281
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

دل دين بزرگ و گسترده اسلام با همه ارزش‏هاى عالى و والايش بر آمده است .۱ با توجّه به اين نكته آيا مى‏توان همه نيكى‏هاى اخلاقى را در يك صفت به نام گشاده‏رويى يا خوش‏رويى خلاصه نمود ؟ آيا ممكن است همه مكارم اخلاقىِ جلوه يافته در روابط اجتماعى و انسانى پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله را كه برخاسته از ارزش‏هاى عقلى ، فطرى و دينى است ، با يك صفت به نام گشاده‏رويى يا خوش‏خويى نماياند ؟!

آيا مى‏توان كسى كه روح القدس را به تعليم و مراقبت او گماشته‏اند۲ و اخلاق نيكوى همه پيامبران را در وجود او تنيده‏اند و تمام اوصاف فرستادگان الهى را در او سرشته‏اند۳ به خوش‏خلقى ستود و چيزى جز معناى فراگير و گسترده «حُسن خُلق» در همه عرصه‏هاى آن ، مقصود داشت ؟! و آيا پس از مدح خداوند از پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله با صفت خُلق عظيم ،۴ واژه ديگرى مى‏تواند گستردگى و ژرفاى صفات اخلاقى ايشان را برنمايد ؟!

نگاهى گذرا به احاديث باب «عظمت خوش‏خويى پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله»۵ به ما مى‏فهماند كه تمام صفات نيكوى سفارش شده در قرآن و اخلاق ويژه مؤمنان ،۶ همه و همه به گونه اعلا و كامل در پيامبر اكرم صلى اللّه‏ عليه و آله وجود داشته و ايشان سرآمد همگان در هر صفت نيكويى بوده‏اند . از اين رو هر گاه ايشان را به حسن خلق و خوش‏خويى توصيف مى‏كنيم ، افزون بر گشاده‏رويى و خوش‏خلقى ، به همه صفات نيكو و برجسته ايشان در روابط انسانى نظر داريم و آنچه در پى مى‏آيد ، جلوه‏هاى گوناگون اين اخلاق والا و برجسته را گزارش مى‏كند .

1.ر . ك : ص ۲۶۵ ح ۲۴۹ .

2.ر . ك : ص ۲۵۳ ح ۲۴۰ .

3.ر . ك : ص ۲۶۷ ح ۲۵۴ .

4.ر . ك : ص ۲۶۷ ح ۲۵۱ .

5.ر . ك : ح ۲۴۸ ـ ۲۵۴ .

6.ر . ك : ص ۲۶۷ ح ۲۵۰ .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
280

تبيين معناى حُسن خُلق پيامبر صلی الله علیه و آله ۱

در احاديث اهل بيت عليهم السلام ، حُسن خُلق ، گاه به معناى خوش‏برخوردى به كار مى‏رود۲ و گاه به معناى مكارم اخلاقى كه در همه روابط ميان‏فردى و عرصه‏هاى اخلاقى نمود مى‏يابد .۳از اين رو هنگامى كه از حسن خلق پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله ياد مى‏كنيم ، شايد تصوّر شود كه تنها از گشاده‏رويى و خوش‏رويى ايشان سخن مى‏گوييم ، در حالى كه مقصود ما معناى فراگير آن است .

گشاده‏رويى ـ بويژه اگر هميشگى باشد و در عرصه‏هاى دشوار و صحنه‏هاى تيره و تار زندگى رنگ نبازد ـ خود از بزرگ‏ترين صفات آدمى است ، امّا گشاده‏رويى تنها مى‏تواند بخش كوچكى از حسن خلق پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله را نشان دهد كه خداى متعال آن را بزرگ خوانده است ؛۴ خلق بزرگى كه حاصل تربيت و ادب قرآنى و الهى است۵ و از

1.به قلم فاضل ارجمند ، جناب آقاى عبد الهادى مسعودى .

2.مانند سخن پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله : «خياركم أحاسنكم أخلاقا ، الذين يألفون و يؤلفون ؛ بهترينِ شما ، خوش‏خوترينِ شماست ؛ آنان كه اُنس مى‏گيرند و با آنها اُنس گرفته مى‏شود» (تحف العقول : ص ۴۵) .

3.مانند سخن پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله : «إنّما تفسير حسن الخلق : ما أصاب الدنيا يرضى ، و إن لم يصبه لم يسخط ؛ تفسير خوش‏خويى ، اين است : به هر چه از دنيا به او برسد ، راضى است و اگر چيزى به او نرسد ، ناراضى نمى‏شود» و نيز سخن امام على عليه السلام : «حسن الخلق فى ثلاث : اجتناب المحارم ، و طلب الحلال ، و التوسّع على العيال ؛ خوش‏خويى در سه چيز است : پرهيز از حرام‏ها ، طلب [روزىِ] حلال ، و توسعه بر خانواده» (ر . ك : ميزان الحكمة : ج ۳ ص ۴۸۰ (اخلاق / معناى حسن خلق) .

4.اشاره است به آيه « وَ إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ ؛ و به درستى كه تو داراى خويى بزرگ هستى» (قلم : آيه ۴) .

5.ر . ك : ص ۲۶۵ ح ۲۴۸ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 6768
صفحه از 523
پرینت  ارسال به