181
زیارت عتبات عالیات بر پایه منابع معتبر

که از گناهان، بیرون می‌آید.۱

نیز از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده که فرمود:

هنگامى که به نزدیکى قبر حسین علیه السلام رسیدى، اگر [به آب]رسیدى، غسل کن، و گرنه، وضو بگیر و سپس به زیارتش برو.۲

گفتنى است که حدیث نخست، بدین نکته اشاره دارد که غسل زیارت، نه تنها ظاهرِ زائر را پاک می‌کند، بلکه پاکى از گناهان و طهارت معنوى را نیز به همراه دارد.

۲. پوشیدن پاکیزه‌ترین لباس

در برخى از احادیث، توصیه شده که زائر، پس از غسل، لباسی پاک بر تن نماید و سپس عازم زیارت شود؛ لیکن برخى دیگر، پوشیدن پاکیزه‌ترین لباس را توصیه کرده‌اند.۳ تردیدى نیست که فرد براى حضور در محضر امام علیه السلام، باید پاکیزه‌ترین لباس خود را بپوشد.

۳. استفاده نکردن از بوى خوش و زینت

هیئت ظاهرى زائر، باید مناسب حضورش بر سرِ مزار شهدا باشد. از این رو، ادب حضور، ایجاب می‌کند که نه تنها زائر، خود را زینت نکند، بلکه توصیه شده با چهرهاى ژولیده و غمبار، وارد حرم شریف امام حسین علیه السلام شود.۴

۴. سکوت

در برخى احادیث، توصیه شده که هنگام زیارت سیّد الشهدا علیه السلام، زائر

1.تهذیب الأحکام: ج ۶ ص ۵۲ ح ۱۲۵، بحار الأنوار: ج ۱۰۱ ص ۱۴۷ ح ۳۴.

2.کامل الزیارات: ص ۳۴۸ ح ۵۹۴، بحار الأنوار: ج ۱۰۱ ص ۱۴۵ ح ۲۵.

3.ر.ک: دانشنامۀ امام حسین علیه السلام: ج ۱۱ ص ۱۵۷ ح ۳۱۹۱.

4.ر.ک: دانشنامۀ امام حسین علیه السلام، ج ۱۱ ص ۱۵۷ ح ۳۱۹۲ ـــ ۳۱۹۳.


زیارت عتبات عالیات بر پایه منابع معتبر
180

اندوهگین، ژولیده و غبارآلود،۱ او را زیارت کن؛ چرا که حسین علیه السلام، دل‌شکسته و اندوهگین، پریشان و غبار آلود و گرسنه و تشنه، به شهادت رسید.۲

این ادب، در حقیقت، حاصل شناخت و محبّت است. کسى که امام را می‌شناسد و به او احساس محبّت می‌کند، طبعاً هنگامى که به دیدار او می‌رود و صحنه شهادت او را در نظر، مجسّم می‌کند، در هالهاى از غم، فرو می‌رود و آثار اندوه بر چهره‌اش پدیدار می‌گردد.

آداب ظاهرى زیارت۳

اهمّیت این آداب، هر چند به‌اندازه اهمّیت آداب باطنى نیست، لیکن رعایت آن‌ها زمینه‌ساز تحقّق شمارى از آداب باطنى و کمال بهره‌برداری از برکات آن‌هاست. مهم‌ترین این آداب، از این قرارند:

۱. غسل

در شمارى از احادیث، تأکید شده که زائر امام حسین علیه السلام لازم است قبل از زیارت، غسل کند.

شیخ طوسى از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که فرمود:

پدرم [امام باقر علیه السلام] به من خبر داد که: «هر کس با شناخت حقّ حسین علیه السلام و بدون تکبّر، به سوى قبرش برود و به فرات برسد و در آب فرات، فرو رود و بیرون بیاید، مانند کسى است

1.احتمال دارد که این عبارت، به استحباب اجتناب از آراستگى و زینت در زیارت امام حسین علیه السلام اشاره باشد و ممکن است غبارآلود کنایه از غم و اندوه باشد نه خاک آلودگی؛ بنا بر این، میان این گونه احادیث و آنچه بر استحباب غسل و پوشیدن پاکیزه‌ترین لباس دلالت دارد، تعارضى نیست. احتمال دیگر، آن است که این احادیث، تا ورود به کربلا باشد که خود نوعی زیارت است اما برای ورود به حرم، غسل مستحب باشد.

2.کامل الزیارات: ص ۲۵۲ ح ۳۷۷، بحار الأنوار: ج ۱۰۱ ص ۱۴۲ ح ۱۲.

3.ر.ک: دانشنامۀ امام حسین علیه السلام: ج ۱۰ ص ۴۳۵.

  • نام منبع :
    زیارت عتبات عالیات بر پایه منابع معتبر
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10826
صفحه از 420
پرینت  ارسال به