221
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۲ / ۷

امامت در فرزندان او

۵۶۰.كمال الدينـ به سند معتبر ، از على بن رئاب ، از امام صادق عليه السلام ـ: هنگامى كه فاطمه عليهاالسلام به حسين عليه السلام باردار شد ، پيامبر صلى الله عليه و آله به او فرمود : «خداى عز و جل پسرى به تو عطا كرده كه نامش حسين است و امّتم او را مى كُشند» .
فاطمه عليهاالسلام گفت : من به او نيازى ندارم!
پيامبر صلى الله عليه و آله «فرمود : خداى عز و جل وعده اى در باره او به من داده است» .
پرسيد : چه وعده اى؟
فرمود : «به من وعده داده كه امامت را پس از او ، در فرزندانش قرار دهد» .
فاطمه عليهاالسلام گفت : راضى شدم .

۵۶۱.تفسير القمّى :خداوند ، تولّد حسين عليه السلام و قرار گرفتن امامت در فرزندان او تا روز قيامت را پيش از باردارى فاطمه عليهاالسلام به او ، به پيامبر خدا صلى الله عليه و آله خبر و بشارت داد و سپس آنچه را از كشته شدن و مصيبت هاى جانى به او و فرزندانش مى رسد ، به پيامبر صلى الله عليه و آله خبر داد و در عوض آن (كشته شدن) ، امامت را در نسل او قرار داد .

۵۶۲.كامل الزياراتـ به نقل از عبد اللّه بن بكير ، از برخى راويان شيعه ، از امام صادق عليه السلام ـ: فاطمه عليهاالسلام بر پيامبر صلى الله عليه و آله در آمد و ديد كه چشمان او ، گريان است . فاطمه عليهاالسلام از ايشان پرسيد : چه شده است ؟
فرمود : «جبرئيل به من خبر داد كه امّتم ، حسين را مى كُشند» .
فاطمه عليهاالسلام ، بى تاب شد و بر او گران آمد . پيامبر صلى الله عليه و آله امامت فرزندانى از حسين عليه السلام را به او خبر داد . حال فاطمه خوش گرديد و جانش آرام گرفت .

۵۶۳.كفاية الأثرـ به نقل از ابو هُرَيره ـ: از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در باره اين سخن خداى عز و جل : «و آن را كلمه اى ماندگار در نسل او كرد» پرسيدم . فرمود : «امامت را در نسل حسين ، قرار داد . از پُشت او ، نُه امام، بيرون مى آيند كه مهدى اين امّت ، از آنان است» .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
220

۲ / ۳

الإِمامَةُ في عَقِبِهِ

۵۶۰.كمال الدين بسندٍ معتبر عن عليّ بن رئاب عن أبي عبداللّه [الصادق] عليه السلام :لَمّا أن حَمَلَت فَاطِمَةُ عليهاالسلامبِالحُسَينِ عليه السلام ، قالَ لَها رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنَّ اللّهَ عز و جل قَد وَهَبَ لَكِ غُلاما اسمُهُ الحُسَينُ ، تَقتُلُهُ اُمَّتي . قالَت : فَلا حاجَةَ لي فيهِ !
فَقالَ : إنَّ اللّهَ عز و جل قَد وَعَدَني فيهِ عِدَةً . قالَت : وما وَعَدَكَ؟
قالَ : وَعَدَني أن يَجعَلَ الإِمامَةَ مِن بَعدِهِ في وُلدِهِ ، فَقالَت : رَضيتُ . ۱

۵۶۱.تفسير القمّي :إنَّ اللّهَ أخبَرَ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله وبَشَّرَهُ بِالحُسَينِ عليه السلام قَبلَ حَملِهِ ، وأنَّ الإِمامَةَ تَكونُ في وُلدِهِ إلى يَومِ القِيامَةِ ، ثُمَّ أخبَرَهُ بِما يُصيبُهُ مِنَ القَتلِ وَالمُصيبَةِ في نَفسِهِ ووُلدِهِ ، ثُمَّ عَوَّضَهُ بِأَن جَعَلَ الإِمامَةَ في عَقِبِهِ . ۲

۵۶۲.كامل الزيارات عن عبداللّه بن بكير عن بعض أصحابنا عن أبي عبداللّه [الصادق] عليه السلام :دَخَلَت فاطِمَةُ عليهاالسلامعَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وعَيناهُ تَدمَعُ ، فَسَأَلَتهُ : ما لَكَ؟
فَقالَ : إنَّ جَبرَئيلَ عليه السلام أخبَرَني أنَّ اُمَّتي تَقتُلُ حُسَينا ، فَجَزِعَت وشَقَّ عَلَيها ، فَأَخبَرَها بِمَن يَملِكُ مِن وُلدِها ، فَطابَت نَفسُها وسَكَنَت . ۳

۵۶۳.كفاية الأثر عن أبي هريرة :سَأَلتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَن قَولِهِ عز و جل : «وَ جَعَلَهَا كَلِمَة بَاقِيَةً فِى عَقِبِهِ» ۴ قالَ : جَعَلَ الإِمامَةَ في عَقِبِ الحُسَينِ ، يَخرُجُ مِن صُلبِهِ تِسعَةٌ مِنَ الأَئِمَّةِ ، ومنِهُم مَهدِيُّ هذِهِ الاُمَّةِ . ۵

1.كمال الدين : ص ۴۱۶ ح ۸ وص ۴۱۵ ح ۶ عن أبي بصير ، علل الشرائع : ص ۲۰۵ ح ۱ ، الإمامة والتبصرة : ص ۱۷۹ ح ۳۳ كلّها نحوه ، بحارالأنوار : ج ۴۴ ص ۲۲۱ ح ۳ .

2.تفسير القمّي : ج ۲ ص ۲۹۷ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۴۶ ، بحارالأنوار : ج ۴۳ ص ۲۴۶ الرقم ۲۱ .

3.كامل الزيارات : ص ۱۲۵ ح ۱۳۹ ، بحارالأنوار : ج ۴۴ ص ۲۳۳ ح ۱۹ .

4.الزخرف : ۲۸ .

5.كفاية الأثر : ص ۸۶ ، المناقب لابن شهر آشوب : ج ۴ ص ۴۶ ، الصراط المستقيم : ج ۲ ص ۱۱۴ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۳۶ ص ۳۱۵ ح ۱۶۰ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4361
صفحه از 469
پرینت  ارسال به