19
زیارت عتبات عالیات بر پایه منابع معتبر

بِایست و بگو: اللَّهمَّ إنّي وَقَفتُ...۱

سپس هنگام ورود، پاى راست را مقدّم بدار و صد مرتبه «اللّه أکبر» بگو و در برابر ضریح بِایست....۲

سوم: این که هنگام وارد شدن، پاى راستش را پیش بگذارد و هر گاه خواست خارج شود، با پاى چپ بیرون بیاید.

چهارم: در صورت امکان و عدم مزاحمت براى دیگران، در کنار ضریح بِایستد.۳ در غیر این صورت، هر چه نزدیک‌تر باشد، بهتر است.

پنجم: در حال زیارت، رو به زیارت شونده و پشت به قبله بِایستد و از خداوند متعال، به حقّ خودش و به حقّ صاحب آن قبر بخواهد که او را شایسته بهره‌مندی از شفاعت، قرار دهد، و در دعا پافشارى و اصرار نماید. سپس به طرف بالاى سر قبر بیاید و به قبله رو کند و دعا نماید.

ششم: زیارت کردن به روشى که در احادیث اهل بیت علیهم السلام سفارش شده است و پرهیز از اقدامات سلیقه‌ای بویژه کارهایى که موجب وهن مذهب است.

هفتم: حضور قلب در حدّ توان در تمام مراحل زیارت و نیز توبه از گناه به درگاه الهی و درخواست آمرزش و دور ماندن از گناه.

هشتم: خواندن دو رکعت نماز پس از زیارت. اگر زائر قبر پیامبر صلّی الله علیه و آله است، در «روضه نبوى» نماز بخواند و اگر زائر یکى از امامان علیهم السلام است، در محلّ بالا سرِ امام علیه السلام نماز بگزارد. اگر دو رکعت نماز را در مسجد زیارتگاه۴ هم بخواند، جایز است.

1.۱. برای خواندن اذن دخول ر.ک: ص۳۶۷.

2.المزار الکبیر: ص ۵۵۵ ح ۱ و ص ۵۴ ح ۱، بحار الأنوار: ج ۱۰۲ ص ۱۴۵.

3.ر.ک: الکافى: ج ۴ ص ۵۵۱ ح ۲، فرحة الغری: ص۹۴.

4.از دیرباز، چنین بوده که بخشى از فضاى پیرامون مرقد مطهّر را به عنوان مسجد می‌ساخته‌اند. منظور از مسجد زیارتگاه، همین بخش از حرم است که همۀ احکام و ویژگىهاى مسجد را دارد.


زیارت عتبات عالیات بر پایه منابع معتبر
18

امام صادق علیه السلام هنگامى که از غسل زیارت فارغ می‌شد، این دعا را می‌خواند:

۰.اللّهُمَّ اجعَلهُ لى نوراً وَ طَهوراً، وَ حِرزاً وَ كافِیاً مِن كُلِّ داءٍ وَ

۰.خدایا! آن را برایم نور و پاک کننده و نگه دارنده و کفایت کننده از هر بیمارى

۰.سَقَمٍ، وَ مِن كُلِّ آفَةٍ وَ عاهَةٍ، وَ طَهِّر بِهِ قَلبى وَ جَوارِحی، وَ عِظامى

۰.و ناسلامتى، و از هر آفت و آسیبى، قرار ده و با آن، دلم و اندامم را و استخوان

۰.وَ لَحمى وَ دَمى، وَ شَعرى وَ بَشَرى، وَ مُخّى وَ عَصَبى، وَ ما أقَلَّتِ

۰.و گوشت و خون و مو و پوست و مغز و عصبم را، و نیز هر چه را که

۰.الأَرضُ مِنّى، وَ اجعَلهُ لى شاهِداً یَومَ القِیامَةِ، یَومَ حاجَتى

۰.زمین از من بر دوش می‌کشد، پاکیزه کن و آن را گواه من در روز قیامت، روز نیاز

۰.وَ فَقرى وَ فاقَتى.۱

۰.و نادارى و بینوایی‌ام، قرار ده.

دوم: ایستادن بر آستانه حرم و دعا کردن و اجازه ورود خواستن با استفاده از عباراتى که در احادیث، آمده است. اگر احساس خشوع و رقّت در دل زائر پیدا شد، وارد شود، و گر نه، بهتر است که درنگ کند و هر گاه چنین حالتى پیدا کرد، وارد شود؛ زیرا مهم‌ترین هدف، حضور قلب است تا بتواند از رحمت نازل شده از سوى پروردگار، برخوردار گردد.

صاحب المزار الکبیر از عالم شریف و بزرگوار، ابو المکارم حمزة بن على بن زُهره، نقل می‌کند که:

هنگامى که زیارت هر یک از امامان علیهم السلام را اراده کردى، بر درگاهش

1.تهذیب الأحکام: ج ۶ ص ۵۴ ح ۱۳۰، بحار الأنوار: ج ۱۰۱ ص ۱۴۶ ح ۲۹.

  • نام منبع :
    زیارت عتبات عالیات بر پایه منابع معتبر
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10715
صفحه از 420
پرینت  ارسال به