251
سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول

۲۳۷.تفسير العيّاشى ـ به نقل از على بن نعمان ، از كسى كه از امام صادق عليه السلام شنيده است ـ : [امام صادق عليه السلام فرمود: ]«خداوند ، پيامبر خود را تربيت كرد و فرمود : "اى محمّد ! «عفو پيشه كن و به نيكى فرمان بده و از نابخردان روى بگردان»" . [خدا در اين آيه ]فرمود : از ايشان [از زكات، ]آنچه آشكار و برايشان آسان [و در توانشان ]است ، بگير . "عفو" يعنى ميانه» .

۲۳۸.الكافى ـ به نقل از عجلان ، از امام صادق عليه السلام ـ : هيچ كس چيزى از دنيا را از پيامبر خدا صلى اللّه‏ عليه و آله نمى‏طلبيد ، مگر آن كه به او عطا مى‏كرد . زنى فرزندش را نزد ايشان فرستاد و گفت : نزد او برو و چيزى از او بخواه . اگر به تو فرمود : چيزى در بساط نداريم ، بگو : پيراهنت را به من بده .
پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله پيراهن خود را در آورد و به آن پسر داد . پس خداوند ـ تبارك و تعالى ـ او را ادب ميانه‏روى آموخت و فرمود : «و دستت را به گردنت زنجير مكن و زيادى [هم ]گشاده‏دستى منما ، كه ملامت شده و حسرت‏زده بر جاى مى‏مانى» .

۲۳۹.تفسير القرطبى : برخى گفته‏اند : از آن رو خُلق و خوى پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله بزرگ خوانده شده كه همه مكارم اخلاقى در او گرد آمده است ... و برخى گفته‏اند : بدين سبب كه تربيت الهى را پذيرفت و به سخن خداى متعال، عمل كرد كه فرمود : «عفو پيشه كن و به نيكى فرمان بده و از نابخردان روى بگردان» .
و از پيامبر صلى اللّه‏ عليه و آله روايت شده كه فرمود : «خدايم مرا نيكو تربيت كرد، آن گاه كه فرمود : «عفو پيشه كن و به نيكى فرمان بده واز نابخردان روى بگردان» و چون آنها را پذيرفتم ، فرمود : «به درستى كه تو داراى خويى بزرگ هستى»» .


سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
250

۲۳۷.تفسير العيّاشي عن عليّ بن النعمان عمّن سمع الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ اللّهَ أدَّبَ رَسولَهُ صلى اللّه عليه و آله فَقالَ : يا مُحَمَّدُ ، « خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ »۱، قالَ : خُذ مِنهُم ما ظَهَرَ وما تَيَسَّرَ . وَالعَفوُ : الوَسَطُ .۲

۲۳۸.الكافي عن عجلان عن الإمام الصادق عليه السلام : إنَّ رَسولَ اللّهِ صلى اللّه عليه و آله كانَ لا يَسأَلُهُ أحَدٌ مِنَ الدُّنيا شَيئا إلاّ أعطاهُ ، فَأَرسَلَت إلَيهِ امرَأَةٌ ابنا لَها فَقالَت : انطَلِق إلَيهِ فَاسأَلهُ ، فَإِن قالَ لَكَ : لَيسَ عِندَنا شَيءٌ ، فَقُل : أعطِني قَميصَكَ .
قالَ : فَأَخَذَ قَميصَهُ فَرَمى بِهِ إلَيهِ ـ وفي نُسخَةٍ اُخرى : فَأَعطاهُ ـ فَأَدَّبَهُ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالى عَلَى القَصدِ۳ ، فَقالَ : « وَ لاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا »۴. ۵

۲۳۹.تفسير القرطبي : قيلَ : سُمِّيَ خُلُقُهُ عَظيما لاِجتِماعِ مَكارِمِ الأَخلاقِ فيهِ . . . وقيلَ : لِأَنَّهُ امتَثَلَ تَأديبَ اللّهِ تَعالى إيّاهُ بِقَولِهِ تَعالى : « خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ » .
وقَد رُوِيَ عَنهُ عليه السلام أنَّهُ قالَ : أدَّبَني رَبّي تأديبا حَسَنا ؛ إذ قالَ : « خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ » ، فَلَمّا قَبِلتُ ذلِكَ مِنهُ قالَ : « إِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ » .۶

1.الأعراف : ۱۹۹ .

2.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۱۷۸ ح ۱۶۶۹ ، بحار الأنوار : ج ۹۶ ص ۸۴ ح ۴ .

3.القَصدُ : المُعتدل الذي لا يميل إلى أحدِ طرفي التفريط والإفراط (النهاية : ج ۴ ص ۶۷ «قصد») .

4.الإسراء : ۲۹ .

5.الكافي : ج ۴ ص ۵۵ ح ۷ ، تفسير العيّاشي : ج ۳ ص ۴۸ ح ۲۵۰۳ ، تفسير القمّي : ج ۲ ص ۱۸ كلاهما نحوه ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۷۱ ح ۹۰ ؛ مكارم الأخلاق لابن أبي الدنيا : ص ۲۶۴ ح ۴۱۱ عن منهال بن عمرو من دون إسناد إلى الإمام الصادق عليه السلام ، تفسير الثعلبي : ج ۶ ص ۹۶ عن جابر من دون إسناد إلى الإمام الصادق عليه السلام وكلاهما نحوه ، الدرّ المنثور : ج ۵ ص ۲۷۶ .

6.تفسير القرطبي : ج ۱۸ ص ۲۲۷ .

  • نام منبع :
    سیره پیامبر خاتم صلّی الله علیه وآله - جلد اول
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعي از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    7
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9721
صفحه از 523
پرینت  ارسال به