371
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوازدهم

امّا در بيشتر اين دوره، عراق ، در اختيار عثمانى ها بود. در اين دوره، برخى از سلاطين عثمانى ، خود به تعمير حرم امامان مدفون در عراق ، از جمله حرم امام حسين عليه السلام مى پرداختند. شاه سليمان عثمانى (سلطنت از ۹۲۶ - ۹۷۴ ق) كه عراق را از چنگ صفويان در آورد ، در سال ۹۴۱ ق ، خود به زيارت امام حسين عليه السلام رفت. ۱
عثمانى ها ، به صورت طبيعى ، اجازه مداخله به دولت صفوى و ايرانيان براى بازسازى و تعمير دو حرم كربلا و حتّى اهداى نذورات و هدايا را نمى دادند و گاهى هم كه نذورات و هدايا را مى پذيرفتند ، در انبارها نهاده مى شد. در عوض ، براى نشان دادن علاقه خود به اهل بيت عليهم السلام ، در اين جهت ، تلاش هايى كردند .
بر پايه اشاراتى كه علّامه مجلسى در شرح صحن قديم امام حسين عليه السلام دارد، ۲ چنين به دست مى آيد كه در دوره صفوى و به طور خاص در روزگار شاه تهماسب، حرم امام حسين عليه السلام در سمت مخالف قبله ، توسعه يافت . تهماسب ، در سال ۹۳۶ ق ، بغداد را تصرّف كرد و در تلاش براى آبادى عتبات ، برخى نهرها را به سوى آنها كشانْد . ۳

مزار امام عليه السلام در قرن يازدهم هجرى

شاه عبّاس صفوى ، در سال ۱۰۳۲ ق ، به زيارت عتبات عراق رفت ۴ و در سال ۱۰۳۳ ق ، تلاش بسيارى براى تزيينات داخلى حرم امام حسين عليه السلام انجام داد . ۵ در سال ۱۰۴۰ ق ، نيز شاه صفى به زيارت عتبات رفت . ۶ به دستور او بود كه مسجد

1.شهر حسين: ص ۳۰۱.

2.بحار الأنوار: ج ۸۹ ص ۸۹.

3.ر. ك: شهر حسين: ص ۳۰۶، الحدائق الناضرة: ج ۱۱ ص ۴۶۴.

4.تاريخ عالم آراى عبّاسى: ج ۲ ص ۱۰۰۵ و ۱۰۰۷، روضة الصفا :ج ۸ (ملحقات) ص ۴۳۳.

5.تاريخ عالم آراى عبّاسى: ج ۲ ص ۱۰۱۱ ـ ۱۰۱۲، روضة الصفا : ج ۸ (ملحقات) ص ۴۳۳.

6.روضات الجنّات: ج ۲ ص ۶۶.


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوازدهم
370

حرم را با خود بُرد. ۱ اين كار ،به رغم ادّعاى تشيّع آنان ، صورت گرفت . اين وضعيت ، بلافاصله توسّط امير پير بوداق قراقويونلو ، جبران گرديد. ۲

مزار امام عليه السلام در قرن دهم هجرى

صفويان ، در سال ۹۰۷ ق ، بر تخت سلطنت ايران نشستند و بيشترين آبادى عتبات مقدّس عراق ، پس از روزگار آل بويه، در دورانى صورت گرفت كه صفويان ، قدرت را در اختيار داشتند (۹۰۷ ـ ۱۱۴۸ ق).
صفويان ، هر از چندى كه بر عراقْ تسلّط مى يافتند، تمام تلاش خود را براى تعمير ، بازسازى و گسترش عتبات به كار مى گرفتند. نام صفويان و بعدها قاجاريان ، در جاى جاى عمارات عتبات ، نشان از حضور جدّى آنان در عمارت حرم ائمّه عليهم السلام در عراق دارد.
در دوره شاه اسماعيل (۹۰۷ - ۹۳۰ ق) ، شاه تهماسب (۹۳۰ - ۹۸۴ ق) ، شاه عبّاس اوّل (۹۹۶ - ۱۰۳۸ ق) و شاه صفى (۱۰۳۸ - ۱۰۵۲ ق) ، در دوره هاى كوتاهى كه حكومت عثمانى ضعيف مى شد، عراق در اختيار دولت صفوى بود و هر بار، بر طبق اسناد و منابع موجود، مهم ترين دغدغه آنان ، رسيدگى به امور حرم امامان عليهم السلام و فراهم كردن تسهيلات براى زائران بود.
شاه اسماعيل كه نخستين بار در سال ۹۱۴ ق ، به عراق ، عزيمت كرد و بر آن تسلّط يافت، دستور داد تا شش صندوق زيبا با پوشش پارچه اى بسيار زيبا ، براى شش امام مدفون در عراق ، بسازند و جاى گزين صندوق هايى گردد كه پيش از آن ، بر روى مزار امامان بود . ۳

1.شهر حسين: ص ۲۹۳، تاريخ العراق بين احتلالين : ج ۳ ص ۱۴۴.

2.شهر حسين: ص ۲۹۵، تاريخ العراق بين احتلالين : ج ۳ ص ۱۴۵ و ۱۴۶.

3.تاريخ جهان گشاى خاقان: ص ۲۹۲.

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوازدهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4576
صفحه از 467
پرینت  ارسال به