اين سخن، بدان معناست كه هيچ كارى به اندازه تعقّل و خردورزى، ارزشمند نيست؛ بلكه خردورزى است كه ميزان ارزش هر كارى را تعيين مىكند و به همين جهت، پاداش روز جزا به اندازه نقش عقل (خِرَد) در انجام اعمال است . در حديثى از امام صادق عليه السلام است كه فرمود :
إنَّ الثَّوابَ عَلى قَدرِ العَقلِ .۱
پاداش، به اندازه خِرَد است .
اين نكته نيز شايان توجّه است كه يكى از مهمترين ويژگىهاى پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله ، برخوردارى از كمال عقل و خِرَد است . امام صادق عليه السلام مىفرمايد :
وَ لا بَعَثَ اللّهُ رَسولاً وَ لا نَبيّا حَتّى يَستَكمِلَ العَقلَ وَ يَكونَ عَقلُهُ أفضَلَ مِن عُقولِ جَميعِ اُمَّتِهِ .۲
خداوند، هيچ پيامبرى و فرستادهاى را بر نينگيخت، مگر آن زمان كه خِرَدش كامل گشت و خِرَدش از خِرَد همه امّتش بيشتر بود .
پيامبر خاتم صلى اللّه عليه و آله ، افضل انبيا و اعقل آنها بود . از اين رو ، سيره ايشان، خردمندانهترين الگوى اخلاقى و رفتارى است و براى اثبات اين مدّعا ، مطالعه دقيق كتاب حاضر ، كافى است .
مطالعه اين كتاب ، مىتواند سه دستاورد مهمّ پژوهشى براى پژوهشگر داشته باشد :
۱ ـ ۱ . جايگاه خِرَد در سيره نبوى
نخستين دستاورد مطالعه دقيق كتاب حاضر براى هر محقّقِ منصفى ، رسيدن به اين نتيجه خواهد بود كه سيره و سنّت پيامبر خاتم صلى اللّه عليه و آله هماهنگ با فطرت ، عقل و علم