21
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم

۲ / ۳

داراى بهترين تبار

۳۵۷.المعجم الكبيرـ به نقل از ابن عبّاس ـ: پيامبر صلى الله عليه و آله نماز عصر را گزارد و در ركعت چهارمش ، حسن و حسين عليهماالسلامجلو آمدند و بر پشت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله سوار شدند و هنگامى كه سلام داد ، آن دو را فرود آورد و پيش روى خود گذاشت . باز حسين عليه السلام ۱ جلو آمد و پيامبر صلى الله عليه و آله ، حسن عليه السلام را بر دوش راست خود و حسين عليه السلام را بر دوش چپ خود نهاد .
سپس فرمود : «اى مردم! آيا شما را از كسى كه بهترين جَد و جَدّه (پدرْ بزرگ و مادرْ بزرگ) را دارد ، آگاه نسازم؟ آيا شما را از كسى كه بهترين عمو و عمّه را دارد ، آگاه نسازم؟ آيا شما را از كسى كه بهترين دايى و خاله را دارد ، آگاه نسازم؟ آيا شما را از كسى كه بهترين پدر و مادر را دارد ، آگاه نسازم؟
آن دو ، حسن و حسين هستند . جدّشان پيامبر خدا ، جدّه شان خديجه دختر خُوَيلِد ، مادرشان فاطمه دختر پيامبر خدا ، پدرشان على بن ابى طالب ، عمويشان جعفر بن ابى طالب ، عمّه شان اُمّ هانى دختر ابى طالب ، دايى شان قاسم پسر پيامبر خدا ، و خاله هايشان زينب و رقيّه و امّ كلثوم ، دختران پيامبر خدا ، هستند .
جدّشان در بهشت است . پدرشان در بهشت است . عمويشان در بهشت است . عمّه شان در بهشت است . خاله هايشان در بهشت اند و خودِ آن دو و نيز دوستداران آن دو ، در بهشت اند .

۳۵۸.تاريخ دمشقـ به نقل از ربيعه سعدى ـ: هنگامى كه مردم در برترى دادن [سران نخستين اسلام ]اختلاف كردند ، مَركبم را آماده ساختم و توشه ام را بر گرفتم و بيرون آمدم تا به مدينه و بر حُذَيفة بن يَمان در آمدم . او به من گفت : كجايى هستى؟
گفتم : از مردم عراقم .
به من گفت : از كجاى عراق؟
گفتم : مردى از اهل كوفه .
گفت : آفرين بر شما ، اى كوفيان !
گفتم : مردم با ما در باره برترى اصحاب [در تصدّى رهبرى امّتْ] اختلاف كرده اند و من آمده ام تا در اين باره از تو بپرسم .
حُذَيفه گفت : بر فردى آگاه ، فرود آمده اى . هان كه من جز آنچه با دو گوش خود شنيده و با دو چشم خود ديده و به خاطر سپرده ام ، چيزى نمى گويم ! پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر ما در آمد ـ گويى او را مى بينم ، آن گونه كه اكنون به تو مى نگرم ـ و حسين بن على را بر دوش داشت ـ گويى به كف دست پاكيزه اش مى نگرم كه روى پاى حسين نهاده و آن را به سينه اش چسبانده است ـ . سپس فرمود : «اى مردم! مى دانم در چه چيزى (يعنى در برگزيدگان پس از من) اختلاف كرده ايد . اين ، حسين بن على است كه ميان مردم ، بهترين جد و بهترين جدّه را دارد . جدّش ، محمّد ، پيامبر خدا ، سَرور پيامبران است و جدّه اش ، خديجه دختر خُوَيلِد ، نخستين زن مؤمن به خدا و پيامبرش از ميان جهانيان .
اين ، حسين بن على است كه در ميان مردم ، بهترين پدر و بهترين مادر را دارد . پدرش على بن ابى طالب ، برادر و دستْ يار (وزير) و پسر عموى پيامبر خدا و نخستين مرد مؤمن به خدا و پيامبرش از ميان جهانيان است و مادرش فاطمه دختر محمّد ، سَرور زنان جهانيان .
اين حسين بن على ، ميان مردم ، بهترين عمو و بهترين عمّه را دارد . عمويش جعفر بن ابى طالب ، آراسته به دو بال است كه با آنها به هر جاى بهشت ، پرواز مى كند و عمّه اش اُمّ هانى ، دختر ابوطالب است .
اين حسين بن على ، ميان مردم ، بهترين دايى و بهترين خاله را دارد . دايى اش قاسم پسر محمّد ، پيامبر خدا ، و خاله اش زينب ، دختر محمّد ، پيامبر خداست» .
سپس پيامبر صلى الله عليه و آله حسين عليه السلام را از دوش خود ، پايين آورد و او پيش روى پيامبر صلى الله عليه و آله چهار دست و پا راه رفت . آن گاه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «اى مردم! اين حسين بن على ، جدّش و جدّه اش در بهشت اند ، پدر و مادرش در بهشت اند و عمو و عمّه اش در بهشت اند و دايى و خاله اش در بهشت اند و او و برادرش نيز در بهشت اند» .

1.در المعجم الأوسط و تاريخ دمشق : «حسن عليه السلام » آمده كه با بقيّه عبارت ، سازگارتر است .


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
20

۲ / ۳

خَيرُ النّاسِ اُسرَةً

۳۵۷.المعجم الكبير عن ابن عبّاس :صَلّى رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله صَلاةَ العَصرِ ، فَلَمّا كانَ فِي الرّابِعَةِ أقبَلَ الحَسَنُ وَالحُسَينُ عليهماالسلامحَتّى رَكِبا عَلى ظَهرِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَلَمّا سَلَّمَ وَضَعَهُما بَينَ يَدَيهِ ، وأقبَلَ الحُسَينُ ۱ عليه السلام ، فَحَمَلَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله الحَسَنَ عليه السلام عَلى عاتِقِهِ الأَيمَنِ ، وَالحُسَينَ عَلى عاتِقِهِ الأَيسَرِ .
ثُمَّ قالَ : أيُّهَا النّاسُ! ألا اُخبِرُكُم بِخَيرِ النّاسِ جَدّا وجَدَّةً؟ ألا اُخبِرُكُم بِخَيرِ النّاسِ عَمّا وعَمَّةً؟ ألا اُخبِرُكُم بِخَيرِ النّاسِ خالاً وخالَةً؟ ألا اُخبِرُكُم بِخَيرِ النّاسِ أبا واُمّا؟
هُمَا الحَسَنُ وَالحُسَينُ ، جَدُّهُما رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، وجَدَّتُهُما خَديجَةُ بِنتُ خُوَيلِدٍ ، واُمُّهُما فاطِمَةُ بِنتُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، وأبوهُما عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ، وعَمُّهُما جَعفَرُ بنُ أبي طالِبٍ ، وعَمَّتُهُما اُمُّ هانِىٍ بِنتُ أبي طالِبٍ ، وخالُهُمَا القاسِمُ بنُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، وخالاتُهُما زَينَبُ ورُقَيَّةُ واُمُّ كُلثومٍ بَناتُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله .
جَدُّهُما فِي الجَنَّةِ ، وأبوهُما فِي الجَنَّةِ ، وعَمُّهُما فِي الجَنَّةِ ، وعَمَّتُهُما فِي الجَنَّةِ ، وخالاتُهُما فِي الجَنَّةِ ، وهُما فِي الجَنَّةِ ، ومَن أحَبَّهُما فِي الجَنَّةِ . ۲

۳۵۸.تاريخ دمشق عن ربيعة السعدي :لَمَّا اختَلَفَ النّاسُ فِي التَفضيلِ ، رَحَلتُ راحِلَتي ، وأخَذتُ زادي ، وخَرَجتُ حَتّى دَخَلتُ المَدينَةَ ، فَدَخَلتُ عَلى حُذَيفَةَ بنِ اليَمانِ .
فَقالَ لي : مَنِ الرَّجُلُ؟ قُلتُ : مِن أهلِ العِراقِ .
فَقالَ لي : مِن أيِّ العِراقِ؟ قالَ : قُلتُ : رَجُلٌ مِن أهلِ الكوفَةِ .
قالَ : مَرحَبا بِكُم يا أهلَ الكوفَةِ ، قالَ : قُلتُ : اِختَلَفَ النّاسُ عَلَينا فِي التَّفضيلِ ، فَجِئتُ لِأَسأَلَكَ عَن ذلِكَ ، فَقالَ لي : عَلَى الخَبيرِ سَقَطتَ ، أما إنّي لا اُحَدِّثُكَ إلّا ما سَمِعَتهُ اُذنايَ ، ووَعاهُ قَلبي ، وأبصَرَتهُ عَينايَ .
خَرَجَ عَلَينا رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله كَأَنّي أنظُرُ إلَيهِ كَما أنظُرُ إلَيكَ السّاعَةَ ، حامِلَ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عَلى عاتِقِهِ ، كَأَنَّي أنظُرُ إلى كَفِّهِ الطَّيِّبَةِ واضِعَها عَلى قَدَمِهِ يُلصِقُها بِصَدرِهِ ، فَقالَ :
يا أيُّهَا النّاسُ! لَأَعرِفَنَّ مَا اختَلَفتُم فيهِ ـ يَعني فِي الخِيارِ بَعدي ـ هذَا الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ خَيرُ النّاسِ جَدّا ، وخَيرُ النّاسِ جَدَّةً ، جَدُّهُ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّهِ سَيِّدُ النَّبِيّينَ ، وجَدَّتُهُ خَديجَةُ بِنتُ خُوَيلِدٍ سابِقَةُ نِساءِ العالَمينَ إلَى الإِيمانِ بِاللّهِ ورَسولِهِ .
هذَا الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ خَيرُ النّاسِ أبا وخَيُر النّاسِ اُمّا ، أبوهُ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ ، أخو رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ووَزيرُهُ وَابنُ عَمِّهِ ، وسابِقُ رِجالِ العالَمينَ إلَى الإِيمانِ بِاللّهِ ورَسولِهِ ، واُمُّهُ فاطِمَةُ بِنتُ مُحَمَّدٍ سَيِّدَةُ نِساءِ العالَمينَ .
هذَا الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ خَيرُ النّاسِ عَمّا ، وخَيرُ النّاسِ عَمَّةً ، عَمُّهُ جَعفَرُ بنُ أبي طالِبٍ ، المُزَيَّنُ بِالجَناحَينِ ، يَطيرُ بِهِما فِي الجَنَّةِ حَيثُ يَشاءُ ، وعَمَّتُهُ اُمُّ هانِئٍ بِنتُ أبي طالِبٍ .
هذَا الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ خَيرُ النّاسِ خالاً ، وخَيرُ النّاسِ خالَةً ، خالُهُ القاسِمُ بنُ مُحَمَّدٍ رَسولِ اللّهِ ، وخالَتُهُ زَينَبُ بِنتُ مُحَمَّدٍ رَسولِ اللّهِ .
ثُمَّ وَضَعَهُ عَن عاتِقِهِ ، فَدَرَجَ ۳ بَينَ يَدَيهِ وحَبا . ۴
ثُمَّ قالَ : يا أيُّهَا النّاسُ! هذَا الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ جَدُّهُ وجَدَّتُهُ فِي الجَنَّةِ ، وأبوهُ واُمُّهُ فِي الجَنَّةِ ، وعَمُّهُ وعَمَّتُهُ فِي الجَنَّةِ ، وخالُهُ وخالَتُهُ فِي الجَنَّةِ ، وهُوَ وأخوهُ فِي الجَنَّةِ . ۵

1.في المعجم الأوسط وتاريخ دمشق: «وأقبل الحسن» وهو الأنسب بالسياق.

2.المعجم الكبير : ج ۳ ص ۶۶ ح ۲۶۸۲ ، المعجم الأوسط : ج ۶ ص ۲۹۸ ح ۶۴۶۲ وفيه «اُختهما» بدل «من أحبّهما» ، تاريخ دمشق : ج ۱۳ ص ۲۲۹ ح ۳۲۳۸ ، المناقب لابن المغازلي : ص ۱۴۹ ح ۱۸۸ ، ذخائر العقبى : ص ۲۲۶ ، عيون الأخبار في مناقب الأخيار : ص ۵۳ ، كنزالعمّال : ج ۱۲ ص ۱۱۸ ح ۳۴۲۷۸ ؛ الأمالي للصدوق : ص ۵۲۲ ح ۷۰۹ ، الطرائف : ص ۹۲ ح ۱۲۹ ، كفاية الأثر : ص ۹۸ عن زيد بن ثابت ، شرح الأخبار : ج ۳ ص ۱۲۰ ح ۱۰۶۴ ، روضة الواعظين : ص ۱۳۶ ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۱۷۴ والعشرة الأخيرة نحوه ، بحارالأنوار : ج ۴۳ ص ۳۰۲ ح ۶۵ .

3.دَرَجَ : أي مشى (الصحاح : ج ۱ ص ۳۱۳ «درج»).

4.الحَبُو : أن يمشي على يديه وركبتيه (النهاية : ج ۱ ص ۳۳۶ «حبا») .

5.تاريخ دمشق : ج ۱۴ ص ۱۷۲ ح ۳۵۱۴ ؛ الطرائف : ص ۱۱۸ ح ۱۸۳ ، المناقب للكوفي : ج ۲ ص ۴۲۰ ح ۹۰۴ كلاهما نحوه ، بحارالأنوار : ج ۲۳ ص ۱۱۱ ح ۱۹ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوّم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4394
صفحه از 469
پرینت  ارسال به