51
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

مقصود از تنگ نبودن راه دين و وسيع بودن صراط مستقيم ، اين است كه اجراى مقرّرات دينى در زندگى ، دشوار نيست؛ بلكه به دليل هماهنگى دستور العمل‏هاى دينى با فطرت ، انجام دادنِ آنها آسان است .

۹ . نظم

رعايت نظم و انضباط ، نهمين اصل مهمّ حاكم بر سيره نبوى است . اگر زندگى خاندان رسالت را از اين زاويه بررسى نماييم، به روشنى ملاحظه مى‏كنيم كه نظم دقيقى بر همه فعّاليت‏هاى فردى ، اجتماعى ، عبادى ، سياسى و خانوادگى آنها حكم‏فرماست .

آنان در يك برنامه حساب شده و دقيق ، تمام فعّاليت‏هاى خود را سنجيده ، به رشته اختيار خود مى‏كشيدند و تا مى‏شد و تقدير اجازه مى‏داد ، بر آن مداومت مى‏ورزيدند . توجّه به وقت‏شناسى دقيق و حساب شده و منظّم بودن زندگى و رعايت اصل نظم در سبك زندگى ، به قدرى اهمّيت دارد كه بزرگ‏ترين شاگرد مكتب نبوى ، امام على عليه السلام، در بستر شهادت ، خطاب به دو امام پس از خود (حسن عليه السلام و حسين عليه السلام) ، فرزندان ، خانواده و همه كسانى كه وصيّت‏نامه او به آنها مى‏رسد ، مى‏فرمايد :
اُوصيكُما وَ جَميعَ وُلدى وَ أَهلى وَ مَن بَلَغَهُ كِتابى ، بِتَقوَى اللّه‏ِ وَ نَظمِ أمرِكُم .۱
شما و همه فرزندان و خانواده‏ام و هر كس را كه نوشته من به او مى‏رسد ، به پرهيزگارى و نظم در كارها سفارش مى‏كنم .

نكته شايان توجّه، اين كه در اين وصيّت‏نامه ، امام عليه السلام قبل از سفارش به اصلاح روابط يا سفارش به يتيمان، همسايگان ، قرآن ، نماز ، حج ، جهاد ، رفت و آمد با هم ، نيكى به يكديگر ، و امر به معروف و نهى از منكر ، به «نظم» ، سفارش فرموده و آن

1.ر . ك : ص ۱۵۲ ح ۵۷ (نظم) .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
50

انسان ضرورى مى‏داند، ارائه مى‏دهد كه از مراحل ساده عبوديت، آغاز و به بالاترين مراتب آن ختم مى‏گردد . ابتدا سخن از ركوع و خم شدن در برابر آفريدگار هستى است و سپس سجود و به خاك افتادن در برابر او . پس از آن، عبادت خداوند سبحان به طور عام مطرح مى‏شود و در مرحله چهارم ، بر مطلق كارهاى نيك، تأكيد مى‏گردد و در آخرين مرحله ، از اهل ايمان مى‏خواهد كه در راه اجراى اوامر الهى، همه توان خود را به كار گيرند و آن گونه كه شايسته مجاهدت در راه خداست، خالصانه تلاش كنند . سپس از آن جا كه ممكن است تصوّر شود اجراى اين دستور العمل‏ها براى انسان توان‏فرسا باشد ، در ادامه آيه به چند نكته مهم اشاره شده است :

جمله «هُوَ اجْتَبَاكُمْ ؛ او شما را برگزيد» اشاره به نكته نخست است ؛ يعنى برنامه‏هاى پنجگانه ياد شده ، به برگزيدگان خداوند سبحان اختصاص دارد و شما نيز چون برگزيده الهى هستيد، لازم است اين دستور العمل‏ها را در زندگى پياده كنيد .

و جمله «وَ مَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِى الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ ؛ در دين [اسلام] براى شما تنگنا قرار نداده است» ، به نكته دوم اشاره دارد ؛ يعنى اجراى اين برنامه‏ها براى شما توان‏فرسا نيست .

كلمه «حَرَج» در اين دو آيه به معناى ضيق و تنگناست ، چنان كه در حديثى از امام باقر عليه السلام در تبيين آيه نخست ، «حَرَج» به «ضيق» تفسير شده است .۱ بر اساس اين دو آيه ، در مقرّرات الهى و برنامه‏هاى دينى ، دستور العملى كه مسلمانان را در تنگنا قرار دهد، وجود ندارد و به عبارت ديگر، صراط مستقيم الهى ، ضيق و تنگ نيست؛ بلكه وسيع و باز است ، چندان كه بر اساس حديث پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله :
الصِّراطُ المُستَقيمُ أوسَعُ مِمّا بَينَ السَّماءِ وَ الأَرضِ .۲
راه راست، وسيع‏تر از فاصله ميان آسمان و زمين است .

1.الكافى : ج ۳ ص ۳۰ ح ۴ .

2.الفردوس : ج ۲ ص ۴۱۹ ح ۳۸۵۹ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9478
صفحه از 523
پرینت  ارسال به