جايز است و حتّى به گفته برخى از فقها ، احاديث در اين باره ، در حدّ تواتر است . ۱ افزون بر اين ،درمان شدن بسيارى از بيماران در طول تاريخ پس از واقعه كربلا به بركت تربت آن امام ، گواه روشنى بر صحّت اين احاديث است .
۲ . حكمت اين بركات
اكنون اين پرسش مطرح مى شود كه : چرا اين بركات ، تنها از آنِ تربت سيّد الشهدا عليه السلام است و تربت ساير اهل بيت عليهم السلام ، اين ويژگى ها را ندارد؟
در پاسخ ، مى توان گفت : همان حكمتى كه در باره فضايل اختصاصى زيارت امام حسين عليه السلام و عزادارى بر ايشان و گريستن بر مصائب ايشان بيان شد ، در اين جا نيز جارى است . به طور اجمال ، حكمت فضايل و بركاتى كه براى تربت سيّد الشهدا عليه السلام در احاديث آمده ، عبارت است از : زنده شدن روح شهادت طلبى و ايثار در راه مبارزه با جهل و ظلم و ضدّ ارزش ها در جامعه اسلامى ، و زمينه سازى براى حكومت جهانى اسلام به رهبرى اهل بيت عليهم السلام .
۳ . محدوده تربت براى استشفا
احاديثى را كه در باره استشفا به تربت سيّد الشهدا عليه السلام وارد شده اند ، مى توان به چهار دسته تقسيم كرد :
دسته اوّل ، احاديثى كه حريم قبر مطهّر امام عليه السلام را مشخّص كرده اند. برخى از اين احاديث ، حريم قبر ايشان را بيست گز در بيست گز ۲ ، برخى ۲۵ گز در ۲۵ گز ، ۳ برخى يك فرسخ در يك فرسخ ، ۴ و برخى پنج فرسخ در پنج فرسخ ۵ ، ذكر كرده اند .