قرار ندارند، وظايف سنگين و اختصاصى ايشان را بر دوش ندارند و مكلّف نيستند همانند ايشان ، لباسى به كهنگى و ارزانى لباس بينوايان جامعه بپوشند .۱
۲ . حقمدارى
حق ، نقيضِ باطل و به معناى استوارى و درستى است۲ و مقصود از «حقمدارى» ، واقعگرايى ، پيروى كامل از درستى ، و اجتناب از باطل در همه زمينههاى زندگى است .
يكى از پيامهاى اصلىِ قرآن ، حقمدارى و پيروى از حق ، در عقيده و اخلاق و اعمال است :
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِى لِنَفْسِهِ وَ مَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا .۳
بگو : اى مردم! اينك براى شما حق از سوى پروردگارتان آمد . پس هر كه راه يابد، جز اين نيست كه به سود خويشتن راه مىيابد و هر كه گمراه شود، همانا به زيان خويش گمراه مىشود» .
در اين آيه نورانى، همه برنامه سعادتآفرين اسلام، در كلمه «حق» خلاصه شده كه يكى از آنها الگوگيرى از سيره نبوى است ،۴چنان كه لزوم تأسّى به پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله نيز به دليل حقمدارى ايشان در همه ابعاد زندگى است . در اين باره از امام على عليه السلام در توصيف پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله آمده است :
لا يُقَصِّرُ عَنِ الحَقِّ وَ لا يَجوزُهُ .۵
در رعايت حق، كوتاهى نمىكرد و از آن ، تجاوز هم نمىنمود .