481
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

۵۵۰.امام على عليه السلام ـ در توصيف مجلس پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله ـ : خوى نيكش، همه مردم را فرا مى‏گرفت و برايشان پدرى مهربان بود و همه در حق ، نزد او برابر بودند . مجلس او ، مجلسِ بردبارى و حيا و صداقت و امانت بود . در آن ، صداها بلند نمى‏شد و آبروى كسى ريخته [و حرمت كسى شكسته ]نمى‏شد .

۵۵۱.امام كاظم عليه السلام ـ به نقل از پدرانش، در حديثى كه در آن، تفقّد و احوالپرسى پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله از اهل صُفّه (سكّونشينان) را نقل مى‏كند ـ : سعد بن اَشَج برخاست و گفت : اى پيامبر خدا ! پس از مرگ، با ما چه مى‏شود ؟
پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله فرمود : «حساب و قبر ، و پس از آن، تنگنا و سختى [دوزخ] يا گشايش و آسودگى [بهشت]» .
مرد گفت : اى پيامبر خدا! آيا شما هم از آن مى‏ترسى ؟
پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله فرمود : «نه ؛ امّا من از اين كه از عهده [شكر و] جبران نعمت‏هاى پياپى بر نمى‏آيم و نه حتّى يك از هفت آن را ،۱ خجالت مى‏كشم» .

۱۱ / ۲

شدّت حياى پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله

۵۵۲.مشكاة الأنوار ـ به نقل از ابو سعيد خُدرى ـ : پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله از دختر تازه بالغ باكره ، باحياتر بود .

۵۵۳.المعجم الكبير ـ به نقل از جابر بن سمره يا مردى از ياران پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله ـ : پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله گوسفند مى‏چراند و كارش بالا گرفت و با كسى در شتردارى شريك شد . پس به خواهر خديجه [شتر] كرايه دادند و چون سفر را به پايان بردند ، بخشى از مزدشان نزد آن زن ماند . شريك پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله نزد آنها (خديجه و خواهرش) مى‏آمد و از آنها مبلغ باقى‏مانده را طلب مى‏كرد و به محمّد صلى اللّه‏ عليه و آله مى‏گفت : تو هم برو . و او مى‏گفت : «تو برو . من خجالت مى‏كشم» .
يك بار آن زن به او گفت : پس محمّد كجاست ؟ با تو نمى‏آيد ؟ شريكش گفت : به او گفتم؛ ولى او مى‏گويد كه خجالت مى‏كشد .
خواهر خديجه گفت : هيچ مردى را باحياتر و باعفّت‏تر از او نديده‏ام! و چندين ويژگى ديگر را شمرد . و اين در جان خواهرش ، خديجه نشست و براى محمّد صلى اللّه‏ عليه و آله پيام فرستاد : نزد پدرم بيا و مرا از او خواستگارى كن .

1.مقصود از يك‏هفتم ، جزئى كوچك است ، همان گونه كه عدد هفت ، نشانه كثرت و فراوانى است .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
480

۵۵۰.الإمام عليّ عليه السلام ـ في تَوصيفِ مَجلِسِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ـ : قَد وَسِعَ النّاسَ مِنهُ خُلُقُهُ ، وصارَ لَهُم أبا رَحيما ، وصاروا عِندَهُ فِي الحَقِّ سَواءً ، مَجلِسُهُ مَجلِسُ حِلمٍ وحَياءٍ وصِدقٍ وأَمانَةٍ ، لا تُرفَعُ فيهِ الأَصواتُ ، ولا تُؤبَنُ فيهِ الحُرَمُ۱ .۲

۵۵۱.الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلامـ في حَديثٍ يَذكُرُ فيهِ تَفَقُّدَ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله لِأَهلِ الصُّفَّةِ ـ : فَقامَ سَعدُ بنُ الأَشَجِّ فَقالَ : يا رَسولَ اللّهِ ، ما يُفعَلُ بِنا بَعدَ المَوتِ ؟ قالَ صلى اللّه عليه و آله : الحِسابُ وَالقَبرُ ، ثُمَّ ضيقُهُ بَعدَ ذلِكَ أو سَعَتُهُ . فَقالَ : يا رَسولَ اللّهِ ، هَل تَخافُ أنتَ ذلِكَ ؟ فَقالَ : لا ، ولكِن أستَحيي مِنَ النِّعَمِ المُتَظاهِرَةِ الَّتي لا اُجازيها ولا جُزءا مِن سَبعَةٍ . ۳

۱۱ / ۲

شِدَّةُ حَيائِهِ

۵۵۲.مشكاة الأنوار عن أبي سعيد الخدريّ : كانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله أحيى مِنَ الكاعِبِ۴العَذراءِ .۵

۵۵۳.المعجم الكبير عن جابر بن سمرة أو رجل من أصحاب النبيّ صلى اللّه عليه و آله : كانَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله يَرعى غَنَما فَاستَعلَى الغَنَمَ ، فَكانَ فِي الإِبِلِ هُوَ وشَريكٌ لَهُ ، فَأَكرَيا اُختَ خَديجَةَ ، فَلَمّا قَضَوا السَّفَرَ بَقِيَ لَهُم عَلَيها شَيءٌ ، فَجَعَلَ شَريكُهُ يَأتيهِم فَيَتقاضاهُم ، ويَقولُ لِمُحَمَّدٍ صلى اللّه عليه و آله : اِنطَلِق ، فَيَقولُ : اِذهَب أنتَ فَإِنّي أستَحيي .
فَقالَت مَرَّةً ـ وأَتاهُم ـ : فَأَينَ مُحَمَّدٌ ، لا يَجيءُ مَعَكَ ؟ ! قالَ : قُلتُ لَهُ ، فَزَعَمَ أنَّهُ يَستَحيي . فَقالَت : ما رَأَيتُ رَجُلاً أشَدَّ حَياءً ولا أعَفَّ ولا ولا۶ ! فَوَقَعَ في نَفسِ اُختِها خَديجَةَ ، فَبَعَثَت إلَيهِ فَقالَت : إيتِ أبي فَاخطُبني إلَيهِ . . . .۷

1.تُؤبن فيه الحُرَم : أي يذكرن بقبيح ، كان يصان مجلسه عن رفث القول (النهاية : ج ۱ ص ۱۷ «أبن») .

2.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۳۱۸ ح ۱ ، معاني الأخبار : ص ۸۱ ح ۱ كلاهما عن إسماعيل بن محمّد بن إسحاق عن الإمام الرضا عن آبائه عن الإمام زين العابدين عليهما السلام ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۴۳ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۵۲ ح ۴ ؛ شعب الإيمان : ج ۲ ص ۱۵۴ ح ۱۴۳۰ ، الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۴۲۲ كلاهما عن ابن أبي هالة .

3.النوادر للراوندي : ص ۱۵۳ ح ۲۲۳ ، بحار الأنوار : ج ۲۲ ص ۳۱۰ ح ۱۲ .

4.الكاعِبُ : المرأةُ حين يبدو ثديها للنّهود (النهاية : ج ۴ ص ۱۷۹ «كعب») .

5.مشكاة الأنوار : ص ۴۱۳ ح ۱۳۸۷ .

6.في المصدر : «ولاء» بدل «ولا ولا» ، والتصويب من مجمع الزوائد : ج ۹ ص ۳۵۵ ح ۱۵۲۶۶ والمصدرين الآخرين .

7.المعجم الكبير : ج ۲ ص ۲۰۹ ح ۱۸۵۸ ، سبل الهدى والرشاد : ج ۱۱ ص ۱۵۵ ، كنز العمّال : ج ۱۳ ص ۶۹۰ ح ۳۷۷۶۳ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9365
صفحه از 523
پرینت  ارسال به