447
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

۵۰۲.الكافى ـ به نقل از محمّد بن مسلم ـ : روزى بر امام باقر عليه السلام وارد شدم و ايشان تكيه داده بود و غذا مى‏خورد ، در حالى كه براى ما روايت مى‏شد كه اين كار ، مكروه است . من شروع به نگاه كردن به ايشان كردم . امام عليه السلام مرا به غذايش دعوت كرد . چون از خوردن فراغت يافت ، فرمود : «اى محمّد ! شايد در اين فكرى كه پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله از زمانى كه خداوند ، او را مبعوث كرد تا وقتى از دنيا رفت ، هيچ چشمى او را نديد كه در حال تكيه دادن ، غذا بخورد ؟» .
سپس به خودش جواب داد و فرمود : «آرى ! به خدا سوگند ، از زمانى كه خداوند ، مبعوثش كرد تا زمانى كه از دنيا رفت ، هيچ چشمى نديد كه او در حال تكيه دادن ، غذا بخورد» .

۵۰۳.امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله در شبانگاه روز پنجشنبه در مسجد قُبا روزه گشود و فرمود : «آيا هيچ آشاميدنى‏اى هست كه بياشامم ؟». اوس بن خَوَلى انصارى، كاسه بزرگى از شير و عسلِ به هم آميخته، نزد ايشان آورد . پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله قدح را كه بر دهانش گذاشت ، آن را دور ساخت و پس از آن فرمود : «دو آشاميدنى كه به يكى از آنها مى‏توان اكتفا نمود ! من آن را نمى‏آشامم ، و آن را براى كسى حرام نمى‏گردانم ؛ امّا براى خدا فروتنى مى‏كنم ، كه هر كس براى خدا فروتنى كند ، خدا بالايش مى‏برد ، و هر كه گردن‏فرازى نمايد ، خدا پستش مى‏كند ، و هر كه در معيشت خويش [بين اسراف و تنگ‏گيري] ميانه‏روى پيش گيرد، خدا او را روزى مى‏دهد ، و هر كه اسراف كند ، خدا او را محروم مى‏گرداند ، و هر كه مرگ را فراوان ياد كند ، خدا او را دوست مى‏دارد» .

۵۰۴.مسند أبى يعلى ـ به نقل از ابو سعيد خُدرى ـ : پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله سوار بر استر ، از جوى آبى گذشت . مردم، روزه و پيادگان، فراوان بودند . پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله فرمود : «بنوشيد» و مردم به او مى‏نگريستند . پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله فرمود : «بنوشيد، كه من، كمترين شما هستم !».۱ مردم به او مى‏نگريستند كه پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله از استر، پياده شد و آب نوشيد و مردم نيز نوشيدند .

1.در نسخه‏اى از اين حديث، به جاى «أيسركم» ، «آمركم» دارد ؛ يعنى : بنوشيد كه من به شما فرمان مى‏دهم . در اين صورت، اين ماجرا مى‏تواند ناظر به عصيان برخى از مسلمانان در برابر امر پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله به افطار روزه در سفر باشد ، هرچند سادگى و فروتنى آب نوشيدن پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله را نيز نشان مى‏دهد . (م)


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
446

۵۰۲.الكافي عن محمّد بن مسلم : دَخَلتُ عَلى أبي جَعفَرٍ عليه السلام ذاتَ يَومٍ وهُوَ يَأكُلُ مُتَّكِئا ، قالَ : وقَد كانَ يَبلُغُنا أنَّ ذلِكَ يُكرَهُ ، فَجَعلتُ أنظُرُ إلَيهِ ، فَدَعاني إلى طَعامِهِ ، فَلَمّا فَرَغَ قالَ : يا مُحَمَّدُ ، لَعَلَّكَ تَرى أنَّ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ما رَأَتهُ عَينٌ وهُوَ يَأكُلُ وهُوَ مُتَّكِئٌ ۱مِن أن بَعَثَهُ اللّهُ إلى أن قَبَضَهُ ؟
قالَ : ثُمَّ رَدَّ عَلى نَفسِهِ فَقالَ : لا وَاللّهِ ، ما رَأَتهُ عَينٌ يَأكُلُ وهُوَ مُتَّكِئٌ مِن أن بَعَثَهُ اللّهُ إلى أن قَبَضَهُ .۲

۵۰۳.الإمام الصادق عليه السلام : أفطَرَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله عَشِيَّةَ خَميسٍ في مَسجِدِ قُبا ، فَقالَ : هَل مِن شَرابٍ ؟ فَأَتاهُ أوسُ بنُ خَوَلِيٍّ الأَنصارِيُّ بِعُسِّ۳ مَخيضٍ بِعَسَلٍ۴ ، فَلَمّا وَضَعَهُ عَلى فيهِ نَحّاهُ ، ثُمَّ قالَ :
شَرابانِ يُكتَفى بِأَحَدِهِما مِن صاحِبهِ ، لا أشرَبُهُ ولا اُحَرِّمُهُ ، ولكِن أتَواضَعُ للّه‏ِ ، فَإِنَّ مَن تَواضَعَ للّه‏ِ رَفَعَهُ اللّهُ ، ومَن تَكَبَّرَ خَفَضَهُ اللّهُ ، ومَنِ اقتَصَدَ في مَعيشَتِهِ رَزَقَهُ اللّهُ ، ومَن بَذَّرَ حَرَمَهُ اللّهُ ، ومَن أكثَرَ ذِكرَ المَوتِ أحَبَّهُ اللّهُ .۵

۵۰۴.مسند أبي يعلى عن أبي سعيد الخدري : مَرَّ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله عَلى نَهرٍ مِن ماءٍ وهُوَ عَلى بَغلٍ ، وَالنّاسُ صِيامٌ وَالمُشاةُ كَثيرٌ ، فَقالَ : اِشرَبوا . فَجَعلوا يَنظُرونَ إلَيهِ ، فَقالَ : اِشرَبوا ؛ فَإِنّي أيسَرُكُم . فَجَعَلوا يَنظُرونَ إلَيهِ ، فَحَوَّلَ وَرِكَهُ۶فَشَرِبَ وشَرِبَ النّاسُ .۷

1.هكذا جاءت العبارة في النسخة المعتمدة ، وفي وسائل الشيعة نقلاً عن المصدر : «ما رأته عين يأكل وهو متكئ» ، وهو الأنسب .

2.الكافي : ج ۸ ص ۱۲۹ ح ۱۰۰ ، الأمالي للطوسي : ص ۶۹۲ ح ۱۴۷۰ ، بحار الأنوار : ج ۶۶ ص ۳۸۶ ح ۷ .

3.في الزهد للحسين بن سعيد : «بعس من لبن» . والعُسُّ : القَدَحُ الكبير (المصباح المنير : ص ۴۰۹ «عسّ») .

4.في القاموس : مخض اللبن يمخضه : أخذ زبده ، فهو مخيض . وممخوض بعسل : أي ممزوج بعسل (بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۱۲۷) .

5.الكافي : ج ۲ ص ۱۲۲ ح ۳ ، الزهد للحسين بن سعيد : ص ۱۲۴ ح ۱۵۱ كلاهما عن عبد الرّحمن بن الحجّاج ، تحف العقول : ص ۴۶ وفيه ذيله من «شرابان يكتفى . . .» ، دعائم الإسلام : ج ۲ ص ۱۱۶ ح ۳۸۵ كلّها نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۶۵ ح ۶۴ .

6.الوَرِكُ : ما فوق الفَخِذ (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۹۲۷ «ورك») .

7.مسند أبي يعلى : ج ۲ ص ۲۷ ح ۱۰۷۵ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۹۳ ح ۱۱۴۲۳ ، صحيح ابن خزيمة : ج ۳ ص ۲۲۸ ح ۱۹۶۶ ، صحيح ابن حبّان : ج ۸ ص ۳۱۹ ح ۳۵۵۰ كلّها نحوه وص ۳۲۳ ح ۳۵۵۶ وفيه «آمركم» بدل «أيسركم» .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9629
صفحه از 523
پرینت  ارسال به