الف ـ تبلور ارزشهاى فطرى و عقلى و اجتماعى ؛
ب ـ تبلور ارزشهاى دينى ؛
ج ـ تربيت .
پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله با بهرهمندى از پاكترين سرشت انسانى و كاملترين عقل ، نمونه كامل ادب فطرى و عقلى است . از اين رو از هدايت فطرى الهى و ادب سرشته نخستين در بالاترين اندازه برخوردار بوده است ؛ امّا به دليل عدم حاكميت دين الهى در جامعه عربستان معاصر با پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، سخنى از ارزشهاى دينى و اوامر و نواهى شرعى نبوده است تا فرد يا افرادى به آن متخلّق باشند و تأديب و تأدّب دينى در عرصه اجتماع ، نمودى داشته باشد . افزون بر اين ، هيچ گاه عقل بشرى و خرد جمعى ، قادر به شناخت همه نيازهاى انسان و ترسيم نقشه راه تكامل انسان تا بىنهايتِ ناديده نيست . بر اين پايه نخستين گام در برانگيختن يك فرد به پيامبرى و فرستادن او براى آموزش و پرورش مردم ، آموزش خصوصى و پرورش الهى وى است تا بتواند اسوهاى والا و در خور پيروى ، براى ديگر مردمان باشد ؛ فردى كه به عنوان ولى و سرپرست جامعه ، بتواند از عهده رشد دادن و تأديب همگان برآيد . چنين فرد تربيت يافتهاى است كه مىتواند با گفتار زيبا و رفتار نيكوى خود ، مردم را به ارزشهاى دينى فرا بخواند و بر سر سفره تعاليم آسمانى بنشاند . پيامبر صلى اللّه عليه و آله خود به اين كه تربيت يافته خداوند است ، با افتخار تصريح نموده است . امام على عليه السلام ، همدم و مونس پيامبر صلى اللّه عليه و آله ، و نيز امام باقر عليه السلام به ارشاد و همراهى هميشگى فرشته بزرگ الهى در اين مدرسه خصوصى پيامبر صلى اللّه عليه و آله اشاره كردهاند .۱ روشن است چنين كسى كه كاملترين عقل و استعداد را دارد و مورد تربيت و پرورش الهى نيز قرار مىگيرد و با استقامت تمام ، چونان نياى خويش ابراهيم عليه السلام ، از همه آزمونها