395
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

۸ / ۵

حالت پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله به هنگام خشم

۴۱۶.امام صادق عليه السلام : ايشان (پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله) وقتى به خشم مى‏آمد ، قطره‏هاى عرق مانند دانه‏هاى مرواريد ، از پيشانى‏اش مى‏چكيد .

۴۱۷.تاريخ المدينة ـ به نقل از براء بن عازب ـ : پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله چون خشمگين مى‏شد ، صورتش سايه مى‏انداخت [و سياه مى‏شد] .

۴۱۸.مكارم الأخلاق ـ به نقل از ابن عمر ـ : خشنودى و خشم پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله، از چهره‏اش شناخته مى‏شد . هنگامى كه خشنود بود ، گويى صورتش آينه است و ديوارها را مى‏توان در آن ديد و چون خشم مى‏گرفت ، رنگش گرفته و سياه مى‏شد .

۴۱۹.امام حسن عليه السلام ـ به نقل از هند بن ابى هاله ـ : پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله ... در هنگام خشم ، چهره خود را با ناراحتى ، بر مى‏گردانْد .

۴۲۰.مكارم الأخلاق ـ به نقل از عبد اللّه‏ بن مسعود ـ : پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله هنگامى كه خشمگين مى‏شد ، صورتش سرخ [و برافروخته ]مى‏شد .

۴۲۱.سنن ابن ماجة ـ به نقل از عمرو بن شعيب، از پدرش، از جدّش ـ : پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله [از خانه ] بيرون آمد و به سوى يارانش رفت كه در باره قضا و قدر با هم كشمكش مى‏كردند . پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله چنان از اين كشمكش خشمگين شد كه گويى در صورتش دانه انار تركيده است .۱

1.در برخى گزارش‏هاى ديگر، خشم پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله را از آن رو دانسته شده كه اين افراد براى اثبات نظر خود ، برخى آيات قرآن را از جا و سياق معنايى خود جدا كرده ، به آن استدلال مى‏نمودند و طرف مقابل نيز همين كار را انجام مى‏داد و به اين‏گونه آيات قرآن را مقابل و تكذيب كننده هم قرار مى‏دادند (ر.ك : آسيب‏شناسى حديث : ص ۲۳۰ (ضرب قرآن به قرآن). نيز، ر.ك: همين جلد: ص ۳۹۹ حديث ۴۲۶).


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
394

۸ / ۵

صِفَتُهُ إذا غَضِبَ

۴۱۶.الإمام الصادق عليه السلام : كانَ[ صلى اللّه عليه و آله ] إذا غَضِبَ انحَدَرَ عَن جَبينَيهِ مِثلُ اللُّؤلُؤِ مِنَ العَرَقِ .۱

۴۱۷.تاريخ المدينة عن البراء بن عازب : كانَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله إذا غَضِبَ رَأَيتَ لِوَجهِهِ ظِلالاً .۲

۴۱۸.مكارم الأخلاق عن ابن عمر : كانَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله يُعرَفُ رِضاهُ وغَضَبُهُ بِوَجهِهِ ؛ كانَ إذا رَضِيَ فَكَأَنَّما يُلاحِكُ الجُدُرَ وَجهُهُ۳ ، وإذا غَضِبَ خَسَفَ لَونُهُ وَاسوَدَّ .۴

۴۱۹.الإمام الحسن عليه السلام عن هند بن أبي هالة ـ في وَصفِ رَسولِ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله ـ : . . . وإذا غَضِبَ أعرَضَ بِوَجهِهِ وأَشاحَ .۵

۴۲۰.مكارم الأخلاق عن ابن مسعود : كانَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله إذا غَضِبَ احمَرَّ وَجهُهُ .۶

۴۲۱.سنن ابن ماجة عن عمرو بن شعيب عن أبيه عن جدّه : خَرَجَ رَسولُ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله عَلى أصحابِهِ وهُم يَختَصِمونَ فِي القَدَرِ ، فَكَأَنَّما يُفقَأُ في وَجهِهِ حَبُّ الرُّمّانِ ۷مِنَ الغَضَبِ .۸

1.الكافي : ج ۸ ص ۱۱۰ ح ۹۰ عن نعمان الرّازيّ ، قصص الأنبياء للراوندي : ص ۳۴۲ ح ۴۱۸ ، إعلام الورى : ج ۱ ص ۱۷۷ وفيهما «من وجهه وجبهته» بدل «عن جبينيه» ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۹۳ ح ۳۲ وراجع : مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۱۶۴ ح ۱۷۵۲۳ والمصنّف لابن أبي شيبة : ج ۷ ص ۵۱۸ ح ۱ .

2.تاريخ المدينة : ج ۲ ص ۶۳۸ ، تاريخ دمشق : ج ۴ ص ۶۳ و ج ۵۹ ص ۲۰۵ نحوه .

3.المُلاحكَةُ : شِدَّةُ الملاءمة ، أي يُرى شخص الجدُر في وجهه (النهاية : ج ۴ ص ۲۳۹ «لحك») .

4.مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۵۴ ح ۳۳ و ۲۹ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۳۳ ح ۳۵ ؛ تاريخ دمشق : ج ۳ ص ۳۵۸ نحوه .

5.عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۱ ص ۳۱۷ ح ۱ ، معاني الأخبار : ص ۸۱ ح ۱ كلاهما عن إسماعيل بن محمّد بن إسحاق عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام ، مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۵۸ ح ۴۴ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۵۰ ح ۴ ؛ المعجم الكبير : ج ۲۲ ص ۱۵۶ ، الشمائل المحمديّة : ص ۱۱۰ ح ۲۲۶ ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۱۶۵ ح ۱۸۵۳۵ .

6.مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۵۴ ح ۳۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۳۳ ح ۳۵ ؛ تاريخ الطبري : ج ۲ ص ۴۳۴ ، المعجم الكبير : ج ۱۰ ص ۱۵ ح ۹۷۹۱ و ج ۲۳ ص ۳۲۸ ح ۷۵۳ عن اُمّ سلمة وفيهما :«احمارّت وجنتاه» بدل «احمرّ وجهه» ، التاريخ الصغير : ج ۱ ص ۲۶۱ عن أبي بكر ،كنز العمّال : ج ۷ ص ۱۴۱ ح ۱۸۴۰۶ .

7.قال الشيخ الطريحي : في الحديث : «كأنّما الرّمان يُفقَأ في وجهه» ؛ يريد شدّة الغضب (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۴۱۷ «فقأ») .

8.سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۳۳ ح ۸۵ ، مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۵۹۴ ح ۶۶۸۰ وص ۶۳۲ ح ۶۸۶۰ ، المعجم الأوسط : ج ۵ ص ۳۰۲ ح ۵۳۷۸ عن عبداللّه‏ بن عمرو وكلاهما نحوه ، تفسير ابن كثير : ج ۲ ص ۳۲۰ ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۱۹۳ ح ۹۷۷ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9511
صفحه از 523
پرینت  ارسال به