحة جمع فكيف يثنّى ؟ علما أنّ هذا البيت ليس موجودا في الديوان .

11.الهِزَبْرُ : الأسد ، والغليظ الضخم ، والشديد الصُّلْب ، فارسية (القاموس المحيط : ج ۲ ص ۱۶۱ «هزبر») .

12.الضَّيغَم : العضّ الشديد ، وبه سمّي الأسد : ضيغما (النهاية : ج ۳ ص ۹۱ «ضغم») .

13.أيفَعَ الغلام فهو يافِع : إذا شارَفَ الاحتلام ولمّا يحتلم (النهاية : ج ۵ ص ۲۹۹ «يفع») .

14.المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۷۹ وراجع : هذه الموسوعة : ج ۷ ص ۲۰۴ (القسم الثامن / الفصل التاسع / ما نسب إلى الإمام عليه السلام من الشعر في ساحة القتال) .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد چهاردهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7149
صفحه از 523
پرینت  ارسال به