«كذلك» به معناى «همچنين» ـ كه در تشبيه چيزى به چيز ديگر به كار مىرود ـ ، ظاهرا بدين معناست : همان طور كه قبله را تغيير داديم تا به سوى صراط مستقيم هدايت كنيم ، همچنين شما را «امّتى وسط» قرار داديم .
«وَسَط»، به معناى چيزى است كه ميانه دو طرف قرار گرفته باشد و جزو هيچ يك از آن دو طرف نباشد . امّت اسلامى، نسبت به جوامعى كه طرفدار مادّيت محض و يا معنويت محض اند، جامعه ميانه محسوب مىشود؛۱ بلكه به طور كلّى، پيروان راستين اسلام، كسانى هستند كه در عقيده و اخلاق و عمل، نه تندرو هستند و افراط مىكنند و نه كندرو هستند و تفريط مىنمايند؛ بلكه در همه زمينهها بر صراط مستقيم حق و اعتدال حركت مىنمايند. در حديثى از پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله در تفسير آيه ياد شده آمده است :
الوَسَطُ العَدلُ .۲
وسط، يعنى ميانه [و دور از افراط و تفريط] .۳
چنين امّتى مىتواند جامعه معيار در جهان باشد . بدين سان ، قرآن ، مسلمانان راستين را گواه جهانيان ناميده است : «لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ؛ تا بر مردم، گواه باشيد» .
بديهى است كه همه مدّعيان اسلام، مصداق اين آيه شريف نيستند؛ بلكه تنها پيروان واقعى اسلام اند كه شاهد و الگوى كمالات انسانى هستند و بىترديد، سرآمد آنها اهل بيت عليهم السلام اند. از اين رو ، از امام باقر عليه السلام نقل شده كه در تبيين آيه ياد شده مىفرمايد :
إلَينا يَرجِعُ الغالى وَ بِنا يَلحَقُ المُقَصِّرُ .۴
پيشتاخته، به سوى ما باز مىگردد و عقبمانده، به ما مىپيوندد .