133
در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی

حالی که ممکن است علی‌رغم اجابت درخواستش توسط کارگزاری دیگر، خشنود و راضی نشود و نوع برخورد کارگزار او را ناراحت کرده باشد. پس همانگونه که اشاره شد، بخش مهمی از پذیرایی، تکریم مهمان و برخورد مناسب با اوست.

اما همانگونه که پیش از این نیز اشاره کردیم، تکریم و پذیرایی مناسب از مهمان هتل از ضرورتی مضاعف برخوردار است؛ زیرا او هزینه تمام امکانات و خدماتی را که به او داده می‌شود پرداخت می‌کند. از‌این‌رو حق اوست که به‌شایستگی مورد تکریم و پذیرایی قرار گیرد و کوتاهی در این امر، تضییع حقوق وی را به دنبال داشته، قابلیت پیگرد قانونی نیز دارد. بنابراین به سه دلیل تکریم و احترام مهمان در هتل‌ها و اماکن اقامتی، ضرورت و وظیفه اخلاقی و حرفه‌ای است.

۶. پذیرایی نیکو

پذیرایی از مهمان مفهومی کلی است که اَشکال گوناگون و ابعاد مختلف و متفاوتی می‌تواند داشته باشد. اما هرچه که باشد، در آموزه‌های اسلامی از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگرچه پذیرایی، یکی از مصادیق تکریم مهمان به شمار می‌آید، اما آن را به عنوان اصلی مستقل متذکر شدیم؛ چرا که پذیرایی مطلوب و نیکو، مهم‌ترین مرحله مهمانداری است. بی‌گمان هر مهمان انتظار دارد مورد توجه میزبان خود قرار گیرد و به نحو شایسته پذیرایی شود؛ زیرا در غیر این ‌صورت از ورود خود به میزبان پشیمان شده، با خاطره‌ای تلخ مجلس مهمانی را ترک می‌کند.


در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
132

اصحابش پیرامون او بودند. چون مرا دید که می‌آیم، فرمود: آفرین بر تو اى دعبل! مرحبا به یاور ما با دست و زبانش! آنگاه در مجلس کنار خودش برایم جا باز کرد و مرا کنار خود نشاند...».۱

البته روشن است که این وظیفه مهم در هتل‌ها متناسب با مسئولیت‌هایی که کارگزاران مختلف بر عهده دارند تعریف می‌شود. به عبارت دیگر برخی کارگزاران هتل، با مهمانان هتل مواجهه‌ای ندارند و یا نسبت به کارگزار دیگر کمتر با مهمان هتل برخود دارند. از‌این‌رو اهمیت این وظیفه بسته به میزان ارتباط کارگزار با مهمان، از شدت و ضعف برخوردار خواهد بود. به علاوه، کارگزارانی که با مهمان مواجه می‌شوند نیز در شرایط متفاوت این برخورد را تجربه می‌کنند. برخورد کارگزاران هتل با مهمانان، شامل هنگام ورود مهمان به هتل در بخش پذیرش، با خانه‌داران در اتاق و راهروها، در رستوران و قسمت‌های دیگری که برای ارائه خدمات مهیا شده خواهد بود. از آنجا که می‌دانیم برای هریک از کارگزاران وظایف مشخصی تعریف شده و ارائه خدماتی خاص بر عهده آنان نهاده شده است، می‌بایست برای هریک از آنان شیوه مواجهه مناسب با رعایت اصل تکریم و احترام نیز تعریف شده باشد. به عبارت دیگر ارائه خدمات به تنهایی کافی نیست. آنچه از ارائه خدمات مهم‌تر است، نوع یا شیوه ارائه آن است؛ زیرا گاه شیوه برخورد کارگزار هتل، مهمانی را که در برابر درخواست خود پاسخ منفی شنیده است راضی و خشنود می‌کند؛ در

1.. معالی السبطین، ج۱، ص۱۶۰.

  • نام منبع :
    در آمدی بر اخلاق هتلداری بر اساس آموزه های اسلامی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9758
صفحه از 248
پرینت  ارسال به