309
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

۳۲۳.امام رضا عليه السلام : محمّد صلى اللّه‏ عليه و آله ، امينِ خدا در ميان مردم بود و چون رحلت نمود ، ما اهل بيت ، وارثان او گشتيم و اينك، ما امينان خدا در زمين هستيم .

۵ / ۲

امين مردم

۳۲۴.الطبقات الكبرى ـ به نقل از داوود بن حصين ، در اوصاف پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله ـ : او مردى بود كه از همه قوم خود ، جوان‏مردتر ، نيك‏خوتر ، خوش‏برخوردتر ، همسايه‏دارتر ، بردبارتر ، امانتدارتر ، راستگوتر و از بدزبانى و آزاررسانى دورترين بود . هرگز ديده نشد كه با كسى كشمكش و بگومگو كند ؛ زيرا خداوند ، خصلت‏هاى پسنديده را در او جمع كرده بود، تا جايى كه قومش او را «امين» ناميدند و در مكّه لقب «امين» بر اسم او غلبه پيدا كرده بود .

۳۲۵.تاريخ الطبرى : قريش ، پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله را پيش از آن كه بر او وحى فرود آيد ، «امين» ناميده بودند .

۳۲۶.الطبقات الكبرى ـ به نقل از نفيسه دختر مُنيه ، خواهر يعلى بن منيه ـ : پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله در مكّه نامى جز «امين» نداشت، از بس كه ويژگى‏ها و خصلت‏هاى نيكو در او به كمال رسيده بود .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
308

۳۲۳.الإمام الرضا عليه السلام : إنَّ مُحَمَّدا صلى اللّه عليه و آله كانَ أمينَ اللّهِ في خَلقِهِ ، فَلَمّا قُبِضَ صلى اللّه عليه و آله كُنّا أهلَ البَيتِ وَرَثَتَهُ ، فَنَحنُ اُمَناءُ اللّهِ في أرضِهِ .۱

۵ / ۲

أمينٌ عِندَ النّاسِ

۳۲۴.الطبقات الكبرى عن داود بن الحصينـ في صِفَةِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله ـ : كانَ رَجُلاً أفضَلَ قَومِهِ مُروءَةً ، وأَحسَنَهُم خُلُقا ، وأَكرَمَهُم مُخالَطَةً ، وأَحسَنَهُم جِوارا ، وأَعظَمَهُم حِلما وأَمانَةً ، وأَصدَقَهُم حَديثا ، وأَبعَدَهُم مِنَ الفُحشِ وَالأَذى ، وما رُئِيَ مُلاحِيا۲ولا مُمارِيا۳أحَدا ، حَتّى سَمّاهُ قَومُهُ الأَمينَ ؛ لِما جَمَعَ اللّهُ لَهُ مِنَ الاُمورِ الصّالِحَةِ فيهِ ، فَلَقَد كانَ الغالِبُ عَلَيهِ بِمَكَّةَ الأَمينَ .۴

۳۲۵.تاريخ الطبري : كانَت قُرَيشٌ تُسَمّي رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله قَبلَ أن يُنَزَّلَ عَلَيهِ الوَحيُ : الأَمينَ .۵

۳۲۶.الطبقات الكبرى عن نفيسة بنت مُنيَة اُخت يعلى بن منية : لَيسَ لَهُ [أيِ النَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله ]بِمَكَّةَ اسمٌ إلاَّ الأَمينَ ؛ لِما تَكامَلَ فيهِ مِن خِصالِ الخَيرِ .۶

1.الكافي : ج ۱ ص ۲۲۳ ح ۱ ، تفسير القميّ : ج ۲ ص ۱۰۴ ، مختصر بصائر الدرجات : ص ۱۷۴ كلّها عن عبداللّه‏ بن جندب ، بصائر الدرجات : ص ۱۱۸ ح ۱ عن عبدالرحمن بن أبي نجران عن الإمام الرضا عن الإمام زين العابدين عليهما السلام ، بحار الأنوار : ج ۲۶ ص ۱۴۲ ح ۱۶ وراجع : أعلام الدين : ص ۴۶۳ .

2.المُلاحاةُ : المَنازعةُ (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۶۲۷ «لحا») .

3.المُماراةُ : المُجادَلةُ (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۶۹۰ «مرى») .

4.الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۱۲۱ ، السيرة النبويّة لابن هشام : ج ۱ ص ۱۹۴ ، دلائل النبوّة لأبي نعيم : ج ۱ ص ۱۷۰ ح ۱۰۸ ، البداية والنهاية : ج ۲ ص ۲۸۷ كلّها نحوه ، تاريخ دمشق : ج ۳ ص ۹ .

5.تاريخ الطبري : ج ۲ ص ۲۹۰ ، المصنّف لعبد الرزّاق : ج ۵ ص ۳۱۹ ح ۹۷۱۸ ، تفسير ابن كثير : ج ۱ ص ۲۶۳ كلاهما نحوه ، السيرة النبويّة لابن هشام : ج ۱ ص ۲۱۰ .

6.الطبقات الكبرى : ج ۱ ص ۱۵۶ ، دلائل النبوّة لأبي نعيم : ج ۱ ص ۱۷۲ ح ۱۱۰ ، تاريخ دمشق : ج ۶۱ ص ۳۱۵ وفيه «فتكاملت» بدل «لما تكامل» .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9347
صفحه از 523
پرینت  ارسال به