حالی که ممکن است علیرغم اجابت درخواستش توسط کارگزاری دیگر، خشنود و راضی نشود و نوع برخورد کارگزار او را ناراحت کرده باشد. پس همانگونه که اشاره شد، بخش مهمی از پذیرایی، تکریم مهمان و برخورد مناسب با اوست.
اما همانگونه که پیش از این نیز اشاره کردیم، تکریم و پذیرایی مناسب از مهمان هتل از ضرورتی مضاعف برخوردار است؛ زیرا او هزینه تمام امکانات و خدماتی را که به او داده میشود پرداخت میکند. ازاینرو حق اوست که بهشایستگی مورد تکریم و پذیرایی قرار گیرد و کوتاهی در این امر، تضییع حقوق وی را به دنبال داشته، قابلیت پیگرد قانونی نیز دارد. بنابراین به سه دلیل تکریم و احترام مهمان در هتلها و اماکن اقامتی، ضرورت و وظیفه اخلاقی و حرفهای است.
۶. پذیرایی نیکو
پذیرایی از مهمان مفهومی کلی است که اَشکال گوناگون و ابعاد مختلف و متفاوتی میتواند داشته باشد. اما هرچه که باشد، در آموزههای اسلامی از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگرچه پذیرایی، یکی از مصادیق تکریم مهمان به شمار میآید، اما آن را به عنوان اصلی مستقل متذکر شدیم؛ چرا که پذیرایی مطلوب و نیکو، مهمترین مرحله مهمانداری است. بیگمان هر مهمان انتظار دارد مورد توجه میزبان خود قرار گیرد و به نحو شایسته پذیرایی شود؛ زیرا در غیر این صورت از ورود خود به میزبان پشیمان شده، با خاطرهای تلخ مجلس مهمانی را ترک میکند.