35
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۳۷۲.فضائل الصحابة، ابن حنبلـ به نقل از ابن سابط ـ: حسين بن على عليه السلام به مسجد در آمد . جابر بن عبد اللّه گفت : «هر كس دوست دارد كه به سَرور جوانان بهشتى بنگرد ، به اين جوان بنگرد» . اين را از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيدم .

۲ / ۵

دو زينت ستون هاى بهشت و عرش

۳۷۳.المعجم الأوسطـ به نقل از عُقبة بن عامر جُهَنى ، از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ: هنگامى كه بهشتيان در بهشت جاى مى گيرند ، بهشت مى گويد : پروردگارا ! به من وعده داده اى كه مرا با دو ستون از ستون هايت ، بيارايى .
خداوند مى فرمايد : «آيا تو را با حسن و حسين نياراستم؟» . ۱

۳۷۴.الإرشادـ به نقل از ابو عَوانه كه سند حديث را به پيامبر صلى الله عليه و آله رسانده است ـ: حسن و حسين ، گوشواره هاى عرش هستند . بهشت مى گويد : پروردگارا! [فقط] ناتوانان و بينوايان را در من جاى دادى !
خداوند به بهشت مى گويد : «آيا خشنود نمى شوى كه من ، ستون هاى تو را به حسن و حسين آراستم ؟» .
آن گاه ، بهشت ، مانند عروس ، شادمان مى خرامَد .

1.در تاريخ بغداد و تاريخ دمشق ، اين افزوده هم آمده است : «و بهشت ، همچون عروس مى خرامد» .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
34

۳۷۲.فضائل الصحابة لابن حنبل عن ابن سابط :دَخَلَ حُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام المَسجِدَ ، فَقالَ جابِرُ بنُ عَبدِ اللّهِ : « مَن أحَبَّ أن يَنظُرَ إلى سَيِّدِ شَبابِ الجَنَّةِ فَليَنظُر إلى هذا » ، سَمِعتُهُ مِن رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله . ۱

۲ / ۵

زينَتا أركانِ الجَنَّةِ وَالعَرشِ

۳۷۳.المعجم الأوسط عن عُقبة بن عامر الجُهني عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إذَا استَقَرَّ أهلُ الجَنَّةِ فِي الجَنَّةِ قالَتِ الجَنَّةُ : يا رَبِّ! وَعَدتَني أن تُزَيِّنَني بِرُكنَينِ مِن أركانِكَ .
قالَ : أوَ لَم اُزَيِّنكَ بِالحَسَنِ وَالحُسَينِ؟ ۲

۳۷۴.الإرشاد عن أبي عوانة رفعه إلى رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ الحَسَنَ وَالحُسَينَ شَنفَا ۳ العَرشِ ، وإنَّ الجَنَّةَ قالَت : يا رَبِّ! أسكَنتَنِي الضُّعَفاءَ وَالمَساكينَ .
فَقالَ اللّهُ لَها : ألا تَرضَينَ أنّي زَيَّنتُ أركانَكِ بِالحَسَنِ وَالحُسَينِ ؟
قالَ : فَماسَت ۴ كَما تَميسُ العَروسُ فَرَحا . ۵

1.فضائل الصحابة لابن حنبل : ج ۲ ص ۷۷۶ ح ۱۳۷۲ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۲۸۲ ، تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۱۳۶ ، ذخائر العقبى : ص ۲۲۵ وليس فيه صدره إلى «فقال» وراجع : صحيح ابن حبّان : ج ۱۵ ص ۴۲۱ ح ۶۹۶۶ ومسند أبي يعلى : ج ۲ ص ۳۴۸ ح ۱۸۶۹ والطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : ج ۱ ص ۳۷۷ ح ۳۴۳ .

2.المعجم الأوسط : ج ۱ ص ۱۰۸ ح ۳۳۷ ، تاريخ بغداد : ج ۲ ص ۲۳۸ ، تاريخ دمشق : ج ۱۳ ص ۲۲۸ ح ۳۲۳۶ كلاهما بزيادة «فماست الجنّة ميسا كما تميس العروس» في آخره ، كنزالعمّال : ج ۱۲ ص ۱۲۱ ح ۳۴۲۹۰ ؛ شرح الأخبار : ج ۳ ص ۱۱۲ ح ۱۰۵۲ ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۱۵۲ نحوه ، بحارالأنوار : ج ۴۳ ص ۳۰۴ ح ۶۵ .

3.الشَّنْفُ : من حُلِيّ الاُذن . وقيل : هو ما يُعلَّق في أعلاها (النهاية : ج ۲ ص ۵۰۵ «شنف») .

4.المَيْسُ : التبختر ، وقد ماس يميس ميسا وميسانا (الصحاح : ج ۳ ص ۹۸۰ «ميس») .

5.الإرشاد : ج ۲ ص ۱۲۷ ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۲۱۸ ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۴۳۲ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۳ ص ۳۹۵ عن عقبة بن عامر وأبي دجانة وزيد بن عليّ ، روضة الواعظين : ص ۱۸۳ وفيه «شفعاء» بدل «شنفا» ، بحارالأنوار : ج ۴۳ ص ۲۷۵ ح ۴۴ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4403
صفحه از 469
پرینت  ارسال به