183
زیارت عتبات عالیات بر پایه منابع معتبر

خانه‌هاى پیامبر صلّی الله علیه و آله شمرده می‌شود و وارد شدن به آن، بدون اجازه، شایسته نیست. از این رو، ادب، ایجاب می‌کند که پیش از ورود به آن، از خدا و پیامبر صلّی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام، اذن دخول گرفته شود.۱

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود:

اگر دلت خاشع (تسلیم) و اشکت سرازیر شد، نشانه صادر شدن اذن است. پس داخل شو.۲

داشتن حالت خشوع و تضرّع هنگام ورود به کربلاى حسین علیه السلام، نشانه پذیرش امام علیه السلام و اذن اوست. اگر چنین حالى به زائر دست داد، خوشا به حالش! در غیر این صورت، شایسته است که قدری به حال اضطرار، توقّف کند تا شاید مشمول عنایت‌های امام علیه السلام گردد.

۷. پیش گذاشتن پاىِ راست

مقدّم داشتن پاى راست، ادب ورود به مکان‌های مقدّس است و در خصوص ورود به حرم سیّد الشهدا علیه السلام، در روایت صفوان از امام صادق علیه السلام، به این ادب، تصریح گردیده است.۳

۸. خواندن زیارت‌های مأثور

زائر می‌تواند به هر گونه‌ای که مایل است و ادب اقتضا می‌کند، با امام علیه السلام سخن بگوید؛ امّا بى تردید، بهره‌گیری از زیارت نامه‌های مأثور (رسیده از اهل بیت علیهم السلام)، ثواب بیشترى دارد؛ زیرا افزون بر تعبّد، این زیارت نامه‌ها، حامل پیام‌ها و رهنمودهاى بسیار مهم و ارزنده هستند که با این میزان از استوارى و دقّت و ارزش، در غیر آن‌ها یافت نمى‌شود.۴

1.ر.ک: ص ۱۸ وص۳۶۷ (اذن دخول).

2.ر.ک: ص ۱۹۰ (زیارت اوّل).

3.ر.ک: دانشنامۀ امام حسین علیه السلام: ج ۱۱ ص ۱۶۷ ح ۳۲۰۰.

4.گفتنى است که زیارت‌های جامع امامان علیهم السلام در فصل ششم این کتاب (ص ۳۶۷) و زیارت‌های مطلق سیّد الشهدا علیه السلام و یارانش در باب سوم (ص ۱۸۹) و زیارت‌های مخصوص ایشان در باب چهارم از فصل سوم (ص ۲۲۴) آمده است. جامع‌ترین زیارت نامه‌ها براى اهل بیت علیهم السلام نیز زیارت «جامعۀ کبیره» (ص ۳۶۹) است.


زیارت عتبات عالیات بر پایه منابع معتبر
182

براى تأسّى به فرشتگان حاضر در حرم مطهّر آن امام، شایسته است که سکوت را رعایت کند و جز خیر و نیکى، بر زبان جارى نسازد.

امام صادق علیه السلام در حدیثی می‌فرماید:

هنگامى که ابا عبد اللّه الحسین علیه السلام را زیارت می‌کنید، جز به نیکى، لب به سخن مگشایید که فرشتگانِ مراقب شب و روز، نزد فرشتگان کنار قبر حسین علیه السلام، حاضر می‌شوند و با آنان مصافحه می‌کنند؛ امّا آنان، از شدّت گریه، پاسخى به ایشان نمی‌دهند. اینان منتظر آنان می‌مانند تا خورشید، غروب کند و سپیده بدَمَد. سپس با اینان، سخن مىگویند؛ امّا میان این دو وقت، نه سخن مىگویند و نه از گریه و دعا خسته می‌شوند و در این دو وقت، از همراهان خود، غافل نمى‌شوند و مشغولیت ایشان به شماست، هنگامى که سخن مىگویید.۱

ظاهراًً مقصود از «خیر (نیکى)» در این جا، خواندن زیارت‌نامه و نماز و دعا و ذکر و مانند آن است.

۵. آرامش و وقار و کوتاه برداشتن قدم‌ها

یکى از آداب زیارت سیّد الشهدا علیه السلام، این است که زائر با آرامش و وقار به سوى حرم مطهّر ایشان حرکت کند و بدین منظور، گام‌هایش را کوتاه بردارد ۲ و عجله نکند. رعایت این ادب، موجب تقویت حضور قلب در زائر می‌گردد.

۶. اجازه ورود خواستن

حرم امام علیه السلام، در واقع، خانه خاندان پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و یکى از

1.کامل الزیارات: ص ۱۷۷ ح ۲۳۹، بحار الأنوار: ج ۴۵ ص ۲۲۴ ح ۱۷.

2.ر.ک: دانشنامۀ امام حسین علیه السلام: ج ۱۱ ص ۱۶۳ ح ۳۱۹۵ ـــ ۳۱۹۸.

  • نام منبع :
    زیارت عتبات عالیات بر پایه منابع معتبر
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10779
صفحه از 420
پرینت  ارسال به