گزارش كرده است ؛ ۱ ليكن در نسخه هاى موجود از كتاب المزار مفيد ، اين متن ، وجود ندارد .
۳ . بخشى از اين زيارت ، در زيارت نامه منسوب به سيّدِ مرتضى ـ كه ما آن را در فصل چهاردهم آورده ايم ـ ، بدون انتساب به ناحيه مقدّسه آمده است . علامه مجلسى در اين باره مى گويد :
اى بسا اختلاف ميان اين زيارت و زيارت منسوب به سيّدِ مرتضى ، به خاطر اختلاف روايت باشد و ظاهر ، اين است كه سيّد ، اين زيارت را گرفته و از خودش ، بر آن ، افزوده است . ۲
ميزان اعتبار زيارت نخست (مشهور به «زيارت ناحيه مقدّسه»)
همان طور كه در متن منقول از كتاب المزار الكبير ملاحظه شد ، اين زيارت ، سند متّصل به ناحيه مقدّسه ندارد و روايت آن ، اصطلاحا «مُرسَل» است و قابل ارزيابى سندى نيست ؛ ولى مؤلف كتاب المزار الكبير ، در مقدمه اين كتاب ، آورده است :
اما بعد : من در اين كتابم، زيارت هاى گوناگونى را براى مشاهد مشرّف ، و نيز آنچه را در آداب مسجدهاى فرخنده وارد شده است ، ودعاهايى را كه پس از نمازها خوانده مى شوند ، و مناجات هاى لذت بخشى را كه در خلوتگاه ها با خداوندِ اَزَلى مى شود، و آن دسته دعاهايى را كه در امور مهم ، با آنها به خداوندْ پناه برده مى شود، گرد آورده ام ؛ دعاهايى كه راويان مورد اعتماد، با سند ، از بزرگان [امّت] ، نقل كرده اند. ۳
برخى گفته اند كه اين عبارت ، در توثيق عمومى همه كسانى كه در اَسناد روايات