145
دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوازدهم

۳۲۹۵.كامل الزياراتـ به نقل از سالم بن عبد الرحمان ، از امام صادق عليه السلام ـ: هر كس شب نيمه شعبان را در سرزمين كربلا سپرى كند و هزار مرتبه « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ » بخواند و هزار مرتبه ، استغفار كند و هزار مرتبه ، «حمد» بگويد و سپس برخيزد و چهار ركعت نماز [ در دو نماز دو ركعتى ] بگزارد و در هر ركعت ، هزار مرتبه «آية الكرسى» بخواند ، خداوند متعال ، دو فرشته بر او مى گمارد تا او را از هر بدى اى و شرّ هر شيطان و سلطانى ، محافظت كنند و نيكى هايش را بنويسند و بدى هايش را ننويسند و تا هر زمان كه با او هستند ، برايش آمرزش بطلبند .

۳۲۹۶.الإقبالـ به نقل از ابو الحسن محمّد بن هارون ، به سندش ـ: از نمازهاى نيمه شعبان كنار قبر سَرورمان ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام ، چهار ركعت [ در دو نماز ] است كه در هر ركعت ، پنجاه مرتبه «حمد» و پنجاه مرتبه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» مى خوانى و اين دو سوره را در ركوع ، ده مرتبه مى خوانى و هنگامى نيز كه از ركوع برخاستى ، همين گونه ، و در هر دو سجده و ميان آنها نيز همين كار را مى كنى ، مانند آنچه در نماز تسبيح (نماز جعفر طيّار) ، انجام مى دهى و پس از آن دو [ نماز دو ركعتى ] ، دعا مى خوانى و مى گويى :
تو ، خدايى هستى كه دعاى آدم و حوّا را مستجاب كردى ، هنگامى كه گفتند : « پروردگارا ! ما به خود ، ظلم كرديم و اگر تو ما را نيامرزى و بر ما رحم نكنى ، ما از زيانكاران خواهيم بود » ، و نوح ، تو را ندا داد و تو ، پاسخش را دادى و او و خاندانش را از گرفتارى بزرگ ، نجات دادى و آتش نمرود را بر خليلت ابراهيم ، خاموش كردى و آن را بر او سرد و سلامت كردى .
و تو كسى هستى كه به نداى ايّوب ، پاسخ دادى ، هنگامى كه ندايت داد : « بى ترديد ، من ، گرفتار شده ام و تو مهربان ترينِ مهربانان هستى » . پس گرفتارىِ او را برطرف كردى و از سرِ رحمت و يادآورى براى خِردمندان ، خانواده اش را و مانند آنچه را كه با خود داشتند ، به آنان باز گرداندى .
و تو كسى هستى كه به ذو النون (يونس) پاسخ دادى ، هنگامى كه در دل تاريكى ها ندايت داد : « جز تو خدايى نيست . تو منزّهى ! من ، از ستمكاران بودم » ، و او را از غم ، نجات دادى .
و تو همويى كه دعاى موسى و هارون را مستجاب كردى ، هنگامى كه فرمودى : « دعاى شما دو نفر ، مستجاب شد » ، و فرعون و گروهش را غرق كردى و از سرِ رحمت و تذكّر ، گناه داوود را آمرزيدى و دلش را بيدار نمودى و طرف دعوايش را راضى كردى .
و تو كسى هستى كه ذبحى بزرگ را جانْ فداى اسماعيل كردى ، هنگامى كه « هر دو (ابراهيم و اسماعيل) ، تسليمِ فرمان تو شدند و ابراهيم ، پيشانى اسماعيل را بر خاك نهاد » و تو ، به او نداى گشايش و آسودگى دادى .
و تو كسى هستى كه زكريّا ، آهسته ندايت كرد و چون گفت : « پروردگارا ! استخوان هايم سست شده و برف پيرى بر سرم نشسته و تا كنون ـ پروردگارا ـ ، در دعاهايم از تو بى بهره نمانده ام » ، تو فرمودى : « به بيم و اميد ، ما را مى خوانند و در برابر ما ، خاشع هستند » .
و تو كسى هستى كه مؤمنانِ درستكار را اجابت كردى تا از فضلت بر آنها بيفزايى . پروردگارا ! مرا از فروترين مشتاقانت ، قرار مده و همان گونه كه آنها را اجابت كردى ، به حقّشان بر تو ، مرا نيز اجابت كن و مرا پاك كن و نماز و نيكى هايم را بپذير و باقى مانده زندگى ام را پاكيزه بگردان و مُردنم را نيز پاكيزه قرار ده و جانشين من ، ميان كسانى كه بر جاى مى گذارم ، باش و به دعايم ـ پروردگارا ـ ، آنان را محافظت كن و نسلِ مرا نسلى پاكيزه قرار ده و از همه آنچه نسل اوليا و مطيعانت را از آن مراقبت كردى ، نسل مرا نيز از آن مراقبت كن ، به رحمتت اى رحيم ! اى كه بر همه چيز ، توانايى و بر همه چيز ، مراقب ، نزديك به هر خواهنده و اجابتگرِ هر خواننده از خلقش !
تو خدايى هستى كه جز تو ، خدايى نيست ، زنده و بر پا دارنده ، يكتا و بى نياز ، نه زاده و نه زاده شده و نه مانندى دارد . قدرتى دارى كه بِدان ، به بالاى عرشت رفته اى و آسمان هايت را برافراشته اى و كوه هايت را استوار داشته اى و زمينت را گسترانده اى و رودها را روان كرده اى و ابرو و خورشيد و ماه و شب و روز را تسخير نموده اى و خلايق را آفريده اى .
به عظمت سيماى بزرگوارت كه با آن ، آسمان ها نور مى گيرند و تاريكى ها روشن مى شوند ، از تو مى خواهم كه بر محمّد و خاندان محمّد ، درود فرستى ، و كار دشمن و معاد و معاشم را خودت به عهده بگيرى و مرا از آن ، آسوده كنى .
پروردگارا ! كارم را به سامان كن و لحظه اى مرا به خودم وا مگذار و كار فرزندان و عيالم را به سامان آور و مرا و ايشان را از خزانه هايت و روزى گسترده و فضلت ، بى نياز بگردان و فهم دينت را روزى ام كن و با هر آنچه بدان به بندگانِ پسنديده ات سود رساندى ، به من سود برسان ، و مرا پيشواىِ پرهيزگاران قرار ده ، همان گونه كه ابراهيم را قرار دادى كه به توفيق تو ، پرهيزگاران ، رستگار مى شوند و توبه كنندگان ، توبه مى كنند و عابدان ، عبادت مى كنند و با استوار كردن و راه نمايى تو ، صالحان ، نجات مى يابند .
خدايا ! به نَفْس من ، پرهيزگارى بده كه تو ، ولىّ آن و مولاى آن و بهترين تزكيه كننده آن هستى . خدايا ! رشد و پروايش را برايش آشكار كن و در بالاترين جاى بهشت ، جايش بده و مرگ و زندگى اش را پاكيزه ساز و بازگشتگاه و جايگاه و سراى اقامت و خانه اش را گرامى بدار ، كه تو مالك و مولاى آنى .
خدايا ! [ دعايم را ] بشنو و به رحمتت و منزلت محمّد ، على ، فاطمه ، حسن ، حسين ، على بن الحسين ، محمّد بن على ، جعفر بن محمّد ، موسى بن جعفر ، على بن موسى ، محمّد بن على ، على بن محمّد ، حسن بن على و حجّت قائم ـ كه درودهاى خدا بر او و بر ايشان باد ـ ، نزد تو و منزلت ايشان نزد تو ، مستجاب كن ، اى مهربان ترينِ مهربانان ! ۱

1.در مصباح الزائر ، اشاره اى به نيمه شعبان نشده و اين اعمال مطلق (بدون قيد زمان) آمده است.


دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوازدهم
144

۳۲۹۵.كامل الزيارات عن سالم بن عبد الرحمن عن أبي عبد اللّه [الصادق] عليه السلام :مَن باتَ لَيلَةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ بِأَرضِ كَربَلاءَ ، فَقَرَأَ ألفَ مَرَّةٍ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» ، ويَستَغفِرُ اللّهَ ألفَ مَرَّةٍ ، ويَحمَدُ اللّهَ ألفَ مَرَّةٍ ، ثُمَّ يَقومُ فَيُصَلّي أربَعَ رَكَعاتٍ ، يَقرَأُ في كُلِّ رَكعَةٍ ألفَ مَرَّةٍ آيَةَ الكُرسِيِّ؛ وَكَّلَ اللّهُ تَعالى بِهِ مَلَكَينِ يَحفَظانِهِ مِن كُلِّ سوءٍ ، ومِن شَرِّ كُلِّ شَيطانٍ وسُلطانٍ ، ويَكتُبانِ لَهُ حَسَناتِهِ ولا تُكتَبُ عَلَيهِ سَيِّئَةٌ ، ويَستَغفِرانِ لَهُ ما داما مَعَهُ . ۱

۳۲۹۶.الإقبال عن الشيخ أبي الحسن محمّد بن هارون بإسناده :ومِن صَلاةِ لَيلَةِ النِّصفِ مِن شَعبانَ عِندَ قَبرِ سَيِّدِنا أبي عَبدِ اللّهِ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ أربَعُ رَكَعاتٍ ، تَقرَأُ في كُلِّ رَكعَةٍ فاتِحَةَ الكِتابِ خَمسينَ مَرَّةً و «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» خَمسينَ مَرَّةً ، وتَقرَأُهُما فِي الرُّكوعِ عَشرَ مَرّاتٍ ، وإذَا استَوَيتَ مِنَ الرُّكوعِ مِثلَ ذلِكَ ، وفِي السَّجدَتَينِ وبَينَهُما مِثلَ ذلِكَ ، كَما تَفعَلُ في صَلاةِ التَّسبيحِ ، وتَدعو بَعدَها وتَقولُ :
أنتَ اللّهُ الَّذِي استَجَبتَ لِادَمَ وحَوّاءَ حينَ قالا : «رَبَّنَا ظَـلَمْنَآ أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَ تَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ» ۲ ، وناداكَ نوحٌ فَاستَجَبتَ لَهُ ونَجَّيتَهُ وآلَهُ مِنَ الكَربِ العَظيمِ ، وأطفَأتَ نارَ نُمرودَ عَن خَليلِكَ إبراهيمَ فَجَعَلتَها عَلَيهِ بَردا وسَلاما .
وأنتَ الَّذِي استَجَبتَ لِأَيّوبَ حينَ ناداكَ : «أَنِّى مَسَّنِىَ الضُّرُّ وَ أَنتَ أَرْحَمُ الرَّ حِمِينَ» ۳ ، فَكَشَفتَ ما بِهِ مِن ضُرٍّ وآتَيتَهُ أهلَهُ ومِثلَهُم مَعَهُم رَحمَةً مِن عِندِكَ وذِكرى لِاُولِي الأَلبابِ ۴ .
وأنتَ الَّذِي استَجَبتَ لِذِي النّونِ حينَ ناداكَ فِي الظُّلُماتِ : «أَن لَا إِلَـهَ إِلَا أَنتَ سُبْحَـنَكَ إِنِّى كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» ۵ ، فَنَجَّيتَهُ مِنَ الغَمِّ .
وأنتَ الَّذِي استَجَبتَ لِموسى وهارونَ دَعوَتَهُما حينَ قُلتَ : «قَدْ أُجِيبَت دَّعْوَتُكُمَا» ۶ ، وأغرَقتَ فِرعَونَ وقَومَهُ وغَفَرتَ لِداوودَ ذَنبَهُ ، ونَبَّهتَ قَلبَهُ وأرضَيتَ خَصمَهُ رَحمَةً مِنكَ وذِكرى .
وأنتَ الَّذي فَدَيتَ الذَّبيحَ بِذِبحٍ عَظيمٍ حينَ «أَسْلَمَا وَ تَلَّهُ لِلْجَبِينِ» ۷ ، فَنادَيتَهُ بِالفَرَجِ وَالرَّوحِ .
وأنتَ الَّذي ناداكَ زَكَرِيّا نِداءً خَفِيّاً قالَ : «رَبِّ إِنِّى وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّى وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْبًا وَ لَمْ أَكُن بِدُعَآئِكَ رَبِّ شَقِيًّا» ۸ ، وقُلتَ : «وَ يَدْعُونَنَا رَغَبًا وَ رَهَبًا وَ كَانُواْ لَنَا خَاشِعِينَ» ۹ .
وأنتَ الَّذِي استَجَبتَ لِلَّذينَ آمَنوا وعَمِلُوا الصّالِحاتِ لِتَزيدَهُم مِن فَضلِكَ ، رَبِّ فَلا تَجعَلني أهوَنَ الرّاغِبينَ إلَيكَ ، وَاستَجِب لي كَمَا استَجَبتَ لَهُم بِحَقِّهِم عَلَيكَ ، وطَهِّرني وتَقَبَّل صَلاتي وحَسَناتي وطَيِّب بَقِيَّةَ حَياتي ، وطَيِّب وَفاتي ، وَاخلُفني فيمَن اُخَلِّفُ وَاحفَظهُم رَبِّ بِدُعائي ، وَاجعَل ذُرِّيَّتي ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً تَحوطُها بِحِياطَتِكَ مِن كُلِّ ما حُطتَ مِنهُ ذُرِّيَّةَ أولِيائِكَ وأهلِ طاعَتِكَ ، بِرَحمَتِكَ يا رَحيمُ ، يا مَن هُوَ عَلى كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ ، وهُوَ عَلى كُلِّ شَيءٍ رَقيبٌ ، ومِن كُلِّ سائِلٍ قَريبٌ ، ومِن كُلِّ داعٍ مِن خَلقِهِ مُجيبٌ .
أنتَ اللّهُ لا إلهَ إلّا أنتَ الحَيُّ القَيّومُ ، الأَحَدُ الصَّمَدُ لَم يَلِد ولَم يولَد ولَم يَكُن لَهُ كُفُوا أحَدٌ ، تَملِكُ القُدرَةَ ۱۰ الَّتي عَلَوتَ بِها فَوقَ عَرشِكَ ، ورَفَعتَ بِها سَماواتِكَ ، وأرسَيتَ بِها جِبالَكَ ، وفَرَشتَ بِها أرضَكَ ، وأجرَيتَ بِهَا الأَنهارَ وسَخَّرتَ بِهَا السَّحابَ وَالشَّمسَ وَالقَمَرَ وَاللَّيلَ وَالنَّهارَ ، وخَلَقتَ بِهَا الخَلائِقَ .
أسأَلُكَ بِعَظَمَةِ وَجهِكَ الكَريمِ ، الَّذي أشرَقَت بِهِ السَّماواتُ وأضاءَت بِهِ الظُّلُماتُ ، أن تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وأن تَكفِيَني أمرَ مَن يُعاديني ، وأمرَ مَعادي ۱۱ ومَعاشي .
وأصلِح يا رَبِّ شَأني ولا تَكِلني إلى نَفسي طَرفَةَ عَينٍ ، وأصلِح أمرَ وُلدي وعِيالي ، وأغنِني وإيّاهُم مِن خَزائِنِكَ وسَعَةِ رِزقِكَ وفَضلِكَ ، وَارزُقنِي الفِقهَ في دينِكَ ، وَانفَعني بِما نَفَعتَ بِهِ مَنِ ارتَضَيتَ مِن عِبادِكَ ، وَاجعَلني لِلمُتَّقينَ إماما كَما جَعَلتَ إبراهيمَ ؛ فَإِنَّ بِتَوفيقِكَ يَفوزُ المُتَّقونَ ويَتوبُ التّائِبونَ ويَعبُدُكَ العابِدونَ ، وبِتَسديدِكَ وإرشادِكَ نَجَا الصّالِحونَ .
اللّهُمَّ آتِ نَفسي تَقواها وأنتَ وَلِيُّها ومَولاها ، وأنتَ خَيرُ مَن زَكّاها .
اللّهُمَّ بَيِّن لَها رَشادَها ۱۲ وتَقواها ، ونَزِّلها مِنَ الجِنانِ أعلاها ، وطَيِّب وَفاتَها ومَحياها ، وأكرِم مُنقَلَبَها ومَثواها ومُستَقَرَّها ومَأواها ، أنتَ رَبُّها ومَولاها .
اللّهُمَّ اسمَع وَاستَجِب بِرَحمَتِكَ ومَنزِلَةِ مُحَمَّدٍ وعَلِيٍّ وفاطِمَةَ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ ، وعَلِيِّ بنِ الحُسَينِ ، ومُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ ، وجَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ ، وموسَى بنِ جَعفَرٍ ، وعَلِيِّ بنِ موسى ، ومُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ ، وعَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ ، وَالحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ ، وَالحُجَّةِ القائِمِ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ وعَلَيهِم عِندَكَ ، وبِمَنزِلَتِهِم لَدَيكَ يا أرحَمَ الرّاحِمينَ . ۱۳

1.كامل الزيارات : ص ۳۳۶ ح ۵۶۴ ، مصباح المتهجّد : ص ۸۵۳ ، الإقبال : ج ۳ ص ۳۳۸ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۳۴۲ ح ۳ .

2.الأعراف : ۲۳ .

3.الأنبياء : ۸۳ .

4.اللُّبُّ : العقل ، وجمعه ألباب (النهاية : ج ۴ ص ۲۲۳ «لبب») .

5.الأنبياء : ۸۷ .

6.يونس : ۸۹ .

7.الصافّات : ۱۰۳ .

8.مريم : ۳ و ۴ .

9.الأنبياء : ۹۰ .

10.في مصباح الزائر : «وأسألك بقدرتك» بدل «تملك القدرة» .

11.مَعَادِي : أي ما يعود إليه يَوم القيامة (النهاية : ج ۳ ص ۳۱۶ «عود») .

12.الرَّشَادُ : خلاف الغيّ (الصحاح : ج ۲ ص ۴۷۴ «رشد») .

13.الإقبال : ج ۳ ص ۳۴۷ ، مصباح الزائر : ص ۵۳۲ نحوه ولم يذكر فيه اختصاصه بليلة النصف من شعبان ، بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۳۴۲ ح ۴ و ص ۲۸۷ ذيل ح ۲ .

  • نام منبع :
    دانشنامه امام حسين عليه السلام بر پايه قرآن و حديث - جلد دوازدهم
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    16
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1388
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4877
صفحه از 467
پرینت  ارسال به