است، نه تنها اکرامش لازم، بلکه از جمله حقوق اوست.۱ ازاینرو در روایات متعدد، مسلمانان به تکریم مهمان توصیه شدهاند و با بیانهای گوناگون از فضیلت آن و برکات تکریم مهمان در آخرت برای میزبان سخن گفتهاند.
روایات واردشده در لزوم تکریم مهمان، علاوه بر تعدد، به اندازهای شگفتآور است که هر خوانندهای را متحیّر میسازد. به سخنی نورانی از امیر مؤمنان در این موضوع توجه کنید:
«ما مِن مُؤمِنٍ یحِبُّ الضَّیفَ، إلّا ویقومُ مِن قَبرِهِ ووَجهُهُ كَالقَمَرِ لَیلَةَ البَدرِ، فَینظُرُ أهلُ الجَمعِ فَیقولونَ: ما هذا إلَّا نَبِی مُرسَلٌ! فَیقولُ مَلَكٌ: هذا مُؤمِنٌ یحِبُّ الضَّیفَ ویكرِمُ الضَّیفَ، ولا سَبیلَ لَهُ إلّا أن یدخُلَ الجَنَّةَ:۲ هیچ مؤمنی نیست که مهمان را دوست داشته باشد مگر آنکه از قبرش برمیخیزد در حالی که چهرهاش چون قرص ماه [شب چهارده] میدرخشد. اهل محشر او را مینگرند و میگویند: او باید پیامبری از پیامبران خدا باشد. [اما] فرشتهای ندا دهد: این شخص مؤمنی است که مهمان را دوست داشت و او را گرامی میداشت و هیچ راهی در مقابل او نیست الا اینکه وارد بهشت خواهد شد».
اگرچه بسیاری از متون روایی در مورد فضیلت پذیرایی از مهمان و