35
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

وَ اللّه‏ِ لا تَجِدونَ بَعدى رَجُلاً هُوَ أعدَلُ مِنّى .۱
به خدا سوگند، پس از من، كسى را نمى‏يابيد كه از من عادل‏تر باشد .

و در حديثى ديگر از ايشان آمده است :
أعدَلُ النّاسِ مَن رَضِىَ لِلنّاسِ ما يَرضى لِنَفسِهِ ، وَ كَرِهَ لَهُم ما يَكرَهُ لِنَفسِهِ .۲
عادل‏ترينِ مردم ، كسى است كه براى مردم ، همانى را بپسندد كه براى خود مى‏پسندد و آنچه را براى خود نمى‏پسندد، براى آنان نپسندد .

پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله، خود ، بارزترين مصداق اين سخن بود . گزارش شده كه ايشان مشغول خوردن خرما بود و ضمنا برخى از خرماهاى نارس و خشك شده را كه قابل خوردن نبود ، در دست ديگر نگه مى‏داشت . يكى از حاضران گفت: باقى مانده‏ها را به من بدهيد . پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله فرمود :
إنّى لَستُ أرضى لَكُم ما أسخَطُهُ لِنَفسى .۳
من چيزى را كه براى خود نمى‏پسندم ، براى شما نيز نمى‏پسندم .

ايشان حتّى در نگاه‏هاى خود به ياران ، عدالت مى‏ورزيد و وقتى در جمع ياران بود ، نگاه‏هاى خود را ميان آنان تقسيم مى‏نمود .۴

در باره دادگرى پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله ، در منابع اسلامى ماجراهايى نقل شده كه بسيار جالب و آموزنده اند .۵

۴ . نيكوكارى

كلمه «اِحسان» به معناى «نيكوكارى» در فرهنگ قرآن و حديث ، مانند واژه‏هاى :

1.ر . ك : ص ۱۳۶ ح ۳۰ .

2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۳۹۵ ح ۵۸۴۰ ، معاني الأخبار : ص ۱۹۵ ح ۱ .

3.ر . ك : ص ۱۳۶ .

4.ر . ك : ج ۳ ص ۳۶۱ (نگاهش را ميان اصحابش تقسيم مى‏كرد) .

5.ر . ك : ج ۲ ص ۱۶۷ (حكايت‏هايى از عدالت پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله) .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
34

بررسى سبك زندگى پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله ، به روشنى نشان مى‏دهد كه حق‏مدارى، يكى از مهم‏ترين اصولى است كه در همه زواياى زندگى ايشان حاكم بوده است. طرفه آن كه حتّى در قبضه شمشير پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله كه در برابر دشمن به كار مى‏رفت، نوشته‏اى بود كه ضمن چند توصيه بر اين نكته تأكيد داشت كه: «حق بگو، هر چند به زيان تو باشد» .۱

اصالت حق‏مدارى در گفتار و كردار پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله تا جايى بوده كه ايشان ، هماهنگى و مطابقت با حق را به عنوان يكى از معيارهاى تشخيص صحّت سخنان منسوب به خود معرّفى مى‏نمايد .۲ بديهى است كه اين معيار ، مى‏تواند در كردارهاى منتسب به ايشان نيز كارآيى داشته باشد .

۳ . دادگسترى

عمل كردن بر طبق موازين عدل و داد ، و گسترش عدالت در جامعه ، فلسفه اجتماعى بعثت همه انبياى الهى۳ و يكى ديگر از اصول بسيار مهمّ حاكم بر سيره پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله است . ايشان از جانب خداوند سبحان ، مكلّف بود كه اصل عدالت را در جامعه پياده كند :

«وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمْ.۴
فرمان يافته‏ام تا در ميان شما به عدل رفتار كنم» .

البتّه پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله اين مأموريت الهى را به خوبى انجام داد . از ايشان روايت شده كه فرمود :

1.ر . ك : ص ۱۳۵ ح ۲۸ .

2.ر . ك : ص ۱۳۳ ح ۲۶ .

3.«لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بالْقِسْط ؛ ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنها كتاب [آسمانى] و ميزان [شناسايى حق و باطل و مقرّرات درست زندگى ]فرو فرستاديم تا مردم به عدالت قيام كنند» (حديد : آيه ۲۵) .

4.شورا : آيه ۱۵ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6752
صفحه از 523
پرینت  ارسال به