289
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

۲۹۰.پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله ـ پس از نزول آيه «و خويشان نزديكت را هشدار بده» ـ : اى مردم ! بلدِ راه ، به كسان خود، دروغ نمى‏گويد و من ، اگر هم دروغگو بودم ، [دستِ كم] به شما دروغ نمى‏گفتم . سوگند به خداوندى كه هيچ معبودى جز او نيست ، من فرستاده به حقّ خدا به سوى شما خصوصاً و به سوى همه مردم عموماً هستم . به خدا سوگند ، همان گونه كه مى‏خوابيد ، مى‏ميريد و همان گونه كه بيدار مى‏شويد ، برانگيخته خواهيد شد و مطابق كردارتان ، حسابرسى خواهيد شد و در برابر نيكى ، پاداش نيك خواهيد ديد و در برابر بدى ، كيفر بد خواهيد چشيد . بهشتِ جاويدان و دوزخِ هميشگى، در كار است .

۲۹۱.المناقب ، ابن شهرآشوب : پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله پيش از آن كه مبعوث شود ، بيست خصلت از خصلت‏هاى پيامبران را دارا بود كه اگر فردى يكى از آنها را داشته باشد ، دليل بر عظمت اوست ، چه رسد به كسى كه همه آنها را دارا باشد . ايشان ، پيامبرى امين و راستگو بود .۱

۲۹۲.امام على عليه السلام : ابو جهل به پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله گفت : ما تو را دروغزن نمى‏شماريم ؛ بلكه آنچه را آورده‏اى ، دروغ مى‏دانيم ! پس خداوند ، اين آيه را فرو فرستاد : «آنان تو را دروغزن نمى‏شمارند ؛ بلكه اين ستمكاران ، آيات خدا را انكار مى‏كنند» .

۲۹۳.تفسير الطبرى : اخنس ، ابو جهل را ديد و با او خلوت كرد و گفت : اى ابو حكم!۲ به من بگو محمّد راستگوست يا دروغگو، كه اين جا غير از من و تو ، كس ديگرى از قريش نيست كه سخن ما را بشنود .
ابو جهل گفت : واى بر تو ! به خدا سوگند ، محمّد ، بى‏ترديد راستگوست و محمّد هرگز دروغ نگفته است ؛ امّا هنگامى كه فرزندان قصىّ ،۳پرچم و پرده‏دارى كعبه و آب دادن به حاجيان و پيامبرى را ببرند ، براى بقيّه قريش چه مى‏ماند ؟ !

1.بقيّه صفات، در ادامه حديث آمده است ؛ ولى آنها را نياورده‏ايم .

2.ابو حكم ، كنيه اصلى «ابو جهل» بود ؛ ولى مسلمانان او را به خاطر دشمنى شديد و آزارها و جهالتش «ابو جهل» ناميدند .

3.قصىّ بن كلاب بن مرّة بن كعب جدّ چهارم پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله و پيشواى قريش در مكّه بود .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
288

۲۹۰.رسول اللّه‏ صلى اللّه عليه و آله ـ بَعدَما نَزَلَت : « وَ أَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ » ـ : أيُّهَا النّاسُ ! إنَّ الرّائِدَ۱ لا يَكذِبُ أهلَهُ ، ولَو كُنتُ كاذِبا لَما كَذَبتُكُم . وَاللّهِ الَّذي لا إلهَ إلاّ هُوَ ! إنّي رَسولُ اللّهِ إلَيكُم حَقّا خاصَّةً ، وإلَى النّاسِ عامَّةً . وَاللّهِ ! لَتَموتونَ كَما تَنامون ، ولَتُبعَثون كَما تستَيقِظونَ ، ولَتُحاسَبونَ كَما تَعمَلونَ ، ولَتُجزَونَ بِالإِحسانِ إحسانا وبِالسّوءِ سوءا ، وإنَّها الجَنَّةُ أبَدا وَالنّارُ أبَدا .۲

۲۹۱.المناقب لابن شهرآشوب : كانَ النَّبِيُّ صلى اللّه عليه و آله قَبلَ المَبعَثِ مَوصوفا بِعِشرينَ خَصلَةً مِن خِصالِ الأَنبِياءِ ، لَوِ انفَرَدَ واحِدٌ بِأَحَدِها لَدَلَّ عَلى جَلالِهِ ، فَكَيفَ مَنِ اجتَمَعَت فيهِ ؟ ! كانَ نَبِيّا أمينا صادِقا .۳

۲۹۲.الإمام عليّ عليه السلام : إنَّ أباجَهلٍ قالَ لِلنَّبِيِّ صلى اللّه عليه و آله : إنّا لا نُكَذِّبُكَ ، ولكِن نُكَذِّبُ بِما جِئتَ بِهِ . فَأَنزَلَ اللّهُ : « فَإِنَّهُمْ لاَ يُكَذِّبُونَكَ وَلَـكِنَّ الظَّــلِمِينَ بِـٔايَـتِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ »۴. ۵

۲۹۳.تفسير الطبري : اِلتَقَى الأَخنَسُ وأَبو جَهلٍ ، فَخَلاَ الأَخنَسُ بِأَبي جَهلٍ ، فَقالَ : يا أبَا الحَكَمِ ، أخبِرني عَن مُحَمَّدٍ صلى اللّه عليه و آله أصادِقٌ هُوَ أم كاذِبٌ ، فَإِنَّهُ لَيسَ هاهُنا مِن قُرَيشٍ أحَدٌ غَيري وغَيرُك يَسمَعُ كَلامَنا ؟
فَقالَ أبو جَهلٍ : وَيحَكَ ! وَاللّهِ إنَّ مُحَمَّدا لَصادِقٌ ، وما كَذَبَ مُحَمَّدٌ قَطُّ ، ولكن إذا ذَهَبَ بَنو قُصَيٍّ بِاللِّواءِ وَالحِجابَةِ۶ وَالسِّقايَةِ وَالنُّبُوَّةِ ، فَماذا يَكونُ لِسائِرِ قُرَيشٍ ؟ !۷

1.الرائدُ : الذي يتقدم القوم ليُبصِر لهم الكلأ ومساقط الغيث (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۷۵۲ «رود») .

2.المناقب لابن شهرآشوب : ج ۱ ص ۴۶ ، روضة الواعظين : ج ۱ ص ۱۴۳ وليس فيه «ولو كنت كاذبا لما كذبتكم» وفيه «تعلمون» بدل «تعملون» ، بحار الأنوار : ج ۱۸ ص ۱۹۷ ذيل ح ۳۰ ؛ الكامل في التاريخ : ج ۱ ص ۴۸۷ عن جعفر بن عبداللّه‏ بن أبي الحكم نحوه .

3.المناقب لابن شهرآشوب : ج ۱ ص ۱۲۳ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۱۷۵ ح ۱۹ .

4.الأنعام : ۳۳ .

5.سنن الترمذي : ج ۵ ص ۲۶۱ ح ۳۰۶۴ عن ناجية بن كعب ، تهذيب الكمال : ج ۲۹ ص ۲۵۹ الرقم ۶۳۵۲ وفيه صدره إلى «جئت به» ، تفسير ابن كثير : ج ۳ ص ۲۴۵ ، تفسير القرطبي : ج ۶ ص ۴۱۶ ، الشفا : ص ۱۳۴ عن ناجية بن كعب من دون إسناد إلى الإمام عليّ عليه السلام ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۴۰۹ ح ۴۳۷۴ ؛ بحار الأنوار : ج ۹ ص ۸۶ .

6.الحِجابَةُ : حِجابَةُ الكعَبةِ ؛ وهي سدانتها وتولّي حفظها ، وهم الذين بأيديهم مفتاحها (النهاية : ج ۱ ص ۳۴۰ «حجب») .

7.تفسير الطبري : ج ۵ الجزء ۷ ص ۱۸۲ ، أسباب النّزول : ص ۲۱۸ ح ۴۲۸ ، تفسير ابن كثير :ج ۳ ص ۲۴۶ ؛ الأمالي للسيّد المرتضى : ج ۴ ص ۱۷۴ ، مجمع البيان : ج ۴ ص ۴۵۵ ، بحار الأنوار : ج ۹ ص ۸۶ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9912
صفحه از 523
پرینت  ارسال به