37
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

نيكوكارى‏ها تشويق كرده‏اند، به دو نكته مهم اشاره دارد :

نكته اوّل . نيكوكار، كسى است كه كار نيكو را نيكو انجام مى‏دهد . به بيان ديگر ، صدق مفهوم «نيكوكارى» ، دو شرط دارد : يكى اين كه نفس كارى كه انجام مى‏شود، صحيح و نيكو باشد . بنا بر اين نيكوكارى در كار زشت ، بى‏معناست . شرط دوم، اين كه علاوه بر نيكو بودنِ كار ، چگونگى و شكل انجام آن نيز نيكو باشد؛ بدين معنا كه كار نيكو اگر درست انجام نشود ، انجام دهنده آن ، نيكوكار نخواهد بود ؛ مثلاً اگر خدمت به كسى همراه با منّت باشد ، نيكوكارى صدق نمى‏كند .

در حديثى از امام صادق عليه السلام نقل شده كه ايشان در تبيين معناى احسان (نيكوكارى) مى‏فرمايد :
إذا صَلَّيتَ فَأَحسِن رُكوعَكَ وَ سُجودَكَ ، وَ إذا صُمتَ فَتَوَقَّ كُلَّ ما فيهِ فَسادُ صَومِكَ ... وَ كُلُّ عَمَلٍ تَعمَلُهُ للّهِ فَليَكُن نَقيّا مِنَ الدَّنَسِ .۱
[نيكوكارى، اين است كه] چون نمازى مى‏گزارى ، ركوع و سجودت را نيكو به جاى آور[ى] و هر گاه روزه مى‏گيرى، از هر آنچه روزه را تباه [و باطل ]مى‏كند، دورى كن[ى] ... و هر كارى كه براى خدا مى‏كنى ، بايد از آلودگى پاك باشد .

اين سخن، بدين معناست كه هر چند نماز و روزه و ساير اعمالى كه عبادت محسوب مى‏شوند و انسان آنها را براى خدا انجام مى‏دهد ، ذاتا نيكو هستند ، ليكن انجام دهنده آنها ، در صورتى نيكوكار است كه آن را نيكو و پاك از هر نوع آلودگى انجام دهد.

نكته دوم . نيكوكارى، داراى گستره مفهومىِ بسيار وسيعى است كه شامل انواع فعّاليت‏هاى انسان مى‏شود . انسان در هر حركت و سكون مى‏تواند نيكوكار باشد و مى‏تواند نيكوكار نباشد . حتّى آن گاه كه مى‏خواهد حيوانى را براى مصرف خود

1.المحاسن : ج ۱ ص ۳۹۶ ح ۸۸۷ .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
36

«خير» ، «برّ» و «معروف» داراى مفهومى عام ، و جامع انواع نيكوكارى‏هاست .

قرآن كريم با تعبيرهاى مختلف ، مردم را به مطلق نيكوكارى دعوت مى‏كند ، مانند :
«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الاْءِحْسَانِ .۱
خداوند به داد و نيكوكارى فرمان مى‏دهد» .
(إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ .۲
خداوند ، نيكوكاران را دوست دارد» .
«إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ .۳
رحمت خدا به نيكوكاران نزديك است» .
«وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ .۴
همانا خداوند با نيكوكاران است» .

در احاديث اسلامى نيز مطلق نيكوكارى مورد ترغيب و تأكيد قرار گرفته است. در حديثى از پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله آمده است :
إنَّ اللّه‏َ كَتَبَ الإِحسانَ عَلى كُلِّ شَى‏ءٍ ، فَإذا قَتَلتُم فَأَحسِنُوا القِتلَةَ ، وَ إذا ذَبَحتُم فَأَحسِنُوا الذِّبحَ ، وَ ليُحِدَّ أحَدُكُم شَفرَتَهُ فَليُرِح ذَبيحَتَهُ .۵
خداوند ، در هر موردى به نيك عمل كردن، فرمان داده است . پس هر گاه مى‏كُشيد ، نيكو بكشيد و هر گاه ذبح مى‏كنيد ، نيكو ذبح كنيد و هر كس بايد كارد خود را خوب تيز كند و ذبح شونده خود را راحت كند .

به نظر مى‏رسد كه اين حديث شريف، ضمن تبيين آياتى كه مردم را به انواع

1.نحل : آيه ۹۰ .

2.مائده : آيه ۱۳ .

3.اعراف : آيه ۵۶ .

4.عنكبوت : آيه ۶۹ .

5.ر . ك : : ص ۱۳۸ ح ۳۵ (الاحسان) .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9454
صفحه از 523
پرینت  ارسال به