361
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوازدهم

(بيرون گنبد)» ۱ ، سخن به ميان آمده است . همه اينها ، حكايت از آن دارد كه پيش از سال ۱۴۸ هجرى ـ كه سال رحلت امام صادق عليه السلام است ـ ، بر مزار امام حسين عليه السلام ، بنايى هر چند مختصر ، بوده است .
جسارت به قبر امام حسين عليه السلام ، مى تواند از دوران سختگيرى هارون الرشيد (خلافت از ۱۷۰ - ۱۹۳ ق) نسبت به علويان ، آغاز شده باشد. اشاراتى در اين باره در برخى از منابع ، آمده است. ۲ گفته شده در نزديكى قبر امام حسين عليه السلام ، درخت سِدرى بوده است كه آن را كَنْدند. تحليل شيعيان ، اين بود كه هدف از اين كار ، «تغييرُ مَصْرَعِ الحسين (تغيير دادن قتلگاه حسين عليه السلام )» بوده تا مردم از محلّ آن ، آگاه نباشند و قبر ايشان را نيابند . ۳
هشام بن محمّد كلبى هم خبرى از آب انداختن بر قبر حسين عليه السلام ، نقل كرده است. ۴ در اين خبر ، از فردى از بنى اسد (طايفه اى كه بيشتر آنان ، شيعه بودند) ، ياد شده است كه دوباره آمد و محلّ قبر را معلوم ساخت. از آن جا كه هشام كلبى ، متوفّاى ۲۰۵ يا ۲۰۶ هجرى است، اين تخريب ، نبايد مربوط به زمان متوكّل عبّاسى (خلافت از ۲۳۲ - ۲۴۷ ق) باشد و يقينا قبل از آن ، روى داده است ؛ زيرا چنان كه خواهد آمد، تخريب ها و برخوردهاى انجام شده در زمان متوكّل (واقعه هائله) ، مربوط به سال هاى ۲۳۶ تا ۲۴۷ هجرى است.
در منابعى كه اين خبر آمده ، ۵ از همان شخص اسدى نقل شده كه هدف ، مخفى

1.ر . ك : ج ۱۱ ص ۲۹۷ ح ۳۲۳۱ .

2.الأمالى، طوسى: ص ۳۲۱ ح ۶۴۹.

3.الأمالى، طوسى: ص ۳۲۵ ش ۶۵۱.

4.الأمالى، شجرى: ص ۱۶۲.

5.الدرّ النظيم: ص ۵۷۲؛ تاريخ دمشق: ج ۱۴ ص ۲۴۵، تهذيب الكمال: ج ۶ ص ۴۴۴.


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوازدهم
360

روايات فراوانى دلالت دارند كه شيعيان ، از زمان امام زين العابدين عليه السلام ، به زيارت مزار امام حسين عليه السلام مى رفته اند . خودِ امام زين العابدين عليه السلام نيز گاه گاهى از محلّى كه در باديه براى زندگى انتخاب كرده بود، راهى عراق مى شد و به زيارت قبر پدر بزرگوارش مى شتافت. ۱

مزار امام عليه السلام در قرن دوم هجرى

ده ها روايت از امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام وجود دارد كه از شيعيان مى خواهند تا به زيارت قبر امام حسين عليه السلام بروند . ۲ گرچه به لحاظ سياسى ، دشوار است كه بپذيريم در دوره اُمَويان ، بر قبر امام حسين عليه السلام بنايى هر چند مختصر ، بوده است ، امّا اشاراتى در برخى از نقل ها آمده است . براى نمونه ، از حسين بن ابى حمزه ، نقل شده است :
در اواخر دوره اُمَوى ، حركت كردم و قصد زيارت قبر حسين عليه السلام را داشتم ... تا بر درِ حرم ، قرار گرفتم . ۳
در برخى از اين نقل ها ، از زبان امام صادق عليه السلام ، به وجود حائر (حرم) و باب (درگاه) و سقيفه (سايبان) ، اشاره شده است. حتّى در احاديثى از امام صادق عليه السلام ، از «الباب الذى يَلِى المَشرِقَ (درى كه سَمت مشرق است)» ۴ «الباب الذى عِندَ رِجلِ عَلىِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلام (درى كه نزد پاى على اكبر است)» ۵ و نيز «خارِج القُبَّةِ

1.الإقبال: ج ۲ ص ۲۷۳.

2.. ر . ك : ج ۱۰ ص ۴۴۱ (بخش سيزدهم / فصل يكم : فضيلت زيارت امام حسين عليه السلام و زائرش) .

3.ر . ك : ج ۱۱ ص ۱۳۱ح ۳۱۵۴.

4.ر . ك : ج ۱۱ ص۳۵۵ ح ۳۲۳۶.

5.ر . ك : ج ۱۱ ص ۳۱۷ ح ۳۲۳۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوازدهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4607
صفحه از 467
پرینت  ارسال به