303
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۶۳۰.الغيبة ، نعمانىـ به نقل از داوود بن كثير رَقّى ـ: به امام جعفر صادق عليه السلام گفتم : فدايت شوم ! مرا از سخن خداى عز و جل : «پيشى گيرندگان ، پيشى گيرندگان ! آنان اند مقرّبان» ، آگاه كن .
فرمود : «خداوند ، آن را هنگامى گفت كه ذرّه اوّليه مردم را براى پيمان گرفتن ، دوهزار سال پيش از آفريدن ، افشاند» .
گفتم : آن را برايم تفسير كن .
فرمود : «خداوند عز و جل ، هنگامى كه خواست خلق را بيافريند ، آنان را از گِل آفريد و آتشى برايشان افروخت و فرمود : داخل آن شويد . نخستين وارد شوندگان ، محمّد ، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ، امير مؤمنان ، حسن و حسين و نُه تن از امامان عليهم السلام بودند . امامى از پىِ امامى و سپس پيروانشان ، در پىِ آنان وارد شدند ؛ و به خدا سوگند ، پيشى گيرندگان اينان اند!» .

۶۳۱.كفاية الأثرـ به نقل از هشام ـ: امام صادق عليه السلام فرمود : «برترين و واجب ترين فريضه بر انسان ، شناخت پروردگار است ... و پس از آن ، شناخت پيامبر ... و پس از او ، شناخت امامى كه به او در سختى و آسانى اقتدا كند ؛ [شناختى كامل] كه همراه با وصف و نام او باشد ؛ و كمترين شناختِ امام ، اين است كه او ، هم سنگ و وارث پيامبر است ، بدون درجه نبوّت .
و اين كه بداند اطاعت از او ، اطاعت از خدا و اطاعت از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله است و در برابر او ، در همه چيز ، تسليم باشد و [كارها و اختلاف ها را] به او ارجاع دهد و گفته اش را بگيرد و به آن عمل كند ، و بداند كه امام پس از پيامبر صلى الله عليه و آله ، على بن ابى طالب عليه السلام است ، سپس به ترتيب : حسن ، حسين ، على بن الحسين و محمّد بن على عليهم السلام هستند و سپس من هستم و پس از من ، پسرم موسى و پس از او ، فرزندش على و پس از على ، پسرش محمّد و پس از محمّد ، پسرش على و پس از على ، پسرش ، حسن و آن گاه حجّت ، از نسل حسن [عسكرى] است» .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
302

۶۳۰.الغيبة للنعماني عن داوود بن كثير الرقّي :قُلتُ لِأَبي عَبدِاللّهِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عليه السلام : جُعِلتُ فِداكَ ، أخبِرني عَن قَولِ اللّهِ عز و جل : «السَّـبِقُونَ السَّـبِقُونَ * أُوْلَئِكَ الْمُقَرَّبُونَ » ۱ قالَ : نَطَقَ اللّهُ بِها يَومَ ذَرَأَ الخَلقَ فِي الميثاقِ قَبلَ أن يَخلُقَ الخَلقَ بِأَلفَي عامٍ ، فَقُلتُ : فَسِّر لي ذلِكَ ؟ فَقالَ : إنَّ اللّهَ جَلَّ وعَزَّ لَمّا أرادَ أن يَخلُقَ الخَلقَ خَلَقَهُم مِن طينٍ ، ورَفَعَ لَهُم نارا ، فَقالَ : اُدخُلوها ، فَكانَ أوَّلَ مَن دَخَلَها مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله وأميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام ، وَالحَسَنُ وَالحُسَينُ عليهماالسلام ، وتِسعَةٌ مِنَ الأَئِمَّةِ ، إمامٌ بَعدَ إمامٍ ، ثُمَّ أتبَعَهُم بِشيعَتِهِم ، فَهُم وَاللّهِ السّابِقونَ . ۲

۶۳۱.كفاية الأثر عن هشام عن الصادق جعفر بن محمّد عليه السلام :إنَّ أفضَلَ الفَرائِضِ وأوجَبَها عَلَى الإِنسانِ مَعرِفَةُ الرَّبِّ ... وبَعدَهُ مَعرِفَةُ الرَّسولِ ... وبَعدَهُ مَعرِفَةُ الإِمامِ الَّذي بِهِ يَأتَمُّ ، بِنَعتِهِ وصِفَتِهِ وَاسمِهِ في حالِ العُسرِ وَاليُسرِ .
وأدنى مَعرِفَةِ الإِمامِ أنَّهُ عِدلُ النَّبِيِّ إلّا دَرَجَةَ النُّبُوَّةِ ، ووارِثُهُ ، وأنَّ طاعَتَهُ طاعَةُ اللّهِ وطاعَةُ رَسولِ اللّهِ ، وَالتَّسليمُ لَهُ في كُلِّ أمرٍ ، وَالرَّدُّ إلَيهِ ، وَالأَخذُ بِقَولِهِ ، ويَعلَمُ أنَّ الإِمامَ بَعدَ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ، ثُمَّ الحَسَنُ ، ثُمَّ الحُسَينُ ، ثُمَّ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بنُ عَلِيٍّ ، ثُمَّ أنَا ، ثُمَّ مِن بَعدي موسَى ابني ، ثُمَّ مِن بَعدِهِ وَلَدُهُ عَلِيٌّ ، وبَعدَ عَلِيٍّ مُحَمَّدٌ ابنُهُ ، وبَعدَ مُحَمَّدٍ عَلِيٌّ ابنُهُ ، وبَعدَ عَلِيٍّ الحَسَنُ ابنُهُ ، وَالحُجَّةُ مِن وُلدِ الحَسَنِ عليهم السلام . ۳

1.الواقعة : ۱۰ و ۱۱ .

2.الغيبة للنعماني : ص ۹۰ ح ۲۰ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۷۶ ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۴۰۱ ح ۱۱ .

3.كفاية الأثر : ص ۲۵۸ ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۴۰۷ ح ۱۶ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4501
صفحه از 469
پرینت  ارسال به